מהפריפריה לתפקידים ביחידות מובחרות. יחצ

מהפריפריה לתפקידים ביחידות מובחרות

שלום שליו משיח, יאיר חדד, ובן איבגי גדלו בפריפריה וחלמו על שירות משמעותי אולם הנתונים הדמוגרפיים לצד ההישגים הלימודיים לא איפשרו להם להתגייס לתפקידים שרצו • בראיון הם משתפים על הרצון ועל מכללת "בארי" שבזכותה הצילחו להתקבל ליחידות עלית של צה"ל

בשבועות הקרובים יתגייסו יאיר חדד, שלום שליו משיח ובן איבגי, ליחידות עלית של צה"ל. בניגוד למה שחושבים, עתידם הצבאי לא היה ברור מאליו. המשותף לשלושתם הוא דווקא תנאי פתיחה מאתגרים של חיים בפריפריה וההחלטה לקחת את עצמם בידיים ולשנות.

שליו משיח (19) גדל בשכונת ג'סי כהן, בחולון. שכונה המוגדרת כשכונת מצוקה ומדורגת במדד כלכלי חברתי נמוך, 3.5 מתוך 10. בשנת 2014 האלימות בשכונה גבתה מחיר כבד, שהתרחש מקרה רצח של ילד בן 14 בלבד בשם יוסף זהר בסמוך למרכז מסחרי בשכונה, רצח שככל הנראה בגלל ויכוח על אופניים.

 עוד בערוץ "על מדים" של פרוגי:

© יחצ

שליו משיח: "לפני חצי שנה, התגודדה חבורה של ילדים, שעשו רעש מתחת לאיזה בניין בשכונה. אישה מבוגרת בגיל 80 ביקשה מהם לשמור על השקט והם פשוט ריססו אותה בגז פלפל. צריך להבין, הילדים בשכונה משעמם להם ולכן הם מסתובבים ברחובות ועושים שטויות".

חייו של שליו לא היו פשוטים, הוא גר עם אמו ושתי אחיותיו. את הקשר עם אביו הוא ניתק לאחר שאביו הסתבך בענייניו האישיים "אמא שלי גידלה אותנו לבד, ללא עזרה מאבא. היא עובדת סביב השעון כדי שלנו יהיה אוכל על השולחן. בעבר הלא רחוק היא  חייה מהלוואה להלוואה עד שהמצב התאזן בבית. החלום הגדול שלי זה לגרום לאמא נחת. שהיא לא תצטרך לדאוג לי כלכלית. אני רוצה לדאוג לה".

בשנים האחרונות שליו חלם להתגייס לאחת מיחידות המחשוב של צה"ל. אך לצערו לא עמד בתנאי הסף להתקבל "לא הייתה לי בבית הספר מגמת תוכנה או מחשבים. הדפ"ר שלי יחסית נמוך, ציוני הבגרות שלי נשקו ל-70 ואני מבין שזו לא נקודת פתיחה טובה".

© יחצ

שליו, החליט לקחת את חייו וגורלו בידיים, ועבד לילות כימים על-מנת, להדביק את הפערים החברתיים שבעל כורחו נוצרו בכדי להתגייס ליחידות המודיעין של צה"ל. לאחר השתלבותו במכללת "בארי", הצליח להגשים את חלומו ולשנות את מסלול חייו הצפוי בכך שיתגייס בקרוב לאחת מהיחידות הסייבר המובחרות של צה"ל

איך הגעת למכללת בארי?

״מנהל המכללה פנה אלי. הוא איתר אותי מבית הספר. הלכנו לפגישה איתו, אמא ואני, ששם הוא הסביר לי מה אנחנו הולכים לעשות בשנה הזו, מה המכינה מציעה ומה אני מקבל. לאחר מחשבה הגענו למסקנה שאלך ללמוד שם. זה אחלה פתרון בשבילי לקבל מסגרת ולהילחם על הגורל שלי. כשהגעתי למכללה הייתי במקום נמוך יותר מהשאר. האמת, זה נתן לי מוטיבציה להשקיע יותר מכולם באותה שנת לימודים בבארי. בהתחלה הציונים שלי היו סביב ה-70, בעזרה עם המורים של "בארי", הצלחתי לשפר ציונים, הגעתי לציון הכי גבוה בכיתה, הצלחתי להשלים את הפער״.

