״קשה שלא להזיל דמעה מהתרגשות״: מסע בעקבות לוחמים. דוברות משרד הביטחון

״קשה שלא להזיל דמעה מהתרגשות״: מסע בעקבות לוחמים

אלפי תלמידי י"ב עתידים לעלות החל מיום א׳ הקרוב לרמת הגולן ולהשתתף בפרויקט ייחודי של משרד הביטחון, שכל מטרתו היא חשיפתם לשירות המשמעותי בצה״ל, שבתוך כך מציג בפניהם את הערכים שמאחוריו

בין אם אתם שמיניסטים חדורי רוח קרב ובין אם לא, סביר להניח שנתקלתם פעם בפרויקט ״מסע בעקבות לוחמים״: זוהי מסגרת מיוחדת, שפועלת כבר יותר מעשר שנים, ומטרתה העיקרית היא עידוד בני נוער רבים מרחבי הארץ לשירות מוטיבציוני ומשמעותי במסגרת צה״ל, תוך לימוד ערכי של מורשת קרב, פטריוטיות, ודרך חשיפה ישירה של אלפי המלש״בים (מועמדים לשירות ביטחון) לפעילות ענפה של החילות השונים.

עוד בערוץ החדשות של פרוגי:

״זהו מבצע שאנחנו רצים איתו כבר אחת עשרה שנים״ מספר לנו עמיקם סבירסקי, ראש האגף הביטחוני-חברתי של משרד הביטחון, והמוביל של המסע השנה. ״הפרויקט הוא למעשה פרק הסיום לפעילות עשירה ומורכבת בתחום הכנת הנוער לגיוס הצה"לי. במהלך השנה אנחנו פועלים מול כ-600 בתי ספר תיכוניים, מצפון עד דרום. הפעילות מתחילה בכיתות י״א, בעזרת מנחים ייעודיים, רובם קצינים פורשים מצה״ל, שבאים מוכנים ומתדרכים את עשרות אלפי התלמידים במשך ימים שלמים, בין היתר בעניין המוכנות לגיוס וגם בנושאים ערכיים שקשורים אליו״.

 

© דוברות משרד הביטחון

 

המסע יגיע לשיאו כאשר במשך עשרה ימים, החל מה-18 באוקטובר ועד ה-28, כאשר לרמת הגולן יעלו יותר מארבעים אלף תלמידי י״ב, מועמדים לשירות ביטחון. ״בכל יום קבוצה של כ-4500 צעירים וצעירות מכל רחבי הארץ״ מספר לנו סבירסקי, ״כאשר הם מלווים בחייל המשרת בחיל החינוך והותאם לכך, שיתחיל את הליך ההדרכה עוד באוטובוס, בדרך לרמה״.

״כל קבוצת תלמידים תבקר בין שלושה לארבעה אתרים, הבולטים מביניהם הם תל פא׳חר, תל סאקי, עמק הבכא, אחמדיה ומצפה גדות, כאשר בכל ביקור הצעירים יפגשו לוחמים מההווה ומהעבר, שיספרו את סיפור מורשת הקרב שמאחורי האתר. דוגמה בולטת היא הרצאתו של גיבור ישראל, תא״ל אביגדור קהלני, שמספר את הסיפור האישי שלו בעמק הבכא״. קהלני נושא את עיטור הגבורה ואת עיטור המופת, כיהן כשר לביטחון פנים וכיום מכהן כיו״ר האגודה למען החייל.

״לאחר מכן מוצגת בפניהם תערוכה צבאית רב-גונית, של כל חילות הצבא השונים ובמערכים השונים, החל מכלי השריון, עד לתומכי לחימה ואף ללוחמת הסייבר. במשך כשעה התלמידים מסתובבים בין ביתנים שונים, בהם הם יכולים ללמוד ולחקור על כל תחום, ולאחר מכן הם מתכנסים לעצרת מסכמת של היום המשמעותי, מקבלים ברכות מגורמים צבאיים בכירים בשירת ההמנון המרגשת בביצוע להקה צבאית. כמובן שבפעילות אנו משלבים את גוון גל הטרור הנוכחי, וכן את עניין מבצע "צוק איתן" מהקיץ האחרון. בתוך כך, אנו מעצימים את הפעילות הצבאית הענפה ואת השירות המשמעותי״. 

 

© דוברות משרד הביטחון

כמה רחבת היקף הפעילות? מרקם האוכלוסייה שמגיע להשתתף הוא מגוון?

״מתוך מאות בתי הספר, 40 אלף בני הנוער שמגיעים ליום שיא הפרויקט הם מתוך שנתון של 80 אלף מלש״בים. אנו מקבלים המון פידבקים, בעיקר דרך משובים שממלאים התלמידים, וכן גם מהורים, מחנכים ומנהלים. קשה לעמוד מהצד, וכל בית ספר שרוצה להצטרף ולהשתתף מגיע. השערים פתוחים לכל המבקש להשתתף, מכל הלאומים - דרוזים, בדואים, ערבים נוצרים, וכן גם מכל שכבות האוכלוסייה - שכוללות בין היתר גם נוער בסיכון״.

אתה חושב שהפרויקט מציג את השירות הצה״לי בצורה שבאמת מעוררת בהם מוטיבציה?

״בשביל להבין כמה זה נכון ומציאותי, צריך להגיע ולראות את ההתלהבות של אלפי הנערים שרואה את תצוגות האש המרהיבות, ורצים בהמוניהם לגדרות בשביל להיות הכי קרובים לטנקים. בסיום אותה תצוגה הלוחמים הפעילים שהשתתפו עולים לבמה ומקבלים תשואות רמות מהנוער. זוהי חוויה מרגשת לחלוטין, שקשה שלא להזיל דמעה בעקבותה״. 

ולסיום, משהו שתרצה למסור ולאחל לאלפי בני הנוער שעתידים להגיע?

״כולנו מצפים לכם ופה למענכם, מהלוחמים שנלחמו במלחמת יום כיפור ועד לאלה שהשתתפו במבצע צוק איתן אשתקד. אני יותר מסבור שמגיעה לכל אחד מהתלמידים חוויה חד פעמית, למען אותה מטרה משותפת - להעצים את המוטיבציה ואת השירות המשמעותי בצבא ההגנה לישראל״.

 

תגובות