הבחירה בידיים שלנו: הכירו את קורס חוסן לנשים בצה"ל. צילום: באדיבות דובר צה"ל

הבחירה בידיים שלנו: הכירו את קורס חוסן לנשים בצה"ל

כשחושבים ומדברים על הצבא, הלוחמים הם עיקר השיחה וכבודם מונח במקומו. אך צה"ל כצבא היחיד עם גיוס חובה של נשים, מצא דרך גם להעצים את חיילותיו. הכירו את פלוגת יהב, שעוזרת לחיילות למצוא את החוזקות שלהן ולסיים את השירות הצבאי בהצלחה

קורס חוסן לנשים בצה"ל, כנראה נשמע לכם כמו משהו שהרגע המצאנו, אך תופתעו לגלות שקורס כזה אכן מתקיים בצבא. קורס החוסן של פלוגת יהב, הוא קורס הכנה לשירות הצבאי עבור נשים. הן מגיעות אליו הישר מלשכת הגיוס ולומדות בו נושאים החל מכלים לשירות הצבאי, ועד המקומות בהם הן יכולות להשפיע ולשנות.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

"כל מחזור של הקורס הוא חמישה שבועות. הוא נמצא במחו"ה אלון, תחת חיל החינוך והנוער. החיילות מגיעות אלינו ישר מהבקו"ם עם שיבוץ חזוי, כלומר כל אחת יודעת מה התפקיד שהיא הולכת לעשות. יש ממגוון תפקידים - יש פקידות, מש"קיות ת"ש, מדריכות, נהגות, טבחיות ועוד", מספרת לנו רוני, מפקדת פלוגת יהב, "במהלך חמשת השבועות הן עוברות תכנים שונים ומקבלות כלים לשירות הצבאי. אנחנו הולכות איתן למטווחים ומלמדות אותן על נשק והן עוברות יום שדאות. בנוסף, אנחנו הולכות איתן לסיורים במקומות כמו ירושלים, עיר הבה"דים, נחל חווארים ואנחנו גם יוצאות להתנדבויות שונות".

מה את עושה במסגרת התפקיד שלך?

"אני מפקדת על פלוגת יהב. זו פלוגה שמעבירה קורס הכנה לשירות לחיילות, שהנתונים שלהן בצו ראשון הראו שיש להן סיכוי גבוה לנשור במהלך השירות. אנחנו מעבירות אותן קורס, שאנחנו קוראות לו 'קורס חוסן, העצמה וכלים', שבעצם נותן להם כלים להתמודד עם המשך השירות שלהן, כדי שהן באמת יוכלו לעבור אותו בצורה הכי טובה".

"עבור הרבה חיילות זו הפעם הראשונה שהן מסיימות משהו"

© דובר צה"ל

למה בחרת להיות מפקדת של הקורס הזה?

"אני מאוד מאמינה בכל נושא ההכנה לשירות. זה נראה לי מאוד משמעותי להיות דלת הכניסה של אותן חיילות לצבא, להיות בעצם המפקדת הראשונה שלהן. בנוסף, העבודה עם בנות ועם האוכלוסייה שמגיעה לקורס מאוד מעניינת אותי. זה תפקיד מאוד מעניין ומאתגר, שמלמד אותי הרבה מאוד דברים חדשים".

את רואה תוצאות חיוביות אצל חיילות?

"מאוד! אנחנו בקשר עם חיילות שעברו את הקורס בעבר, הן מספרות לנו על השירות שלהן כיום, מודות על הזכות שהייתה להן לעבור את הקורס הזה ושהן לא רואות איך הן היו עוברות את השירות בלעדיו".

"הטקס סיום של כל מחזור הוא מאוד מרגש, לראות את החיילות עומדות במגרש המסדרים ואת המשפחות שלהן מסתכלות עליהן בהתרגשות. יש חיילות שאת זוכרת איך הן היו ביום הראשון כשהן רק הגיעו לקורס, ובטקס סיום את רואה איזה תהליך מטורף אפשר לעבור בחמישה שבועות", משתפת אותנו רוני, "זה מרגש שאת יודעת שבזכות הסגל והקורס, השפענו על השירות שלה ובסופו של דבר, גם על המשך החיים. זה מרגש לראות את החיילת גאה בעצמה ואת המשפחה שלה גאה בה. עבור הרבה חיילות זו הפעם הראשונה שהן מסיימות משהו. יש הרבה חיילות שלא סיימו את בית הספר ונשרו, והקורס הזה הוא הדבר הראשון שהן מסיימות בחיים".

© דובר צה"ל

אילו תכנים עוברות החיילות?

"רוב התכנים מעוברים על ידי המפקדות ורובם לא עוסקים בצבא אלא עוסקים בחיילת עצמה, ומלמדים אותה על עצמה ועל החיים שלה. למשל, יש שיעור שנקרא 'מעגל הדאגה ומעגל ההשפעה', שמלמד את החיילת על המעגלים בחיים שלה שהיא יכולה להשפיע בהם, המטרה שלו ללמד את החיילות לקחת את החיים שלהן בידיים שלהן. נושא האחראיות הוא נושא מאוד דומיננטי בקורס. יש גם שיעור עוצמות, שמלמד כל חיילת למצוא את הדברים שהיא חזקה בהם ויכולה להשתמש בהם במהלך השירות וגם אחר כך. יש לפלוגה משפט שכל החיילות לומדות אותו כשהן מגיעות אלינו - 'הבחירה היא בידיים שלנו' וזו אחת מהמטרות של הקורס, לגרום להן להבין שהן אחראיות על החיים שלהן ועל הדברים שהן יבחרו לעשות".

איך להיות חלק מהקורס הזה השפיע עלייך?

"כשאת מלמדת כל הזמן חיילות דברים כאלה והמנטרה הזאת של 'הבחירה היא בידיים שלנו', שנשמעת כמו משהו מובן מאליו, אבל כשאת כל הזמן מדברת על זה ואומרת את זה, בסוף את מבינה שזה לא משהו מובן מאליו כל כך וזה פוגש אותך ביומיום עם המשפחה והחברים. יש לי בסגל 30 חיילות ועוד 100 חיילות בקורס, כך שאני גם עסוקה בנושא של עוצמה נשית ומה זה להיות אישה".

© דובר צה"ל

"משפט שכל החיילות לומדות אותו כשהן מגיעות אלינו - הבחירה היא בידיים שלנו"

איזה טיפים יש לך לתת לבנות שעומדות להתגייס או כבר משרתות עכשיו?

"להבין עד כמה השירות הצבאי הוא תקופה משמעותית בחיים של כל אחד, מעבר לתרומה לצבא ולמדינה, זו תקופה שבונה אותך בתור בן אדם ומשפיעה עלייך. אני יכולה להעיד על עצמי שהפכתי לאדם אחר בזכות השירות הצבאי ואני בטוחה שלכל אחד זה יכול לתת משהו. יש הרבה קשיים בצבא, תקופות מאתגרות ותנאים קשים, אבל צריך לזכור להיות חזקות. הדברים הקשים עוברים ובסוף החוויה מהשירות נשארת. התחושה שתרמת ונתת מעצמך בשביל משהו אחר זה תחושה שאין דומה לה".



תגובות