הישר מסין הרחוקה: מה מקומה של חברת וואוי בישראל?.

הישר מסין הרחוקה: מה מקומה של חברת וואוי בישראל?

היצרנית השלישית הגדולה ביותר בעולם לא מוכנה יותר למיתוג הקיים שלה ורוצה להפוך את עצמה לאימפריה בכל מקום. אמנם P8 היה מכשיר מעולה והמכירות שלו די צלחו, אך עדיין יש מקום לשיפור. נבו טרבלסי טס לסין הרחוקה כדי לברר - האם באמת וואווי מכוונת למקום אחר לגמרי?

כשאנחנו חושבים על איזה מוצר אנחנו רוצים לרכוש, תחילה נחשוב על המוצרים עם השם העצום והמוכר ורק אחר כך נפנה לאלו שהם טובים לא פחות, אך עם מיתוג נחות יותר. נחתי בשנז'ן שבסין כדי לבדוק את אחת החברות, וואווי, והאם באמת כדאי להכניס אותה לרשימת ברירת המחדל. ספוילר: כן.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

ביום הראשון לחיפוש אחר התשובה נשלחנו למעבדת R&D של החברה בשביל שנוכל באמת לראות את כל הניסיונות על המכשירים. מי שלא יודע, R&D זה בעצם המעבדות שבהם מבצעים את המחקרים ואת הפיתוחים השונים שיש במכשירים שאתם מחזיקים ביד ועושים איתם סלפי. בנוסף, נשלחנו לדבר עם אשת יחסי הציבור העולמית של החברה ומנהל האסטרטגיות של החברה במטה.

© יחצ

לפני שנכנס לפרטים צריך להבין איפה אנחנו עומדים. המטה שלהם הוא בניין עצום וענקי, שמתהדר בעובדים מסורים, מחייכים ומדויקים במיוחד. כל הבניינים בקמפוס הזה מקיפים אגם יפה במיוחד, ובמרחק נורמלי חדר אוכל עצום שיכול להכיל עובדים רבים. חשבתם שזה הכל? אפילו יש בסוף המתחם את הבית הלבן של הקמפוס. מישהו אמר נשיא?

בודק את כמות ההכנסות של ה-USB © יחצ

נתחיל עם השיחות קודם. עדה שו, מנהלת משרד יחסי הציבור העולמית של החברה הציגה לנו את כל הנתונים על החברה והמכשירים. לפני 2011 הייתה צרכנות לפרטנרים בלבד. ב-2011 התחילו לכתוב ולמתג את עצמם בשם יותר טוב והמכירות נפתחו לשאר הלקוחות. כמובן שבזמן קצר המכירות צלחו והחברה עצמה גדלה.

טור מיוחד מסין
למה עובדי חברת וואוי בסין מחזיקים מכשירי אפל בידם?
נבו טרבלסי
חלק שני בטור מיוחד מסין הרחוקה: איך היה לעבור בפס הייצור של סמארטפונים מהבית הסיני - וואוי? וגם, איך נראית החנות הרשמית של החברה? כל הפרטים

וואווי היא יצרנית מקום 3 בעולם (8.8% מכל העולם) בזמן שסמסונג (26.7% מכל העולם) מקום ראשון ואפל (13% מכל העולם) מקום שני. בסין לעומת זאת, היא הכי גדולה. הם מציגים לנו נתונים מפתיעים מאוד: בחצי השנה הראשונה של 2014 הם מכרו 34.20 מיליון מכשירים ואילו בחצי השנה הראשונה של 2015 הם מכרו כמעט 50 מיליון מכשירים חכמים. הערכה שלהם שבסוף שנת 2015 הם ימכרו מעל ה-100 מיליון מכשירים!

במזרח התיכון אנחנו ראינו שלוואווי יש 48% ברווחים. בהתחלה זה נשמע מעניין מאוד, עד שהם הזכירו את דרום אפריקה כחלק ממזרח התיכון. המכשיר הכי הנמכר עומד על 7 מיליון והוא ה-P7. השעון שאנחנו מחכים לו יושק בQ3 העולמית.

מדי שנה וואווי מעסיקה 7 אלף תלמידים עבור פיתוח דווקא צעיר יותר. בכל העולם יש 16 מרכזי R&D ו-70% מכל העובדים אנחנו נראה במרכזי הפיתוח והמחקר. מדי שנה, 10% מהרווחים בשנה שעברה נלקחים ומושקעים בפיתוח. שנה שעברה? 1.2 מיליארד דולר ברווחים.

