בואו להכיר: כל המידע על חיל התקשוב וההגנה בסייבר. צילום: באדיבות דובר צה"ל

בואו להכיר: כל המידע על חיל התקשוב וההגנה בסייבר

חיל התקשוב וההגנה בסייבר הפך לחיל הכי מגניב בצה"ל, החל מתפקידים טכנולוגיים ועד לתפקידי לוחמה מרתקים. לכן, אספנו עבורכם את כל המידע על המיונים והחיל מאלו שמכירים אותו הישר מבפנים כדי שתבוא למיונים הכי מוכנים שאפשר

היום (יום ב') מתקיים הגיוס לחיל התקשוב וההגנה בסייבר, החיל המרתק הזה שכבר מזמן הפך להיות אחד מהחילות היותר משמעותיים בצה"ל, כולל תפקידים בתחומים שונים, מסלולי קצונה ותפקידים קרביים. תפסנו לשיחה את אלו שמכירים את החיל מקרוב כדי לשמוע על המיונים, על התחומים השונים בחיל ולשבור קצת מיתוסים לגביו. מוכנים?

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

"אגף התקשוב וההגנה בסייבר עבר הרבה מאוד שינויים והיום הוא נמצא במקום אחר. זה אגף דיגיטלי ומתקדם שאחראי ועוסק בתחומים מגוונים, ביניהם גם על התפקוד היומיומי של צה"ל. גם בשגרה כשחייל או מפקד צריכים להפעיל את המחשב שלהם וגם בשדה הקרב", מספרת לנו שגית חנצ'יס, ראש מדור איתור למקצועות התקשוב והמחשוב באגף התקשוב וההגנה בסייבר, "יש בחיל שלושה מערכים עיקריים - מערך טכנאות והפעלה בשדה הקרב, מערך המחשוב, התוכנה והדאטה שאחראי על כל עולם המחשבים, התכנות, הרשת וכו' ומערך ההגנה בסייבר שמוכר כמגן סייבר. לכן, בגלל הגיוון הרב שיש באגף כמעט כל מלש"ב, בהתאם לנתוניו, יכול למצוא את הייעוד שלו באגף הזה, להגשים את עצמו, לצבור ניסיון וידע, איתם הוא גם יכול לצאת אחר כך לאזרחות ולהתחיל מנקודת פתיחה אחרת".

מה לגבי תפקידים לנשים ותפקידים לגברים?

"בחיל שלנו משרתים נשים וגברים כמעט בכל התפקידים יחד, אפשר לראות את זה בעולמות הקצונה, המחשוב, במערכת המבצעית וכמעט כל התפקידים מיועדים לנשים וגברים כאחד. חמישים אחוז מהתוכניתנים שאנחנו מכשירים הם נשים, והמספר רק הולך וגדל. אנחנו מנסים להכיל את מגמת העלייה הזאת בעוד תפקידים בחיל".

© דובר צה"ל

התפקידים באגף מתאימים גם לבעלי פרופיל קרבי?

"כל בעלי הפרופיל הקרבי נדרשים לידע מוקדם של עשר יחידות לימוד מחשבים. זאת אומרת שלא כל בעל פרופיל קרבי יכול להגיע להתמיין אצלנו. יחד עם זאת בעלי הפרופיל הקרבי יכולים למצוא את עצמם בתפקידים מבצעיים אחרים כמו לוחם לוחמה אלקטרונית, שזה תפקיד ביחיד מטכ"לית שעוסקת בשיבוש מערכות תקשורת של האויב ובעצם כך נוצרת חומת הגנה נוספת בשדה הקרב. התפקיד הזה מיועד לנשים וגברים כאחד. בנות שרוצות להיות לוחמות, יכולות להתמיין לתפקיד כמו בנים אך הן נדרשות לדרג את התפקיד בשאלון העדפות ולהגיע למיון לוחמות. תפקיד קרבי נוסף הוא קצין הקשר הגדודי, המסלול הזה עבר שינוי בשנה האחרונה, עשו לו התאמות, קיצרו אותו והתאימו אותו כך שיהיה מסלול שממקסם את זמן ההכשרה ומצמצם את הדברים הלא רלוונטיים. במסגרת התפקיד החייל מפקד על מחלקת התקשוב בגדוד, יש מחלקת תקשוב בכל גדוד".

ואילו תפקידים יש לבעלי פרופיל לא קרבי?

