תחושת בטן: מיתוסים שגויים על הפרעות אכילה. צילום: Fotolia

תחושת בטן: מיתוסים שגויים על הפרעות אכילה

לא כל בחורה רזה סובלת מהפרעת אכילה, והדוגמניות שרואים באינסטגרם לא תמיד אשמות - אלו הם המיתוסים הידועים והמופרכים על הפרעות אכילה. באדיבות העמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה

המושג "הפרעות אכילה" מתקשר לרוב בעיקר לצעירות רזות, אידיאל יופי מוגזם, משקל וסטריאוטפים שונים שלאו דווקא עונים לאמת. חשוב להבין אילו מבין הסטיגמות שדבקו למושג נכונות ובעיקר אילו לא. לשם כך, ד"ר אפרת נוימן כהן מהעמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה, מדגישה אילו מהמיתוסים הידועים על הנושא אינם אמיתיים ומפריכה אותם.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"אם מישהי רזה מדי – זה אומר שיש לה הפרעת אכילה"

לא נכון. אי אפשר לדעת למי יש הפרעת אכילה על סמך מראה חיצוני ומשקל; ורזון לא בהכרח מעיד על אנורקסיה או כל הפרעת אכילה אחרת. אפשר לסבול מהפרעת אכילה בכל משקל וצורת גוף, ואפילו ללא שינוי כלל במשקל הגוף. חשוב לדעת שלא רק המשקל יכול להיות מושפע מהפרעת אכילה, אלא גם איברים ומערכות אחרות - כמו שיער, שיניים ועור - אותם אפשר לראות; אבל גם מערכות פנימיות שלא ניתן לראות בעין חיצונית מושפעים מהפרעת אכילה. חוץ מפגיעה גופנית, אפשר לסבול גם מעצבנות, מצב רוח ירוד ועצב, נטייה להסתגר ולא לשתף אחרים ואפילו פגיעה ביכולת להתרכז וללמוד (אם כי יש גם מצבים של הצטיינות בלימודים). חשוב לדעת שגם אם למישהי או מישהו יש הפרעת אכילה, לפעמים הם גם יכולים להיראות לנו בריאים ומתפקדים לחלוטין - אבל בפנים יכול להיווצר לו סבל רב. מסקנה – אל תסתכלו בקנקן, אלא במה שיש בו. איך שמישהי או מישהו נראים, לא אומר הכל על הפנימיות שלהם או על מה עובר עליהם באמת.

בעלת הפרעת אכילה? לא בהכרח
בעלת הפרעת אכילה? לא בהכרח © צילום: Fotolia

"התקשורת/אמא/הדוגמניות אשמות בהכל"

לא נכון. פעם, היה מקובל לחשוב שאימהות נוקשות מדי גורמות לאנורקסיה ואימהות ש"לא יודעות גבולות" גורמות לבולימיה, או שהיו מתמקדים ביחסים בעייתיים במשפחה. היום, נוטים להאשים את הדוגמניות ואת התקשורת ביצירה של אידאל, רזון ויופי בלתי מושגים עבור נערות וגם נערים. עם זאת, האמת היא שהפרעות אכילה הן תוצאה של הרבה מאד גורמים: חלקם קשורים לסביבה המשפחתית והחברתית; וחלקם ביולוגיים, גנטיים, אישיותיים ופנימיים, ואי אפשר ממש להפריד ביניהם. חשוב לזכור שהמשפחה והסביבה הקרובה יכולות להיות גורם תמיכה משמעותי בתהליך הטיפול וההחלמה.

"לבנים אין הפרעות אכילה"

לא נכון. לצערנו, הפרעות אכילה יכולות להיות לכולם ללא הבדל מין, מגדר, דת, אמונה, מצב כלכלי ועוד. הפרעות אכילה קיימות בחברות שונות, במגזרים שונים ובגילאים שונים והן לא פוסחות על אף קבוצה. מה שכן נכון הוא שבנים מאובחנים פחות; יש פחות פניה לטיפול אצל בנים ומאפייני הפרעות האכילה אצלם יכולים להיות מעט שונים מאשר אצל בנות.