מדמה ישיבה © יחצ

משנה לשנה הם מצמצמים בדגמים ודואגים שנראה הרבה פחות מכשירים מאותו הבית. למה? כי אם יש יותר מדי ילדים, קשה לטפל ולטפח בכל אחד ואחד בצורה הכי טובה. ברגע שיש קצת, אפשר להשקיע בפיתוח של אותו הליין. הם גם מוסרים לנו שהם לא מוכנים שיחשבו שהם רק סינים, אלא יש המון איכות במכשירים שלהם וזה הזמן לראות. איך הם עושים את זה? דרך שלוש נקודות: הראשונה, פיתוח טוב יותר של מכשירים קיימים ועתידיים, הקטנת המוצרים כפי שאמרנו ושימוש במשאבים מכל העולם – כמו מעצבים שיש להם בצרפת ובלונדון.

במצגת שהם הציגו לנו, הם הזכירו כי הליין של Make It Possible דווקא מתאים יותר לאנשי עסקים, אנשים שצריכים לעשות פוזה על הקולגות שלהם ופחות לבני נוער. ודווקא את הליין של Honor הם חושבים שזה מתאים הרבה יותר לתלמידים, לאלו שסיימו בית ספר, למפתחים וכל היוצא בזה.

חום עצום או קור מטורף? © יחצ

וואווי הינה החברה הסינית הראשונה שנכנסה לרשימת המותגים הכי טובים בעולם (האומנם במקום 94בשנת 2014) אך ללא ספק מדובר בהישג יפה מאוד של החברה. חשוב לציין כי אפל מקום ראשון וסמסונג מקום שביעי.

"יותר כסף, מיתוג גבוה" וגם "אם אנחנו רוצים את הפיצ'רים הטובים ביותר, עלינו להעלות את המחיר" – אלו המילים שיצאו לשאו יאנג, מנהל האסטרטגיה של החברה, המסבירות את הדבר הבא. אמש בברלין וואוי הכריזה על השעון והמכשיר החדש שלהם, Mate S. נאמר לנו שהמחיר של המכשיר יהיה יקר במיוחד. למה? תחזרו לציטוטים. "אולי אנחנו לא הכי טובים שיש, אבל אנחנו מכוונים לזה" אמר לנו. נתון מעניין נוסף שהם נותנים לנו הוא שיש להם 68 מיליון עוקבים במדיות השונות, כמו פייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם וכן הלאה (למי אכפת מהחסימה?).

לחיצה מרובה על הכפתורים © יחצ

נקפוץ עכשיו למעבדות הפיתוח והחקר. אז מה ראיתי שם, איזה סוג של בדיקות? הם בודקים כמה פעמים אפשר ללחוץ רצוף על הכפתורים המוכרים לנו מבלי שמשהו ייהרס, הם בודקים כמה פעמים אפשר להניס את ה-USB  מבלי שההתקן ייהרס או כל דבר בסגנון וגם ראיתי איך הם מפעילים לחץ על המכשיר עד כדי שבירה בשביל לראות את החוזק שלו.

אם זה לא הספיק לכם, הם מדמים ישיבה מרובה על המכשיר בחומרים המתאימים, הם לוקחים את המכשיר ומטיחים אותו על הרצפה כמה פעמים עד שיישבר, הם בודקים גם נפילות שונות לאו דווקא על המסך והבדיקה האחרונה שנתפסה לי בעין הייתה בדיקת חוזק הכבל – כמה אפשר למתוך אותו מבלי שייקרע.

המכשיר יכול אולי להתקפל? © יחצ

עד עכשיו, דיברנו על מוצרים גמורים. במעבדות פיתוח האלו אתם יכולים לראות איך הם בודקים את החלקים השונים של המוצר במקרי קיצון: חום קיצוני וקור קיצוני במרחקי זמן ממש קצרים. לדוגמה, בשביל לבדוק את המטען שלהם, הם הכניסו אותו לטמפרטורה של 60 מעלות ואת המסך הם הכניסו ל-75 מעלות. כמה שזה חם!

ביום אחד, בחדר אחד שכזה הם בודקים 1000 יחידות, ואם נהיה מפורטים יותר, אנחנו נראה שהם בודקים פלוס מינוס 11 רכיבים ביום. לא רק זה, אלא גם בדיקת הרשתות הסלולריות בכל המכשירים,  וגם הם בודקים האם אפשר להפיל שיחה מסיבות שונות.

תגובות