מה צריך כדי להפוך לקצין קרבי מצטיין. צילום: דובר צה"ל

מה צריך כדי להפוך לקצין קרבי מצטיין

הם מובילים את יחידותיהם במשימות מורכבות, מקבלים החלטות גורליות, פועלים בזריזות ועושים הכל כדי שהחיילים שלהם יגיעו הכי מוכנים שאפשר לשדה הקרב. כתבנו שוחח עם מפקדי קורס הקצינים הקרביים ה-50, וניסה לברר מה הופך צוער לקצין מצטיין

בשיתוף עם אתר צה

לא פשוט להפוך צוער לקצין קרבי מצטיין - הוא צריך ללמוד כיצד לפעול בזריזות ולקבל לא פעם החלטות גורליות במצבי לחץ מורכבים. אבל יותר מכל, הוא חייב לאמץ גישה שאפשר להשיג כל יעד שיציב לעצמו וליחידתו, הן מבחינה טקטית והן מבחינת הכושר הגופני. רגע לפני טקס סיום קורס הקצינים הקרביים ה-50, יצאנו להכיר את האנשים שמאחורי המפקדים הבאים של צה"ל ולבדוק מה סוד הקסם. 

עוד בערוץ על מדים של פרוגי

תוכנית האימון הגופני של הצוערים מתחילה כבר בשלב ההכשרה הבסיסית, מסביר קצין האימון הגופני של בה"ד 1, רס"ן מרק פרדמן: "הייעוד שלה הוא להקנות למפקדים העתידיים ידע וכישורים, כך שיוכלו לאמן את החיילים שלהם ברמה הטובה ביותר".

התוכנית מותאמת לגישה החדשה שפותחה בצה"ל לתחום הכושר הקרבי. "אם לפני כמה שנים הדגש המרכזי היה על ריצות ארוכות ללא משקל", מבהיר רס"ן פרדמן, "היום אנחנו מבינים שהמהות היא מרכיב הכוח - נשיאת משקלים לטווח ארוך". כמו כן, מבצעים הלוחמים תרגילי ניווט ואימונים בהם הם נושאים מסה שמדמה את זו שיישאו על גבם בשדה הקרב.

551c72005d019
 © קרדיט: דובר צה"ל

נשיאת המשקלים מחזקת את כל שרירי הגוף - מהרגליים, דרך שרירי הליבה ועד פלג הגוף העליון. אך עבור לוחמי החי"ר, יש לה גם תרומה מנטלית. "אם הצוער לא נכנע לקושי, אלא מתמודד ומצליח, בפעם הבאה שייתקל באתגר הוא יעמוד בו בקלות", מחדד רס"ן פרדמן. "בסוף תוכנית האימונים, אני רואה בעיניים של הצוער דמות אחרת - כזאת שכבר לא חוששת אלא אומרת 'אני יודע שזה לא פשוט, אבל אני מסוגל'".

אולם דמות הקצין המצטיין כמובן אינה נבנית רק מכושר גופני ויכולות פיזיות. "המעבר המהיר משגרה לחירום גם הוא פרמטר חשוב להצטיינות", מדגיש סרן טל זוסמן, מפקד ממגמת "עמדה" של חיל התותחנים בקורס הקצינים.

כמפקד שזכה בעצמו לאות הצטיינות, חשוב לו להוות דוגמה אישית ולהציב לצוערים סטנדרט גבוה. "כשהייתי מפקד סוללה בגדוד 55, דאגתי שהסוללה שלי תגיב מהר לכל אירוע מתפרץ, בין אם אלו היו תפיסות אמל"ח או מעבר ממקום למקום, ואכן היינו מוכנים תוך דקות", הוא מספר. "בסופו של דבר הסוללה קיבלה את תואר 'המצטיינת של האגד', ואני את הצטיינות פיקוד דרום".

"הקצין העתידי צריך לקחת בחשבון גם ששמירה על המשמעת ביחידה תכין אותו לרגע האמת", מציין סרן זוסמן. "חשוב לי באופן אישי שהם 'יחשבו מחוץ לקופסה' באירועים מבצעיים ויתכננו נהלי קרב מתוחכמים ויצירתיים".

0fcefc49a8ddd
 ©קרדיט: דובר צה"ל

את תהליך החניכה, הוא מבצע במידה רבה בעזרת טכנולוגיה: "אנחנו מתרגלים באימונים שימוש במערכות שליטה ובקרה, שמאפשרות לצוערים לראות כל דבר שמתרחש סביבם - מתקיפות אויב, דרך מטרות חדשות שנכנסות ועד תנועת הכוחות שלנו".

"מערכות השו"ב (השליטה והבקרה) משמשות גם ככלי חניכה, דרכן מבצעים תחקירים מעמיקים לאחר התרגילים", מתאר סרן זוסמן. בחלק מהתרגילים הצוערים מוקלטים, כך שבשלב התחקור הם שומעים את עצמם ולומדים אם הדרך הנכונה שבה עליהם לפעול.

"כבר מתחילת הקורס שמתי לב שהצוערים חושבים אחרת", מסכם סרן זוסמן. "הם מביאים רעיונות מיוחדים שלא חשבתי עליהם, ומדהים לראות איך כל אחד לוקח את התרגילים לעולם שלו. אחרי שעבדנו יחד על היוזמה והעצמאות שלהם, יכולותיהם מוכפלות - זה המפתח לקצין המצטיין".

תגובות