המדריך לסטארטאפיסט הצעיר: חמישה צעדים ראשונים בדרך להקמת המיזם. Neo  מדיה

המדריך לסטארטאפיסט הצעיר: חמישה צעדים ראשונים בדרך להקמת המיזם

חולמים ליצור מוצר שישנה את העולם? יש לכם רעיון פורץ דרך ורוצים להוציא אותו החוצה? מזל טוב! בחרתם להיות יזמים • רגע לפני שאתם רצים קדימה במחשבות, הנה לכם חמישה הצעדים ראשונים שעליכם לעשות כדי להוציא לפועל את הסטארטאפ שלכם

אבל רגע לפני שאתם מדמיינים משרד בעמק הסיליקון ופגישות עם משקיעים, אתם צריכים לדעת שהקמת סטארט-אפ הוא לא דבר פשוט וכרוך בהמון אנרגיה, זמן ומשאבים וכמובן ידע! תקופת החופש הגדול היא הזדמנות מצוינת להתחיל ולהניע, הנה חמישה צעדים ראשונים מהם תוכלו להתחיל.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

© Neo מדיה

סיעור מוחות

אם עדיין אין לכם רעיון לסטארט-אפ, או שגיליתם שהרעיון החדשני שלכם בעצם לא ממש חדשני וכבר פתחו חברה על בסיס אותו הרעיון בדיוק, כדאי שתתחילו בסיעור מוחות. תתחילו בהעלאת בעיות ואתגרים מחיי היום-יום שלכם, של המשפחה שלכם, של השכנים שלכם, של הקהילה שלכם. אתם יכולים לשאול אנשים ברחוב, אתם יכולים לדבר עם החברים מבית הספר, עם אבא וסבתא והשכנה ממול וליצור רשימת בעיות שאם היו נפתרות החיים היו פשוטים יותר.

מתוך הרשימה בחרו בעיה אחת, כזאת שתרגישו מחוברים אליה, אך יחד עם זאת כזאת שנראה לנו נוגעת לקבוצה גדולה מספיק של אנשים. כעת, העלו כמה שיותר פתרונות - דרכים ואמצעים לתת מענה לבעיה. מתוך אלו בחרו את הפתרון שעונה על הבעיה בצורה הטובה ביותר ושהינו ישים מבחינה טכנולוגית.

© Neo מדיה

מחקר אינטרנטי

זה הזמן לחרוש את האינטרנט ולברר האם הפתרון שעליו חשבנו כבר קיים בשוק בצורת מוצר או שירות. אם על הפתרון שלנו כבר נרשם פטנט - כדאי שנעבור לפתרון אחר. אם על הפתרון שלנו לא רשום פטנט אבל יש מוצרים דומים מאוד בשוק, אנחנו יכולים להמשיך עם הפתרון שלנו, אבל לקחת בחשבון שיש לנו מתחרים, ואז, כדי שיהיה שווה לנו להמשיך עם המיזם שלנו, אנחנו חייבים לוודא שיש לנו ערך מוסף להציע.  משהו שיגרום לנו ולפתרון שלנו לבלוט על פני השאר. הערך לשוק הוא אחד הקריטריונים שיש לבדוק כשחושבים על התכנות המיזם, כלומר הסיכוי של המיזם להצליח. דברים נוספים שחשוב לבדוק דרך האינטרנט הם: האם קיימת בעולם הטכנולוגיה שאנו צריכים בשביל להפוך את המחשבה שלנו למוצר או שירות בר-קיום והאם ברשותנו האמצעים, הזמן והמשאבים לפתח את הרעיון לפחות עד כדי אבטיפוס או מוצר ראשוני.

© Neo מדיה

סקר שוק

הכינו שאלון שדרכו תוכלו להבין האם יש שוק למוצר שלכם ומהו והפיצו אותו לכמה שיותר אנשים בעלי מאפיינים שונים (המלצה שלנו 250 אנשים לפחות). נסחו שאלות שדרכן תוכלו להבין מי הצרכנים שלכם מבחינת גיל, מגדר, מגזר ומאפיינים ייחודיים נוספים, כך תוכלו להסיק מה גודל השוק שלכם. לאחר סקר השוק הראשוני מומלץ מאוד להציג בפני השוק הפוטנציאלי שלכם אבטיפוס ראשוני (Demo לדוגמה) של המוצר ולתעד את התגובות אליו, אלו יעזרו לנו לעצב את המוצר לפי צרכי השוק.

© Neo מדיה

מציאת שותפים

להקים סטארט-אפ זה לא דבר פשוט, ואם אתם יזמים חדשים וצעירים הדבר קשה כפליים. השותפים הנכונים יכולים לגרום לדברים לעבוד וללכת איתכם יד ביד בעליות וגם בירידות התלולות במסע המטורף לקראת הקמת הסטארט-אפ. כשבוחרים שותפים חשוב שהם יהיו כאלה שמשלימים אתכם מבחינת יכולות וידע. לדוגמה, אם הסטארט-אפ שלכם הוא בתחום הביוטק ולכם אין ידע בביולוגיה, שותף מהתחום יכול לספק לכם את המידע הנחוץ ולקדם משמעותית את פיתוח המיזם. שותפים אפשר למצוא במעגלים הקרובים אלינו, משפחה, חברים, קולגות, או בדרכים שדורשות קצת יותר השקעה ויציאה מאזור הנוחות כמו מינגלינג באירועים עסקיים או פנייה לשותפים פוטנציאליים דרך הרשתות החברתיות או אתרים יעודיים כמו אתר "שותפים לסטארט-אפ".

© Neo מדיה

פנייה למשקיעים 

הקמת סטארט-אפ זה לא עסק זול, וככל שסטארט-אפ מורכב יותר כך סביר שגם יהיה כרוך ביותר הוצאות כספיות כמו תשלום לאנשי מקצוע, רכישת חומרי גלם או מכשור, החזקת חלל עבודה ועוד. אז ממי מגייסים כספים? קודם כל סביר להניח שתצטרכו לשבור את קופת החיסכון מהבר/בת-מצווה ולהשקיע מעצמכם, אבל בנוסף - בשלבים הראשונים לגמרי אפשר לבקש ממשפחה וחברים בתמורה לאחוזים. רוב הסיכויים שהם יהיו הראשונים להאמין בכם ולרצות לעזור. בשלב הבא, כשככל הנראה כבר יש לכם אבטיפוס מתקדם או אולי אפילו מוצר ראשוני, תצטרכו לגייס סכומי כסף גבוהים יותר שכבר מגיעים למאות אלפים, בשביל המשך פיתוח. אז הפנייה תהיה למשקיעים פרטיים (אנג'לים), אותם תוכלו למצוא באירועים עסקיים ואתרים ייעודיים.

© Neo מדיה

אז אם גם בכם בוערת היזמות, אל תחכו ותתחילו ליזום! רוצים לדעת עוד ולהקים חברת סטארט אפ כבר בגיל התיכון? הצטרפו לתכנית יוניסטרים באזור המגורים שלכם ואולי בקרוב מאד תהיו מנכ"לים של חברת סטארטאפ משלכם. בהצלחה!

נתי כהן, מנהלת מרכז יזמות יוניסטרים טירת כרמל ע"ש משפחת קוניג

תגובות