צולחים את הצו הראשון: כל הטיפים לראיון אישי מוצלח. צילום: באדיבות דובר צה"ל

צולחים את הצו הראשון: כל הטיפים לראיון אישי מוצלח

חופשת הקיץ הגיע ואיתה התקופה העמוסה הן בגיוסים והן בצווים ראשונים. הצו הראשון הוא ההיכרות הראשונה שלכם עם הצבא ושל הצבא אתכם ולכן חשוב שתתכננו היטב. מוכנים לקבל קצת טיפים?

הגיע הרגע ובתיבת הדואר מחכה לכם המעטפה עם האות "צ" מוטבעת עליה – מזל טוב אתם בדרך לצו הראשון. זהו השלב שבו אתם מתחילים את הרומן עם צה"ל. אז הבנו לכם את כל הטיפים איך לצלוח את הראיון ביום הגדול ומה לעשות כדי להגיע ליחידות המובחרות!

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

הצו הראשון הוא למעשה היום שבו מתבצע הסינון הראשוני של צה"ל לכל המתגייסים העתידיים. מעבר לבדיקות רפואיות ושאלונים יבשים מחולק היום לעוד שני שלבים מרכזיים: מבחן פסיכוטכני וראיון אישי. שלבים אלו יקבעו את ההתאמה שלכם לתפקידים השונים שהצבא מציע. ככל שהציון יהיה גבוה יותר כך תוכלו להגיע לתפקידים בכירים ואיכותיים יותר. לכן מומלץ וחשוב לא להקל ראש ולעשות הכנה מקדימה לקראת הראיון.

הנה כל ההמלצות שיעזרו לכם להבין בפני מה אתם עומדים וכיצד להתמודד נכון עם הסיטואציה המלחיצה.

© דובר צה"ל

לפני הראיון:

לבוש והופעה - אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני. הקפידו להגיע בלבוש והופעה שמכבדים אתכם ואת המראיין. מכנס וחולצה נקיים, עדיפות למכנס ארוך, ללא קרעים. המראה החיצוני משדר כבר מהמבט הראשוני שאתם רציניים ומוקפדים.

מקדם הגעה - אל תאחרו! הזמן של המראיינים יקר ואיחור עלול להיתפס כזלזול או חוסר כבוד. צאו מוקדם מהרגיל גם אם תאלצו לשבת ולהמתין על הספסל חצי שעה. במידה ובכל זאת איחרתם את השעה הנקובה הקפידו להודיע על כך, בכדי שתתפסו כמי שהזמן של המראיינים חשוב להם. איחורים במרבית הפעמים יתפסו כגורם שלילי המצביע על פזרנות וחוסר מוטיבציה.

נימוסים לנוכחים - אתם לא יודעים מי מעביר לכם את הראיון או מה תפקידם של הנוכחים בחדר, לכן התייחסו בנימוס ובכבוד לכל עובדי המקום מרגע כניסתכם. ייתכן והאדם שאיתו עליתם במעלית הוא זה שיעביר לכם את הראיון. ברכו את הנקרים בדרככם לשלום ושימרו על הבעת פנים חיובית ונעימה.

© דובר צה"ל

מהלך הראיון:

טלפון - שימו את הטלפון מראש על מצב שקט. אל תעשו זאת מול פניו של המראיין. כמובן יש עדיפות למצב כבוי כדי למנוע אי אלו תקלות מיותרות.

כניסה בטוחה - כנסו בביטחון לחדרו של המראיין, הקפידו על הליכה יציבה וזקופה, חייכו קלות ולחצו את ידו בביטחון ובעוצמה סבירה. המתינו שהוא יסמן או יאשר לכם לשבת ורק אז התיישבו מולו.  

ישיבה - לאחר שהתיישבתם הקפידו לשמור על ישיבה זקופה ובטוחה. אל "תמרחו" על הכיסא אבל גם על תשבו זקופים וקפוצים יתר על המידה.  

מבט - הקפידו להסתכל ולהישיר מבט אל המראיין. הדבר מציג ביטחון ואילו השפלת המבט עלולה להיתפס כהסתרה וחשש.

תשובות ענייניות - אל "תחפרו". הקפידו לענות תשובות קצרות וענייניות, אשר רלוונטיות לשאלה שנשאלה. ספרו את התשובה בצורה אמינה ומעניינת ותחשפו קצת על שגרת יומכם ומי אתם. במקרה של שאלות מורכבות (למשל: מה עדיף בעינך הדרך או התוצאה?), אל תענו באימפולסיביות, חישבו ורק אז תענו תשובה חד משמעית.

אמינות - אל תשקרו! שקרים סופם להתגלות ולרוב גם יוצרים תנועות גוף אשר חושפות אותנו. שמרו על אמינות בתשובותיכם גם אם נראה לכם שזה לא מה שהמראיין ירצה שתענו.

© דובר צה"ל

לחץ - זה טבעי והגיוני מאוד להיות בלחץ ביום שכזה. כדי לשחרר מעט מעצמכם ומהאווירה בחדר תוכלו לשתף בכך את המראיין: "אני מעט לחוץ". הדבר ייתפס ככנות והגינות ויכול אף לרכך מעט את המראיין.

ישיבה - אל תשבו בתנועות סגורות: שילוב ידיים או סיכול רגליים – מדובר בתנועות שמשדרות ניכור. הקפידו על תנועות פתוחות - כפות ידיים על הברכיים, על משענות הידיים וכו'.

יציבות - אל תנועו בחוסר נוחות. שבו באופן יציב והשתדלו לעשות כמה שפחות תנועות ותזוזות בכיסא המשדרות חוסר ביטחון ולחץ.

מודעות עצמית - הגעתם עם מטרה ברורה, אתם יודעים לאן אתם שואפים, לאן אתם מכוונים ומה תהיו מוכנים לעשות לשם כך! אל תתביישו לשתף את המרואיין בשאיפות שלכם. ראש גדול זו תכונה מעולה במסגרת הצבאית.

צניעות אל מול שחצנות - אל תתביישו לספר על המעלות שלכם ולהתגאות בהישגים שהם רלוונטיים לשאלה. יחד עם זאת שמרו על צניעות וענווה כשאתם מספרים על כך.

סיום הראיון:

צאו מהחדר עם חיוך קל, הודו למרואיין, ברכו אותו לשלום ולחצו את ידו. סגרו את הדלת בצאתכם בעדינות. זכרו: ברוב המקרים המראיין יזכור בעיקר את הכניסה והיציאה שלכם.

משוחררים ובהצלחה!

(דור דגני הוא יוצא יחידת אגוז ובעלים של חברת 'כושר קרבי דגני' להכשרת בני נוער ליחידות המובחרות).



תגובות