אין לאן לברוח: האמת מאחורי הפרסומות המותאמות אישית. צילום: fotolia

אין לאן לברוח: האמת מאחורי הפרסומות המותאמות אישית

בוודאי קרה לכם פעם שדיברתם עם חבר או חברה על משהו מסויים, והחל מאותו יום, החלו להופיע לכם ברשתות החברתיות, באפליקציות ובמייל, פרסומות על אותו שירות או מוצר למרות שאף פעם לא חיפשתם אותם באינטרנט. אם חשבתם לעצמכם למה זה קורה - זאת הסיבה

במהלך התאוצה הטכנולוגית שעולמנו נהנה ממנה בשנים האחרונות, לכולנו קרה המקרה הבא: אנחנו מדברים עם מישהו על מוצר או על שירות מסוים והחל מאותו רגע, מתחילה מסכת פרסומות בסמארטפון שלנו על אותו מוצר. זה קורה לנו בפייסבוק, באינסטגרם, במייל, באינטרנט ובעיקרון בכל מקום בסמארטפון, למרות שמעולם לא חיפשנו את אותו דבר בגוגל או בכל מנוע חיפוש. לכולנו יש את הרגע אחוז האימה שאנחנו מבינים כי ככל הנראה מאזינים לנו. אם שאלתם את עצמכם איך זה קורה ומדוע - הנה הסיבה. 

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

תחילה אגע בהופעתם של פרסומות בכללי. הפרסומות שאנחנו רואים באפליקציות השונות מותאמות אלינו בהתאם להרגלי הגלישה והשימוש שלנו. אדם שלדוגמה, משחק רבות במשחקים, יופיעו לו פרסומות למשחקים נוספים. מישהו שקונה רבות באינטנרט, יופיעו לו פרסומות לאתרי קניות ודילים ברשת. בעיקרון ברוב מנועי החיפוש כיום (כאשר גוגל בראשם) נשמרים נתוני הגלישה שלנו על מנת להתאים עבורינו את הפרסומות שמדברות אליכם. אותם בעלי אתרים ואפליקציות משתמשים בשירות הפרסומות של מנוע חיפוש מסוים (גוגל אדס לדוגמה) ובאמצעתו, מוודא אותו בעל השירות כי הפרסומות שהמשתמשים שלו רואים מותאמים עבורם.

בדבר הופעתם של פרסומות על דברים שאינכם חיפשתם ברשת אלא דיברתם עליהם, הטכנולוגיות מאחוריהן קצת יותר מתקדמות. תעשו עם עצמכם ניסוי: דברו בנוכחות מכשירכם על מוצר כלשהו, לדוגמא אוכל לכלבים. דברו עליו מספר פעמים למשך ימים אחדים ותראו כי אחר ימים בודדים, תתחילו לקבל פרסומות למזון לכלבים בכל מקום שתגלשו בו. מגזין ה-"New York Times" חשף את התוכנה שככל הנראה העומדת מאחורי מחדל זה - תוכנת "אלפונזו". 

© צילום מסך מיוטיוב

אלפונזו היא למעשה חברה שמטרתה לאסוף נתוני צפייה עבור מפרסמים, כלומר במטרתם של אותם משכירי השירות למצוא כמה שיותר מידע על הרגלי הצפייה בטלוויזיה והשימוש של הקהל, בכל דרך אפשרית. בניגוד למטרתה, אלפונזו איננה עוקבת ומושתלת רק בסרטים ובסדרות שאנחנו רואים בסמארטפון - אלא גם בהמון דברים נוספים שמסייעים לה בביצוע המלאכה כאשר בראשם - אפליקציות.  

ברוב המוחלט של האפליקציות שאנחנו מורידים כיום - כאשר המשחקים מככבים בראש הרשימה, אלפונזו מורדת אוטומתית. על ידי כך, אנחנו נותנים לה גישה למיקרופון שלנו ועל ידי כך היא יכולה להקליט אותנו ולעקוב אחרנו בזמן אמת ללא הפסקה. החדשות הרעות יותר הן שהיא איננה עוברת באופן ברוטלי על החוק. אפשר להחשיב את פעילותה כפעילות בשטחים האפורים של החוקים בדיני מחשבים. האשמים במעקב - אלו אנחנו בלבד. ברוב האפליקציות, ברגע השימוש הראשוני, אנחנו מקבלים כמה חלוניות ששואלות אותנו האם להתיר גישה לאנשי הקשר, למצלמה וגם למיקרופון. כשאנחנו לוחצים "התר" - הפרטיות שלנו כבר לא בידיים שלנו, האפליקציה מאזינה לנו גם כאשר היא רצה וגם כאשר היא כבויה (אם אפשרנו לה לפעול גם כך), ואין לנו דרך לעצור אותה אם איננו מודעים לכך. אפליקציות כיום לרוב פועלות באופן כזה שהן סוחטות אותנו ומאלצות אותנו להתיר את הגישה לכל רצונן, אחרת לא ניתן להשתמש בה. 

© צילום מסך מיוטיוב 

אלפונזו היא למעשה שירות שמפרסמים, בעלי אתרים ובעלי אפליקציות משתמשים בו רבות על מנת להתאים את הפרסומות בשירותם למשתמשיהם. הנתונים שאלפונזו אוספת מועברים ישירות לכל הרוצה בהם. כיום יש מעל ל-250 אפליקציות בגוגל פליי ובאפ סטור שתומכות באלפונזו ומספרן רק עולה. לכן, איפה שאפשר, אמליץ לכם לא לתת לאפליקציות הרשאות לשירותים שאינם חלק מתפקודה השוטף. לדוגמה, אפליקצית תזכירים או לוח שנה, איננה צריכה להשתמש בשירותי המצלמה והמיקרופון. אם אתם רואים כי אפליקציה מסוימת דורשת גישה לשירות שלכאורה איננה צריכה גישה אליו, דעו כי כנראה לאפליקציה מטרות נוספות, ולעיתים אף זדוניות.

בנוסף, לפני שאתם מורידים אפליקציה כלשהי, בדקו בתיאור האפליקציה אם אלפונזו כלולה בה, מאחר והאפליקציות שעולות לחנות האפליקציות, כחלק מפרוטוקולי האבטחה של אותן חנויות, מחויבות לדווח על כל תוכנה שמורדת ביחד עם האפליקציה. במידה ובטעות לחצתם על "אפשר" להתרת גישה מסוימת לאפליקציה, כנסו להגדרות המכשיר. תחת חלונית האפליקציה לחצו על הרשאות, ובטלו כל הרשאה שאתם יודעים כי איננה נחוצה לפעילות האפליקציה. אנפונזו  הינה רק אחת מיני רבים ועם ההתקדמות הטכנולוגית - המספר 250 יהיה רק אחוז בודד מהמספר השלם של האפליקציות שבתוכן אותן תוכנות מעקב - ולא ניתן יהיה לברוח. 

 
תגובות