מתכוננים עם משמעות: המכינה הקדם-צבאית. קרדיט: Fotolia

מתכוננים עם משמעות: המכינה הקדם-צבאית

שנת הלימודים החלה לא מזמן, ובסוף השנה חלקכם עומדים לעלות על מדים ולשרת את המדינה, יש כאלה שמחליטים להתמיין למכינות הקדם צבאיות על מנת לתרום וללמוד על עצמם במשך שנה משמעותית לפני הגיוס, אז מה זה ,בעצם מכינה קדם-צבאית? מה עושים בה? ומה ההבדל בין המכינות השונות?

בין הבגרויות לשיחות עם מיט''ב, אנחנו בשנה האחרונה ללימודים בכיתה י''ב ובסיומה של השנה חלקנו ייצאו מבית הספר ישר אל הבקו''ם, אך האם הייתם רוצים לפני גיוסכם הקרב, לתרום וללמוד על עצמכם בעזרת שנה של משמעות? תכירו: מכינות קדם-צבאיות, שנה חוויתית שהיא למעשה אלף חוויות ששווה לעבור לפני הגיוס.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי

מהי בעצם מכינה קדם-צבאית?

מכינה קדם-צבאית הינה תוכנית הנמשכת כעשרה חודשים לפני צבא, מכילה שילוב ייחודי של לימודים, עבודה קהילתית וחיי קבוצה. מטרת מסגרת המכינה היא לסייע בהרכבת הפרופיל האישי של כל אחד במכינה ולעצב תפיסה עולמית המתבססת על הכרת עולמות רבים בתוכן. תכני המכינה מועברים במגוון פעילויות שונות. בין אם זה הכנה לצבא מבחינת כושר, סדרות שטח והכרת הארץ דרך טיולים, שיעורי למידה והרצאות שמועברים על ידי צוות המכינה או אדם חיצוני, מפגשים עם אוכלוסיות מגוונות ועוד.

c287092d1b9eb
 © צילום: fotolia

  בכל מכינה שלוש עקרונות עיקריים:

  • לימודים - המטרה הלימודית במכינות היא להעניק ידע רב, הרחבת אופקים, הגברת מודעות לסביבה שלנו והקשר למדינה. הלימודים נערכים באמצעות סדנאות שמבוססות על דו-שיח במגוון נושאים: יהדות, הכרת החברה הישראלית, פילוסופיה, ציונות ועוד..
  • עבודה קהילתית - במכינות רבות מתעסקים בחינוך לקבוצות מוחלשות באוכלוסייה בעזרת: חונכות אישית, חוגים, מתנס''ים וכ'ו..
  • החיים בקבוצה וניהול עצמאי - חיי קבוצה הם חוויה מרוכבת אך משמעותית. הקבוצה על כלל אנשיה ולכל המחזור, כוח השפעה על קבלת ההחלטות הקשורות לחיי היומיום במכינה, תכני ידע שונים שיועברו במקום, ניהול המקום ועוד מגוון דברים. 

סוגי מכינות:

כיום בישראל פועלות מצפון ועד דרום כ-54 מכינות קדם-צבאיות מתוכן 22 דתיות. יש מכינות שנתיות שהן מספטמבר ועד יוני ויש מכינות חצי שנתיות מספטמבר עד מרץ ואז החניכים מתגייסים במרץ. יש מכינות שבוחרות להתמקד על דברים ספציפיים כמו  למשל: חקלאות, מנהיגות ועוד. מאמינות בטיפוח דברים מסוימים. יש כאלה שמאמינות בערכים אחרים אך שלושת העקרונות מתבטאים אצל כל מכינה באופן שונה. כמובן שגם האוכלוסיות במכינות השונות יהיו בהתאם אליהן אז בואו נעשה קצת סדר:

מכינות כלליות הן מכינות שמתאפיינות בכך שהן מכילות לרוב בוגרי י''ב מהמגזר החילוני, מסורתיים, במכינה מתחנכים במשותף בנים ובנות, מכינות אלו הוקמו על יסוד הדברים והיעדים המאפיינים את אוכלוסייה זו.

מכינות תורניות הן מכינות שמתאפיינות בכך שקהל היעד הוא בעיקר בחורים מעולם הציונות הדתית לפני גיוס, מכינות אלו מאמינות שמילוי החובה הצבאית מתוך אמונה והכרה במשמעות ובערכו של השירות. המכינות התורניות הן מכינות מגדריות, יש מכינות לבנים ויש מכינות לבנות. כל זאת משום שהן מכינות דתיות ואורח החיים הדתי על פי ההלכה הוא הבסיס שלהן.

 

תגובות