שבוע המודעות לגמגום: טיפים למלש"ב הצעיר. צילום: דובר צה"ל

שבוע המודעות לגמגום: טיפים למלש"ב הצעיר

לרגל שבוע המודעות לגמגום, קבוצת speak up בפייסבוק אספה עבורנו שנים עשר טיפים למלש"ב הצעיר והמגמגם. מה עושים אם מפקד פוגע בך ואיך מגיעים לתפקיד שאתה רוצה למרות הגמגום? הפרטים בפנים

קבוצת SPEAK UP בפייסבוק נפתחה לפני כמעט 3 שנים, כיוזמה פרטית של ליאת פרי, בחורה מגמגמת, שרצתה להכיר אנשים מגמגמים נוספים. כיום הקבוצה מונה כ–210 אנשים ומשמשת בית חם לאנשים מגמגמים, מכל הגילאים. החברים משתפים, מתייעצים, פורקים את חוויות היום יום שלהם ונעזרים בחברי הקבוצה האחרים לקבל כוח ומוטיבציה בסיטואציות שונות בחיים שלהם.

עוד במדור "על מדים" של פרוגי: 

ליאת מסבירה ש"החברים בקבוצה הם מגמגמים וזה תנאי להצטרפות לקבוצה. רק כך הם מרגישים חופשיות לשתף ולהגיב על דברים שנאמרים בדיונים השונים. המטרה של הקבוצה להראות למגמגמים שהם יכולים לחיות עם הגמגום ולא לתת לו לנהל את החיים. הרעיון הוא לתת ביטחון וכוח להתמודד עם הגמגום".

חברי הקבוצה נתנו לנו מספר טיפים, שיכולים לסייע לצעירים מגמגמים לצלוח את השירות הצבאי, בצורה חלקה יותר. 

לא לוותר

גם אם לא קיבלת מה שרצית (פרופיל, קורס וכד'). בצבא בדרך כלל מעריכים את מי שמעוניין לתרום על אף הקשיים האישיים. ישנם מספר דרכים לכך - ראיון עם מפקד בכיר, שליחת מכתב (פקס/מייל) למפקד הבכיר או גורמים מקצועיים אחרים, עזרה מגורמים כמו אמב"י (ארגון המגמגמים בישראל) וכו'.

© דובר צה"ל

מוטיבציה

רוב הסיכויים שהצבא הולך להציב בפניך לא מעט אתגרים שלא נתקלת בהם עדיין, עם ובלי קשר לרמת הדיבור שלך. שמור על מוטיבציה גבוהה ללמוד מההתנסויות החדשות כדי להשתפר מול עצמך, כאדם וכגבר או אישה. אין הרבה תפקידים שאתה לא יכול לעשות בגלל גמגום. אתה כנראה לא תהיה טייס או מגיש ראשי בגל"צ. שאר האופציות (פחות או יותר) תלויות רק בך וכמה אתה מוכן להעז. אתה מוזמן לכוון גבוה.

תעז לחלום

אל תגיד "אני מגמגם אז אני לא יכול". במקרים רבים תפתיע את עצמך. במקרים רבים הצבא יפתיע אותך, לעיתים הוא פתוח יותר ממקומות אחרים.

© דובר צה"ל

צו ראשון ושני חשובים לקביעת הנתונים האישים שלך שישפיעו על אפשרויות שיבוץ בצבא

מצד אחד לא צריך להילחץ, מצד שני במידה וגמגמת - עדיף להציף זאת בראיון ולהסביר כי הגמגום אינו מונע ממך לעשות דברים.

הצבא מכיר בגמגום

חייל מגמגם זכאי לקבל טיפולים, במסגרת טיפולים רפואיים שהצבא מחויב להעניק. כדאי להתייעץ עם רופא היחידה.

מה עושים אם מפקד מסוים פוגע בך בשל הגמגום?

זה דבר לא מקובל ותוכל להתלונן על כך בצינורות המקובלים בצבא.

© דובר צה"ל

ראיונות אישיים עם מפקדים במהלך השירות

לפחות עד שתתפוס ביטחון עם החבר'ה החדשים לנשק, תוכל ליידע את המפקד ולבקש ממנו שלא ישפוט את הביצועים שלך על פי יכולות התקשורת שלך.

שירות בחיל קרבי

חייל נמדד בעיקר על סמך יכולותיו הפיזיות והחברתיות ולא על יכולות מילוליות, לכן אין מניעה אמיתית שמגמגם יהיה לוחם קרבי. ישנם מגמגמים שהיו קצינים בכירים והגמגום לא היווה בעיה. כמובן שזה נוגע באופן אינדיווידואלי לכל מקרה לגופו.

© דובר צה"ל

עור של קרנף

אתה הולך להיכנס לכור היתוך של אנשים מכל הסוגים. במהלך הדרך בצבא תפגוש ותעבוד עם כל הטיפוסים וכל סוגי האנשים. חלק מהם לא ידעו מה זה גמגום ולא ידעו איך להתמודד איתך, חלק יהיו מאוד אמפאתיים וינסו לא להקשות עליך, וחלק לא שווים שתקדיש להם טיפת מחשבה. אלה (האחרונים) הם קבוצה לא קטנה ובגללם אתה צריך עור של קרנף שמשאיר בחוץ את כל מה שלא יאה להכניס פנימה. יכול להיות שיהיו כאלה שיצחקו מתוך מבוכה וחוסר מודעות, דווקא אלו, יכולים להתגלות בשלב מאוחר יותר, כחברים הכי טובים שלך.

סבלנות

משהו שמאוד מאפיין את הצבא זה שאתה הולך לפגוש המון אנשים חדשים. אתה תצטרך לדבר או לקבל שירות מהרבה אנשים שלא יבינו אותך או (אם יש לך מזל) ישאלו אותך מה יש לך ותצטרך להסביר את זה שוב ושוב ושוב. מומלץ לבנות ארסנל של משפטי הסבר קצרים וקולחים לכל מיני סיטואציות שיקרו לך הרבה כמו: שיחת טלפון עם פקידה חסרת סבלנות, רס"ר עצבני שצועק למה אתה לא עונה לו, סתם שיחה עם מישהו חדש וכו'..

© דובר צה"ל

מטרה ברורה

לאיזו יחידה להגיע, איזה קורס לעשות, מה אני רוצה לקבל מהטלפון הזה; מטרות ברורות (גדולות כקטנות) יעזרו לך להמשיך ללכת דרך הקשיים ופחות לתת משקל לדיבור שלך.

מספר אישי

למגמגמים רבים קשה לעיתים קרובות להגיד את השם שלהם. בצבא, המספר האישי הוא השם החלופי. אם קשה לכם לבטא אותו, תנסו לחלק אותו למספרים לדוגמא המספר - 7064477 – לחלק ל- 706-4-477, כלומר שבע מאות ושש, ארבע, ארבע מאות שבעים ושבע.

המאמר נכתב בלשון זכר, אבל פונה לשני המינים. שיהיה בהצלחה!

 

תגובות