מתנדבים לצה"ל? כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת ההליך ההתנדבות. למצולמים אין קשר לנאמר. צילום: gettyimages

מתנדבים לצה"ל? כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת ההליך ההתנדבות

קיבלתם פטור משירות בצה"ל בגלל סיבה רפואית או נפשית? אל דאגה, אתם יכולים להתנדב לצה"ל כמו כולם, למעט כמה מגבלות. איך עושים את זה? ומה הטיפים הכי חשובים שכדאי לכם לאמץ? המדריך המלא

בישראל, קיימת החובה של כל נער ונערה להתגייס לצה"ל, למעט אנשים המקבלים פטורים משירות בגלל סיבות שונות. סוג אחד של פטור ניתן בעקבות בעיה רפואית או נפשית, אך לאחר קבלת פטור זה, המקבלים אותו יוכלו עדיין להתגייס לצה"ל, זאת ע"י התנדבות לצבא. בכתבה הבאה תמצאו את כל הפרטים, השאלות, התשובות והטיפים על הליך ההתנדבות. שיהיה לכם בהצלחה!

עוד בערוץ "על מדים" של פרוגי:

מה היא התנדבות לצה"ל?

התנדבות לצה"ל ניתנת לאנשים שקיבלו פטור או פטור זמני (פרופיל 21 או 24) ופטורים משירות ביטחון. אין הכוונה שאתם תתגייסו בלי משכורת, אלא הכוונה שהמתנדבים משרתים על אף שאינם מחוייבים לעשות זאת ולכן נקראים - מתנדבים. 

חיילים המתגייסים כמתנדבים, הם חיילים לכל דבר, למעט שני דברים. הדבר הראשון הוא שהמתנדבים בעלי פרופיל 21 מטופלים בקופת החולים הפרטית שלהם (ובעקבות כך גם מקבלים תוספת צעירה במשכורת) ולא ע"י הצבא. בנוסף, למתנדבים מגיעים פטורים מדברים מסויימים שאינם יכולים לעשות עקב המגבלה הרפואית שלכם. חוץ מזה, אתם מחוייבים להקשיב ולמלא אחר כל ההוראות ולכל חוקי המשמעת בצה"ל. 

© עמוד הפייסבוק של מיטב

איך מתבצע תהליך ההתנדבות?

שלב ראשון - קבלת פרופיל בלתי כשיר 

שלב זה יתבצע בצו הראשון או בבוועדה רפואית אליה תזומנו בעקבות בדיקת הרופא בצו הראשון (תתקלו בשם "וועדה רפואית" רבות בתהליך ההתנדבות, זה בסך הכל רופא או שניים עם מחשב שיושבים מולך, אין מה להיבהל). לאור המלצות הרופא שבדק אתכם שם, ייבדקו הנתונים הרפואיים שלכם ויעניקו לכם מסמך ובו רשום כי הינכם פטורים משירות ביטחון. אתם אמורים לקבל בדואר תעודת פטור רשמית יותר, אבל היא פחות רלוונטית במידה ותרצו להתנדב. 

שלב שני - פתיחת בקשה להליך התנדבות

שימו לב, שלב זה רצוי וחשוב שיתבצע כמה שיותר סמוך לקבלת הפטור - משום שתהליך ההתנדבות הוא ארוך ומתיש וחבל שתבזבזו זמן. לאחר שקיבלתם את הפטור, גשו למדור הפרט בלשכת הגיוס שלכם (באותו זמן, אין צורך לקבוע אליהם טור מיוחד) ותבקשו לפתוח בהליך התנדבות, אז ימלאו איתכם שאלון בסיסי עם שאלות אישיות. במידה ואתם זקוקים לזמן לחשוב על זה, אתם יכולים לחזור הביתה וכשהגעתם להחלטה להתנדב (זה בסדר גמור גם להחליט שלא), להרים טלפון למיטב, שלוחת המתנדבים (*גיוס, שלוחה 3) ולבקש לפתוח בהליך התנדבות. אז יזמנו אתכם למדור הפרט בלשכת הגיוס שלכם ותמלאו את השאלון וטופס לבקשת התנדבות.

© אבי מועלם

שלב שלישי - הבאת מסמכים רפואיים

לאחר שמילאתם את השאלון ואת טופס בקשת ההתנדבות, תעביר משקית הת"ש האחראית עליכם פנייה לרופאים הנמצאים בלשכה. לאחר כמה ימים, היא תיצור איתכם קשר ותגיד לכם אילו מסמכים אתם צריכים להביא מהרופא על מנת שתאושר לכם ההתנדבות. אל תבזבזו זמן - תקבעו תור לרופא עוד באותו יום ותשלחו את הטפסים כמה שיותר מהר. קיימת אפשרות שהמסמכים לא יספיקו והרופא יבקש עוד מסמכים, לכן חשוב לא לבזבז זמן ולתקתק את הכל. 

שימו לב, במקרה ומדובר על מלש"ב בעל פרופיל נפשי, תהליך זה ארוך יותר כי עליו לעבור תהליך נוסף של העברה למרכז לבריאות הנפש, אישור מהם, חתימה מלשכת הגיוס והעברה לגורם רפואי.

