טור דעה: "לא ראוי להשתמש באלימות כלפי נשים כדי לתאר מאבק פוליטי". adobestock

טור דעה: "לא ראוי להשתמש באלימות כלפי נשים כדי לתאר מאבק פוליטי"

"האם שרה נתניהו וילדיה הם אכן מוכים? לא. אז האם שימוש במונחים 'אישה מוכה' ו'ילדים מוכים' מביע זלזול ב-243 מיליון נשים ומיליארד ילדים?? לגמרי כן. איך ייתכן שדווקא בתקופת הקורונה, שהביאה לעלייה בלתי נתפסת במקרי האלימות במשפחה, אשת ראש הממשלה בוחרת להתבטא בצורה כזו?" • כתבתנו בטור דעה על דבריה של שרה נתניהו ומדוע לדעתה היא הייתה צריכה להתנסח באופן שונה

אירועים רבים שהתרחשו בשנה האחרונה גרמו לי לתהות אם אכן מדובר במציאות שאנו חיים בה, או שמא אני נמצאת בעיצומו של חלום בלהות הזוי במיוחד. אולם, שום דבר לא הכין אותי לכותרת החדשותית שנתקלתי בה אתמול (ד'), ואף יותר מכך - נדהמתי מהעובדה שאף אחד לא ייחס לה יותר מדי חשיבות. 

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

למי שטרם הבין על מה מדובר - במהלך ראיון טלפוני של הגברת שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, היא בחרה לתאר את המצב שעמו היא מתמודדת בדרך יצירתית במיוחד: "זה צריך להיזעק בכל התוכניות - אני אישה מוכה והילדים שלי מוכים והתקשורת לא זועקת". התיאור הזה מתייחס להפגנות, לביקורות ולהסתות שמופנות כלפי ראש הממשלה ומשפחתו - וממש לא משקף את המצב שנתניהו נמצאת בו. 

אם אתם עדיין לא מבינים מה כל כך מכעיס אותי באמירה הזו, הרשו לי להציג בפניכם כמה נתונים:

  • לפי נתוני האו״ם, 243 מיליון נשים ונערות בגילאי 15-49 היו נתונות לאלימות מינית או גופנית מצד בן זוגן בשנה האחרונה.

  • בחודש אפריל האחרון, עמותת סה"ר דיווחה על עלייה של 500 אחוזים בפניות של בני 18-20 על אלימות במשפחה.

  • לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי שפורסמו בינואר 2020, מוערך כי כמיליארד ילדים בגילאי 2-17 חוו התעללות פיזית, נפשית או מינית בשנה האחרונה. לתופעה הזו קיימות השלכות רבות על עתידם ומצבם הנפשי של הילדים (קושי להשתלב בחברה, התקפי זעם ואלימות ועוד).

© פוטוליה

אז האם שרה נתניהו וילדיה נכללים באחת מהקבוצות האלו? לא. האם שימוש במונחים "אישה מוכה" ו"ילדים מוכים" מביע זלזול ב-243 מיליון נשים ומיליארד ילדים? לגמרי כן. איך ייתכן שדווקא בתקופת הקורונה, שהביאה לעלייה בלתי נתפסת במקרי האלימות במשפחה, אשת ראש הממשלה בוחרת להתבטא בצורה כזו? איך ייתכן שהיא, בתור אישה, משליכה תופעה כל כך נוראית על אירועים פוליטיים שכלל לא קשורים אליה? 

חשוב לי להבהיר שאני לא מבקרת את ההתנהלות הפוליטית שלה או הדרך שבה היא בוחרת להתייחס למפגינים, אלא רק את האמירה הספציפית הזו. הרי שהמודעות לגבי אלימות כלפי נשים וילדים כל כך עלתה בשנים האחרונות ואין אחד שלא יודע מהן ההשלכות החמורות של האלימות הזו, אז למה להשתמש דווקא בה כדי לתאר מאבק פוליטי? למה לא להתנסח בצורה שונה, כפי שאני בטוחה שנתניהו יודעת לעשות?

© adobestock

אך אם נעזוב לרגע את עניין בחירת הניסוח, היה עוד דבר שהטריד אותי לגבי הראיון הזה. דמיינו לעצמכם סיטואציה שבה אדם דתי או חרדי בעל כוח השפעה שקול לזה של שרה נתניהו - היה מתייחס באותה צורה לאלימות כלפי נשים וילדים. אמנם אני לא מומחית גדולה לפסיכולוגיה וחברה, אבל אני מתקשה להאמין שהסיטואציה הזו הייתה עוברת בשתיקה ובלי פוסטים זועמים בכל רחבי הרשתות החברתיות. קחו את זה בתור נקודה למחשבה.

תגובות