מה היה קורה אם לא היית מגיע לבארי

"אני יכול להגיד שלפני הלימודים ב"בארי" הייתה לי תקופה, בוא נגיד, בעייתית. אם לא הייתי הולך ליג', כנראה הייתי מתגייס לשירות  זמני שהיה מעביר לי את הזמן. והעתיד שלי היה מאתגר במיוחד".

© אלבום פרטי

יאיר חדד (19) מנתיבות, בן למשפחה ברוכת ילדים (שמונה נפשות), ללא רקע מוקדם במחשבים, מאחר שבתיכון שבו הוא למד לא הייתה מגמת מחשבים, שמהווה תנאי סף להתקבל ליחידות הסייבר הצהליות. חדד עם דפ"ר 70, עשה את הבלתי יאומן והתגייס ליחידה שתשנה את חייו. יאיר צמצם פערים לימודיים על ידי עבודה קשה ומאומצת כחלק מהשתתפותו במכללת "בארי" והצליח לעמוד בהצלחה רבה במבחני ה-בסמ"ח מה שהקנה לו תפקיד צבאי כתוכניתן באחת מיחידות המודיעין הטכנולוגיות המובחרות.

יאיר הוא בן בכור מתוך שישה אחים - ארבעה בנים ושתי בנות. "צה"ל לא ממש הסתכל עלי. עם ציון הקב"א הנמוך שלי הבנתי שאני מיועד רק לקרבי. רציתי שיפתחו בפני דלתות. אין לי בגרות טכנולוגית וזה תנאי מקובל להתקבל ליחידות מודיעין בצבא. בשביל להתקבל בתור בן שיש לו פרופיל קרבי ליחידות סייבר, צריך להיות גאון מתמטי בשביל זה".

אז זו הסיבה שהלכת למכללה?

"הגעתי לקבל הזדמנות שווה מבין שווים להתחרות על מקומי ביחידות המודיעין בצבא. קיבלתי כלים וקיבלתי ידע".

© אלבום פרטי

לסיפור של בן איבגי יש את כל המרכיבים לסרט הוליוודי של ממש, הוא בן 19 מיהוד ושני הורים נכים-חרשים. למרות החסכים הסביבתיים, עשה את הבלתי יאמן ובקרוב מאוד יתגייס גם הוא לאחת מיחידת המודיעין היוקרתיות של צה"ל. שני ההורים שלי כבדי שמיעה. יש לי ארבעה אחים קטנים. האמת, שזה דיי נחמד לגדול להורים כבדי שמיעה, אתה נפתח לתרבות אחרת לגמרי, יש הצגות אחרות, ללמוד שפה חדשה, זה מיוחד".

בשנת לימודים האחרונה שלו ניסה להתמיין ליחידות הסייבר של צה"ל והניסיון שלו לא צלח "לא היה לי את הידע המתאים. הגעתי לשלב הראיונות ואמרו לי שזה פחות מתאים. יש אזורים בארץ, שבוגרי בית הספר שלהם מגיעים מוכנים יותר ועם ידע רב יותר ממה שלי היה ואולי זו הסיבה שלא התקבלתי. אחרי שלא התקבלתי, הלכתי למכללת בארי, שם נפתח לי הראש ולימדו אותי כל מה שאני יודע היום ובזכות זה הצלחתי להתקבל לאן שרציתי בצה"ל". 

© יחצ

מה החלום שלך?

"לעסוק בתחום הסייבר".

בועז שפייר, מנכ"ל מכללת בארי WAN-TEC מספר: "מסלול המצטיינים במכללה הוקם בספטמבר 2022. מטרת התוכנית להעניק הזדמנות שניה לבוגרי י"ב במגמת הנדסת תוכנה להתמיין ליחידות טכנולוגיות מובחרות. במכללת בארי 90% מהתלמידים מתגייסים בתום הלימודים ליחידות טכנולוגיות מובחרות בתפקידי תכנות. בתום הלימודים במכללה מקבלים התלמידים תעודת תוכניתן - טכנאי/ הנדסאי הנדסת תוכנה אשר מסייעת להם בשרות הצבאי והיא מאד מבוקשת בשוק העבודה בהייטק. תפקידינו להעניק כלים לכלל הצעירים בחברה הישראלית כדי שיצליחו להגשים את חלומם. אנו עושים זאת תוך כדי שוויון הזדמנויות וצמצום פערים בין מרכז לפריפריה. במהלך השירות הצבאי צה"ל מאפשר לבוגרים להשלים תואר במדעי המחשב. בתום השירות הצבאי עם התואר והניסיון הצבאי שהם צוברים הם מאד מבוקשים בשוק העבודה".

© יחצ
תגובות