שלב רביעי - קבלת פרופיל 25, אישור ההתנדבות

הרגע המיוחל, אחרי ששלחתם מסמכים והרופא עיין בהם ובדק שאתם מתאימים להתנדב, תזומנו לעוד וועדה רפואית (אחרי כמה וכמה ביקורים בלשכת גיוס, החיילת שמטפלת בכל 'המיוחדים', כבר תהפוך לחברה שלכם, מניסיון). במידה והודיעו לכם שלא אושרתם - תוכלו לערער על כך במייל למדור מתנדבים (tash@idf.gov.il).

בוועדה - תקבלו פרופיל 25, מה שיהפוך אתכם למתנדבים ומורשים לשרת בצה"ל. כאן גם תקבלו את הפטורים שלכם (שיכלול טירונות מתנדבים, פטור שמירות ופטורים נוספים על פי מצבים הרפואי). אתם תקבלו 2 טפסי פטור, אחד תשמרו אצלכם ואחד אתם צריכים להביא למשקית הת"ש שאחראית עליכם במדור הפרט. כאן גם המקום להיפרד ממנה, כי מעתה והלאה אתם כבר לא שייכים למדור הפרט בלשכת הגיוס באזורכם, אלא למדור המתנדבים בתל השומר, ברכות.

שלב חמישי - ראיון שיבוץ, מיונים וראיונות

לאחר שהינכם מתנדבים כדת וכדין, אמורים להתקשר אליכם ממדור המתנדבים לראיון שיבוץ. הוא יכלול שאלות אישיות וובו גם ישאלו אתכם באיזה תפקיד אתם רוצים לשרת. חשוב להגיע ממוקדים ויודעים את כיוונכם לשאלון הזה, כי אם לא אתם תמצאו את עצמכם אומרים תפקידים שאתם בכלל לא רוצים.

לאחר הראיון, תיצור איתכם קשר מש"קית השיבוצים שלכם, תזמן אתכם למיונים או ראיונות לפי הצורך, אז שתתקבלו לתפקיד שאתם רוצים. זה יתרון גדול אצל מתנדבים, אתם רשאים לעשות מיונים עד שיימצא התקפיד שאתם רוצים. כאן גם ייקבע תאריך הגיוס שלכם (יש בערך 5 גיוסי מתנדבים בשנה. יכול להיות שתתגייסו לתפקיד עם גיוס פרטי, כמו תפקידים עם קורס ואז יהיה לכם תאריך שונה).

שלב שישי - הגיוס

היום המרגש הגיע, לאחר קשיים רבים, אתם תגיעו ליום הגיוס. עליכם להגיע ללשכת הגיוס, ומשם לבקו"ם - שם תעברו תהליך חיול כמו כל חייל רגיל. אתם תגיעו לטירונות המתנדבים - 5 ימי השתלמות ללא קשיים פיזים שבסופם תתקיים השבעה. לאחר מכן תעברו לשירות כמו כל החיילים. מזל טוב!

יום הגיוס המיוחל
יום הגיוס המיוחל © דובר צה"ל

טיפים, עצות ודברים שחשוב לזכור:

לחפור, לחפור, לחפור ושוב לחפור - תתקשרו ללשכת הגיוס ולמיטב כל יום. אם אתם לא תזרזו אותם, תהליך ההתנדבות יכול לקחת למעלה משנה. אל תפסיקו להתקשר (אני התקשרתי ללשכה כל כך הרבה, שכבר זיהו מי אני כשאמרתי 'הלו'). אם יבינו שאתם רציניים ונחושים, יקדמו לכם את התהליך. גם אם הם אומרים שיחזרו אליכם עוד יומיים, תתקשרו ביום למחרת. אם יש יום פתוח למתנדבים בלשכת הגיוס - לכו אליו. שם תוכלו לשאול כל מה שתרצו פנים אל פנים ולא דרך טלפון. 

אל תהססו להשתמש בפרוטקציות - נכון, זה לא נעים ולא כיף במיוחד, אבל זה כל כך מקצר את תהליך ההתנדבות. תפעילו את כל המשפחה והחברים שלכם בניסיון למצוא מישהו שיזרז לכם את התהליך. (פרוטקציות כדי להתקבל לתפקיד שלא התקבלם אליו, הן פחות נחמדות. אבל זה לגמרי בסדר לבקש עזרה מאנשים במיטב או במדור המתנדבים כדי שהתהליך יהיה מהיר יותר). 

תבואו מוכנים ונחושים - חשוב מאוד שתדעו לאן אתם רוצים להתגייס, או לפחות לאיזה סוג של תפקידים. אל תפחדו להתקשר למקום עצמו ולבקש מהם אישית את המיונים. אל תסמכו על מיטב יותר מדי, תעשו את העבודה השחורה בעצמכם. אל תהססו לנזוף ולהעיר כשצריך. 

תשאלו - תחפשו אנשים שעברו את התהליך, תבקשו מהם טיפים וכלים נכונים. אין דבר יותר טוב מניסיון אישי. קיימות גם קבוצות בפייסבוק בהם אפשר לשאול, להתייעץ ולעזור לאחרים - הגדולה בינהם, היא "משפחת מתנדבי צה"ל". קיים גם פורום התנדבות לצה"ל, תיכנסו, תשאלו ותייעצו לאנשים. 

שיהיה לכם בהצלחה!

 

 

 

תגובות