כן, גם בנים סובלים!
כן, גם בנים סובלים! © צילום: Fotolia

"הפרעת אכילה היא תוצאה של בחירה והכל עניין של כוח רצון"

לא נכון. הפרעת אכילה כרוכה בהרבה סבל ואף אחת לא בוחרת לחיות בסבל; ובטח לא עושה את זה כדי למשוך תשומת לב. בזמן הפרעת אכילה יש הרבה מחשבות בלתי נשלטות שקשורות באוכל ומשקל, ועיסוק מרובה באכילה: דמיינו שיש איזה קול פנימי שהיה אוסר עליכם לאכול ואין לכם כל דרך להפסיק אותו. העיסוק הזה פוגע בהנאה מהאוכל ומכל מה שמסביב – ארוחות עם משפחה, חברים, במסיבות, בטיולים ובכל מקום בו יש אוכל. בהמשך תיהיה גם פגיעה גופנית, שינויים במצב הרוח ויתעוררו מתחים וריבים עם ההורים, המשפחה ואפילו החברים. הפרעת אכילה גורמת לבדידות ועצב, וקשה מאד להתמודד איתה לבד. מומלץ לגשת לטיפול מתאים שיאפשר החלמה. ככל שמתחילים טיפול מוקדם יותר, כך הסיכויים לצאת מההפרעה גבוהים יותר.

"אי אפשר להחלים מהפרעות אכילה"

נכון ולא נכון. הפרעות אכילה הן הפרעות נפשיות קשות שגורמות סבל רב; וללא טיפול הן עלולות אף לגרום למוות. בעזרת טיפול מתאים אפשר להחלים מהפרעת אכילה, אבל משך הטיפול וההחלמה יכולים להיות ארוכים, אפילו שנים רבות. מדובר בתהליך ארוך, לפעמים מתיש ומתסכל ולפעמים עם הישגים לא קטנים. כמו כל מחלה ארוכה וממושכת, לפעמים צריך להתאשפז (במקרים קיצוניים) לתקופות ארוכות ולפעמים צריך לוותר על בית ספר, עבודה, טיולים או סתם בילויים עם משפחה וחברים לטובת תהליך ההחלמה.

אכן אפשר להחלים מהפרעת אכילה!
אכן אפשר להחלים מהפרעת אכילה! © צילום: Shutterstock

"לכולם היום יש הפרעת אכילה"

לא נכון. הפרעות אכילה הן הפרעות נפשיות שהביטוי העיקרי שלהן קשור באכילה ובמשקל; ומדובר באחוזים בודדים (בערך 5% מהאוכלוסייה - כלומר מתוך 100 אנשים, חמישה מהם עלולים לפתח הפרעות אכילה מסוגים שונים). הקושי הנפשי הוא פחד גדול מאד מעליה במשקל, מה שמוביל להתנהגות שמטרתה להפחית במשקל. לפעמים קשה להבין את הפחד הזה והוא יכול להיתפס על ידי אחרים כניתן לשליטה או מוגזם ולא הגיוני. הפחד הוא אולי לא הגיוני - אבל ככה זה פחדים, הם יכולים להיות לא הגיוניים ועדיין להשפיע עלינו. נסו לחשוב על פחד גדול מאד שיש לכם שמונע מכם כל מיני דברים. למשל, מישהו שמפחד לדבר מול אנשים ולכן נכשל במבחנים בעל פה, לא משנה כמה הוא מנסה להתמודד עם זה.

זה נכון שהיום הרבה אנשים מנסים לרדת במשקל בשיטות שונות, ויש על זה הרבה דיבור, אבל אל תתבלבלו: אנשים רבים רוצים לרדת במשקל ואפילו ממש מנסים לרדת באמצעות דיאטה או פעילות ספורטיבית, אבל הדבר לא הופך אותם לסובלים מהפרעות אכילה. עוד כדאי לדעת שקשה מאד לרדת במשקל ולשמור על כך לאורך זמן. תאכלו מגוון, תהיו פעילים (כלומר, פחות שעות מול המחשב או הטלפון ויותר עם חברים), תצאו, תבלו, תאהבו את המשפחה והחברים והכי חשוב - תאהבו את עצמכם.

צריך, אפשרי וחשוב לטפל בכל הפרעת אכילה על ידי אנשי מקצוע מוסמכים בלבד. יש לאן לפנות!

• אתר העמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה

• מרכזי הטיפול בהפרעות אכילה בארץ

• רשימת המטפלים החברים בעמותה (כולל חיפוש לפי מקצוע ואיזור)

תגובות