שוב מסתבכת: מאבקה של פייסבוק על גבולות הדמוקרטיה. צילום: gettyimges.ILCarl Court

שוב מסתבכת: מאבקה של פייסבוק על גבולות הדמוקרטיה

פייסבוק, כייתר הרשתות החברתיות, מהווה מקום לפרט להביע את כל אשר על ליבו, ולרבות ללא צנזורה. לאחרונה יצאה פייסבוק בהצהרה כי איננה תנקוט צעדים נגד פרסומים שגויים ומוטעים ('פייק ניוז'). צעד שכעת, משחק לרעתה

אם משנים את דפוס החשיבה הנפוץ כיום מהסכנות הטמונות ברשתות החברתיות, ליתרונות שהן מביאות, ניתן לזקוף לזכותן מספר מעלות. המעלה הברורה ביותר היא קיומה של הזכות הדמוקרטית הבסיסית ביותר באותן רשתות: חופש הביטוי. בזרימת המידע החופשית, כל אחד חופשי להגיב על מה שהוא רוצה כל אשר הוא רוצה, חופשי לפרסם ידיעות או דעות, פוליטיות וחברתיות, מהימנות ולא מהימנות כלאחר יד, לרוב נטולות צנזורה ופיקוח.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

הביקורת כלפי המחסור בצנזורה, נוגעת בעיקר בנקודה כי כתוצאה מכך, כמות ה"פייק ניוז" עולה וכי מתפקידן של אותן רשתות חברתיות להשגיח על הנעשה במגרש הביתי שלהן. לאחרונה פייסבוק יצאה בהכרזה כי לא תנקוט פעולות נגד פרסומם של ידיעות וקמפיינים פוליטיים שאינם מהימנים. ובמילים אחרות, שקרים יתקבלו בברכה מצד פייסבוק. בימים אלו, עומדת פייסבוק על הגרדום בדרך למה שנראית כאחת מהביקורת החריפות ביותר נגדה.  

53fd859cde67b
© צילום: GettyImages

בגלל כמות המשתמשים הכבירה של פייסבוק, רבים מהפוליטיקאים ואנשי הציבור מפרסמים הכרזות וקמפיינים על מנת להיחשף לכמה שיותר אנשים ובמטרה להעלות את אחוזי ההצבעה שלהם. אותם פוליטיקאים, לרוב מפרסמים פרסומים שקריים, לעיתים אף פרסומים שמשמיצים מועמדים אחרים ומפרסמים אודותיהם מידע שגוי, על מנת להגביר את האהדה וההד הציבורי סביבם. אם בעבר, אותם פוסטים גררו הרחקה מהאתר או לפחות הסרתם מהרשת, החל מהיום אין הדבר יהיה כך, כל אחד רשאי יהיה לפרסם כל אשר על ליבו, בדיוק כפי שהכתיבה לנו הדמוקרטיה.

הדבר אמור להדליק לנו כחברה, נורה אדומה. האם אנו רוצים כי הרשת סביבנו תוצף בקמפיינים פוליטיים משמיצים או בהבטחות שווא חסרות בסיס, מבלי שאף אחד יפקח על כך? נראה כי פייסבוק איננה מצליחה לשמור על השקט התעשייתי שנהנתה ממנו זמן מה ושוב פעם "משחקת באש". רוב הסיכויים כי פייסבוק תחזור בה מהחלטתה, אך נשאלת השאלה מה הניע אותה מלפרסם אותה מלכתחילה. 

 
תגובות