למה דווקא בבתי ספר מסוימים אחוזי הגיוס גבוהים מאוד?. צילום: אבישג שאר יישוב

למה דווקא בבתי ספר מסוימים אחוזי הגיוס גבוהים מאוד?

העיר בעלת אחוז הגיוס הגבוה ביותר היא זאת ש-91.4% ממנה מתגייסים, ברשימת עשרת התיכונים הקרביים ביותר נמצאות רק ישיבות תיכוניות, ובאיזו עיר כמעט ולא מתגייסות נשים? בדקנו מה גורם לבתי ספר וערים להיות בעלי אחוזי גיוס כל כך גבוהים

אגף כוח האדם בצה"ל פרסם ביום חמישי את דירוג התיכונים והערים המובילים בגיוס לצה"ל ויחד איתם גם את הערים שבהם אחוז הגיוס הוא הנמוך ביותר. עוד באותם נתונים נמצאים גם בתי הספר שבהם יש הכי הרבה את לוחמים ואת ליגת התיכונים - רשימת בתי הספר שבהם אחוז הגיוס עומד על מאה אחוז.

עוד בערוץ "על מדים" של פרוגי:

בראש הטבלה המדרגת את הערים על פי אחוז הגברים שהתגייסו לצה"ל, נמצאת העיר מודיעין עם 91.4 אחוזי גיוס, אותה עיר דורגה גם שנה שעברה במקום הראשון "העיר הזאת מאוד צעירה, רוב האנשים פה ציוניים והמצב הכלכלי גם מאפשר להם" מספר לנו נער ממודיעין. "יש בעיר גם הרבה קבוצות של כושר קרבי והרבה בני נוער הולכים אליהם".

גלעד ממודיעין שמשתתף בקבוצת "אסף כושר קרבי" מספר לנו על הפעילות "אלו מפגשים של אימון גופני שדרגת הקושי בהם עולה עם הזמן. הייחוד והשוני מאימון כושר רגיל הוא שפה יש דגש הוא על האווירה,  על ערכים של משפחתיות, אחווה הדדית, עבודת צוות, אחראיות חברתית, עזרה לחבר ולחלש. לא באים רק בשביל הכושר. זאת הכנה לחיים ערכיים וציוניים, זאת לא טירונות, זה אימון שמותאם לכל אחד, עוזרים למי שצריך. מלמדים אותנו שלא צריך ללכת לצבא בשביל לסמן וי, אלא בשביל לתרום ולהפיק משהו מעבר לעצמך ולחברה".  כשנשאל מדוד לדעתו דווקא מודיעין ממוקמת בראש הטבלה ענה גלעד. "יש בעיר תנועה חברתית של לתרום ולעשות משהו משמעותי בצבא. הזרימה פה היא לתרום כמה שאפשר ואפשר".

בגיוס נשים ממוקמת במקום הראשון הוד השרון עם 88.2 אחוזי גיוס ואחריה מודיעין עם 81.7%.

© דובר צה"ל

"המצב הבטחוני המורכב בעיר מעודד כמה שיותר בנות להתגייס לקרבי"

בדירוג התיכוניים הקרביים לגברים נמצאת במקום הראשון הישיבה התיכונית בסוסיא שבדרום הר חברון עם 97.1 אחוזי גיוס. בגיוס לוחמות דורג בית הספר "המסורתי" בירושלים במקום הראשון, שם אחת מחמש בוגרות היא לוחמת. "אני חושבת שבית הספר שלי הגיע למקום הזה בגלל שכל נושא הצבא נורא חשוב בבית ספר. המורים עוזרים לנו בכל תהליך החיול, מביאים חיילים שיספרו על תפקידים השונים ומעבירים שיעורים רבים על חשיבות הגיוס", מספרת ליטל כהן, תלמידת בית הספר. "בית הספר שלנו נמצא במקום מרכזי בירושלים, אנחנו חווים את המצב הבטחוני הקשה בעיר הזו וחיים את המציאות המורכבת בה. אני חושבת שזה מעודד כמה שיותר בנות להתגייס לקרבי".

© דובר צהל

ברשימת ליגת התיכונים - אותם תיכונים שבהם אחוז הגיוס עומד על 100 אחוז בקרב גברים, נמצאים 35 תיכונים, תשעה מהם שיכיים לחינוך הממלכתי-דתי, אחד מהם דרוזי ואף אחד מהם לא ממוקמם בתל אביב. אחד מבתי הספר, הוא בית ספר הרטמן בירושלים. "בבית הספר שלנו מחנכים לזהות יהודית חברתית ישראלית",מספר לנו אלון, תלמיד בבית הספר. "מבינים את הצורך בצבא ערכי ומוסרי הפועל על פי עקרונות המוסר היהודי והאונברסלי, מאמינים בפגישה עם כל חלקי האוכלוסיה ובכך שמעבירים את המסרים האלו אלינו, אנחנו כולם מעוניינים לתרום ולהתגייס לצה''ל". לעומת זאת בקרב נשים, נמצאים תשעה בתי ספר בליגת התיכונים, כולם שייכים לחינוך הממלכתי ושניים מהם ממוקמים בתל אביב.

בתחתית הטבלה נמצאות הערים החרדיות, שבמקום האחרון בני ברק עם 15.7% אחוז גיוס לגברים ו3.4% גיוס לנשים. 

תגובות