מוטרדות ברשת: "ההודעות האלו כבר הפכו לנורמה" . צילום: shutterstock

מוטרדות ברשת: "ההודעות האלו כבר הפכו לנורמה"

לרובנו נדמה שהוואטסאפ והאינסטגרם הם עוד רשתות חברתיות שמאפשרות לנו להתעדכן ולתקשר עם חברים בקלות, אך כשבודקים את הפרטים לעומק מגלים שהמצב רחוק מלהיות כזה. הצקות, הטרדות והצעות מיניות - זו התמונה שנשקפת מבעד לרשתות החברתיות השונות. פסיכולוג קליני: "הדברים האלה יכולים ליצור טראומות וחרדות"

הטרדות, הצקות והצעות מיניות כבר הספיקו להפוך לתופעה מטרידה במיוחד ברשתות החברתיות. על פי העדויות ששמענו, כמות לא מבוטלת של גברים מציעים לעשרות נערות מרחבי הארץ לקבל מהם תמונות מיניות ולחלק להם על כך "ציון" או שהם פונים אליהם בדרישה לקבל תמונות אינטימיות שלהן.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

נ', נערה בת 16 מאזור הדרום שביקשה להישאר בעילום שם, מספרת שהיא קיבלה הודעות רבות באינסטגרם ובוואטסאפ מאנשים זרים: "הרוב היו שואלים לשלומי ועל הגיל שלי. הם רצו להיות בטוחים שאני לא קטנה מדי. גם כשאמרתי להם מה הגיל, הם המשיכו בזה ושאלו שאלות על הגוף שלי, אם אני מתאמנת, אם יש לי חבר ובסופו של דבר, היו מבקשים תמונה אחרת - קצת יותר חשופה". לטענתה, כשהיא לא הייתה שולחת להם את מבוקשם, הם היו שולחים לה תמונות מיניות במקום ושואלים אם היא אהבה את זה, או מקללים אותה. "לרוב אני חוסמת מיד או שפשוט כותבת שאני לא מעוניינת לדבר ועוזבת את השיחה", היא אומרת, אך לא תמיד היא הייתה כזאת, אחת שמתעלמת מההודעות האלה ולא שולחת להם את מבוקשם. בעבר נ' הייתה בטוחה שהם באמת מתעניינים באדם שהיא: "כשהייתי קטנה יותר ולא הייתה לי כל כך מודעות למקום אליו זה מוביל - הייתי ממשיכה איתם את השיחה. חושבת לעצמי שהם באמת מתעניינים בי כבן אדם, ורוצים להכיר אותי לחברות".

© צילום מסך מהוואטסאפ
© צילום מסך מהוואטסאפ

גם ש', נערה נוספת מאזור הדרום מכירה את הנושא הכאוב מקרוב ומשתפת בהטרדות הקשות שמהן היא סובלת: "בדרך כלל מעירים לי על החזה שלי, מבקשים ממני לשלוח תמונה 'מעניינת', או שפשוט הם שולחים תמונה מינית", היא מציינת תוך שהיא עדיין מופתעת מן המצב ולא מבינה איך בן אדם יכול לעשות דבר כזה.

© צילום מסך מהוואטסאפ

אם חשבתם שמדובר בתופעה שולית, י', בת ה-17 שמתגוררת באזור השפלה תגרום לכם להבין שמדובר בתופעה יום יומית: "ההודעות האלו כבר הפכו לנורמה, בכל יום יש לי שתיים או שלוש שיחות כאלה. יש כאלה שמגיעים לנושא הזה לאט לאט וכשזה ככה אני עונה תשובות קצרות ויבשות, וכשזה מידי אני ישר חוסמת". מסתבר שהתופעה הזו לא נפוצה רק בארץ, אלא בכל העולם: "ההודעות הללו לא מגיעות בהכרח מישראל, הרוב פנו אליי ברוסית או באנגלית", מעידה י'.

© צילום מסך מהוואטסאפ

אבל יותר מכל, העובדה המטרידה ביותר היא שאותן נערות בוחרות שלא לשתף בכך את ההורים או את המורים שלהן: "אני חושבת שההורים לא יבינו, הם ישר יבנו את המגננות שלהם ויחסמו לי את הגישה לרשתות החברתיות, וחבל לי", מספרת נ' בחשש למרות שלדבריה היא חשה ברע בכל פעם שהיא מקבלת הודעות מהסוג הזה: "רע לי שאני משיגה תשומת לב רק בגלל הגוף שלי, בעיקר בצורה מינית. לא רואים אותי כבן אדם. היו בני גילי שפנו אליי בנחמדות, השיחה הייתה כל כך כיפית והרגשתי חיבור עד אותה הערה מינית בוטה ובקשת תמונה חושפנית, זה פשוט הרס". ש', שחולקת עמה את אותה העמדה מצטרפת ואומרת: אני לא כל כך סומכת על המורים שלי שהם ישמרו את זה בינינו. אני פשוט יודעת שאני יכולה להתמודד עם זה לבד מבלי לערב או לפגוע באחרים. אני רמגישה גועל אחרי שאני מקבלת הודעות כאלה. זה מכעיס אותי שיש אנשים שחושבים שזה בסדר ומכאיב לי שיש בנות שלא יוכלו להתמודד עם זה כמוני, וזה יפגע בהן לטווח הרחוק יותר".

על ההשלכות של התופעה וההמלצות לבני נוער שמכירים אותה מקרוב אמר לנו נעם קרבאל, פסיכולוג קליני במרכז טל: "הדברים האלה יכולים לצור טראומות וחרדות. המדיה החברתית נכנסת אליך הביתה ללא אפשרות להתנתק מזה. ככל שהנערה צעירה יותר כך קשה יותר להתמודד עם הודעות מהסוג הזה. ההמלצה שלי היא לשבור את קשר השתיקה, לעצור את זה גם עד כדי תלונה במשטרה. חשוב להדגיש שהנערות האלה לא עשו שם דבר רע. אותן נערות צריכות לשתף את מה שחוו ולא להישאר עם זה לבד. צריך לשתף חברות, את יועצת בית הספר וההורים".

תגובות