"בתחום המחשוב, יש שני תפקידים עיקריים: תפקיד התכנות ותפקיד מגן הסייבר. התוכניתנים אחראים על פיתוח מערכות המידע והמחשוב המתקדמות ביותר בסביבות השונות. כמו כן, במהלך השנה השנייה לשירות החיילים בתפקיד הזה יכולים להמשיך ללימודי תואר ראשון תוך כדי השירות. הסייבר מוגדר כמרחב פעולה נוסף בצה"ל, אם יש את מרחבי הים, היבשה והאוויר שכולם מכירים, אז יש גם את מרחב הסייבר. מגני הסייבר מהווים את קו ההגנה על המערכות המבצעיות, הם שומרים על היכולת לתפקד באופן רצוף בכל זירה ובשדה הקרב. שני התפקידים האלו דורשים לחתום קבע והם מיודעים לנשים ולגברים. גם תכנות וגם מגן סייבר הם קורסים המתקיימים במסגרת קדם צבאית, זו הכשרה ארוכה בקורס בעל שם עולמי".

© דובר צה"ל

אל הראיון שלנו עם חנצ'יס הצטרפה גם רות, קצינת קשר בחטיבת 188 של חיל השריון. אל התפקיד היא הגיעה לאחר שסיימה את קורס הקצונה של קציני קשר גדודיים, מסלול הקצונה של חיל התקשוב וההגנה בסייבר.

מה את עושה במסגרת התפקיד שלך?

"אני מפקדת על פלוגה של חיילים ומפקדים בסדר גודל של 30-35 אנשים ואני גם אחת מקצינות המטה של החטיבה. אני אחראית על תחום התקשוב. זה בעצם כל התחום של הרדיו, המערכות. התפקיד, הן בשגרה והן בשעות חירום, הוא להיות אחראית על הפעלת המערכות יחד עם הפלוגה שלי. התפקיד משלב גם מבצעיות וגם פיקודיות וגם המון מקצועיות".

איך שמעת על התפקיד הזה?

"כשקיבלתי את המנילה (שאלון העדפות) שמעתי שזה אחד מהתפקידים שבמסלול קצונה, קצונת תקשוב, וזה קרץ לי. זה מסלול שמשלב גם בנים וגם בנות ביחד, זה מסלול מקצועי שלומדים בו המון על התחום הטכנולוגי וגם יש את עניין הפיקוד - השילוב הזה מאוד עניין אותי. התגייסתי, עשיתי את המסלול ואני מאוד מרוצה, שמונה שנים אחרי והחברות הכי טובות שלי הן מהמסלול".

© דובר צה"ל

איזה טיפים יש לכן לתת למלש"בים לפני המיונים?

חנצ'יס: "ידע מוקדם עוזר במיונים, אך חשוב להדגיש שבמיונים שלנו למקצועות המחשב אנחנו לא מחפשים ידע. אנחנו מחפשים כישורים, יכולת וחשיבה לוגית. כמו כן, שיחקרו, יקראו וישאלו. כשהם מקבלים את שאלון ההעדפות שלא ילכו לדברים שמובנים מאליהם, שהם מכירים או שהם שמעו עליהם מחברים, גם אם יש מושגים שהם לא כל כך מכירים שייכנסו ויקראו על זה. מה שלא ברור או מובן אז יש לנו מרכז פניות חיילי שיכול לתת מידע על כל תפקיד, להסביר מה עושים בכל תפקיד ואיך אפשר להגיע אליו. כל מי שלומד במגמות מחשבים וסייבר, הדלת שלו פתוחה אלינו ויוכל לבקש ממיטב להתמיין אלינו".

רות:"אם הם מחפשים תפקידים שגם משלבים מקצועיות וטכנולוגיה שווה להם להסתכל על התפקידים שהחיל מציע להם, יש מגוון תפקידים שהם יכולים לעשות שיעניינו אותם. אם הם מתעניינים בקצונה, המסלול שהחיל מציע להם הוא מאוד מאתגר ומפתח, אשר משלב בנים ובנות כאחד ובסוף גם מגיעים לתפקידים מאוד משמעותיים בצבא ובמקומות מאוד טובים".

מה תרצו לאחל למלש"בים שמתגייסים היום לחיל התקשוב וההגנה בסייבר?

רות: "המון בהצלחה, עשיתם את הבחירה הנכונה והגעתם לתפקידים משמעותיים".

חנצ'יס: "בראש ובראשונה שיהיה להם שירות קל אבל משמעותי, שיהיה שירות מהנה, שהם ירגישו שהם בכל יום תורמים ומשפיעים ואם הם מתגייסים לאגף אני בטוחה שכך יהיה".



תגובות