איך מרגיש להיות מבוקש בשיקגו? סקירת משחק. צילום: צילום מסך מהאתר הרשמי

איך מרגיש להיות מבוקש בשיקגו? סקירת משחק

אחרי סדרת המשחקים "Assassin's Creed" מבית האם, יוביסופט, מגיע היורש החדש, שקורה בדיוק בתקופה שלנו, "Watchdogs", שמגולל את עלילות איידן פירס, האקר, שנוקם את מות אחייניתו הקטנה אחרי שוד שהסתבך. מה חשבנו על המשחק?

בעידן של היום, משחק מחשב או קונסולה יכול להיות אחד מבין שלושה דברים; משנה עולמות, ממוצע לחלוטין ואכזבה/פלופ/כשלון אפי. כשניגשים בהתחלה למשחק החדש והמבטיח מבית יוביסופט, "Watchdogs", קשה להבין מול מה אנחנו ניצבים עד שמשחקים איזה סופשבוע שלם או כמה ימים רצופים.

אז אחרי סדרת המשחקים "Assassin's Creed" מבית האם, יוביסופט, מגיע היורש החדש, שקורה בדיוק בתקופה שלנו, "Watchdogs", שמגולל את עלילות איידן פירס, האקר, המכונה גם "פיקסר" (מלשון מתקן, באנגלית), שחי על ידי פריצות למערכת המחשוב של העיר שיקגו בת ימינו, במציאות בה מחשבים מנהלים מערכת הפעלה שלמה שנקראת "ctOS". 

עוד במדור הדיגיטל של פרוגי:

המשחק אמנם יצא לפני כמעט שנה, אבל הוא עדיין אחד מהמשחקים החדשים בשוק הגיימינג, בעיקר בסוגת האסטרטגיה והעולם הפתוח המוכרת, וגם זכה בפרס "המשחק המצופה ביותר של 2013", אז אנחנו בפרוגי החלטנו גם לנתח ולבקר אותו, צעד אחר צעד. ממבט ראשון אפשר לטעות ולחשוב שמדובר בגרסה משודרגת של GTA עם קצת מחשבים וקונספט חמוד, אבל במבט שני והתבוננות נוספת - מגלים משחק מורכב יותר מזה, עם קצת מעבר.

העלילה המרכזית - מי אתה איידן פירס?

בתחילת המשחק אנחנו נמצאים במה שאמור להיות שוד דיגיטלי פשוט, כאשר איידן, הדמות הראשית שלנו, הוא ההאקר הראשי. העניינים מסתבכים, השוד לא מצליח ואנחנו קופצים קדימה 11 חודשים לעתיד, ומגלים כי בתור תגובת נקם, אחייניתו של איידן, לאנה, נרצחת על ידי אלו שהעסיקו את איידן באותו שוד שנכשל. היוצרות מתהפכות ועכשיו איידן צד אותם, על מנת לנקום את מותה. 

>>> הצטרפו עכשיו לפייסבוק של פרוגי! <<<

סבבה, טיפוסי, מישהו מת, אתה נוקם, מגלים על הדרך המון על הדמות הראשית ומשם ממשיך המשחק. או שלא? כשמדובר ב-WD, אפשר לסמוך על זה שאף פעם לא נדע מספיק. יש סיכוי מאוד גדול שפשוט לא מצאנו את אחד מהפריטים הנכונים שיספרו על העבר של איידן, אבל במשחק שבו אתה נוקם את מות אחייניתך ובכלל מנסה להוביל לסוג של מהפכה, אנחנו חושבים שזה היה יכול להיות חכם לחשוף קצת יותר על העבר של הדמות הראשית.

הבעיה המרכזית היא, מעבר לזה שלא יודעים באמת מי זה איידן פירס, שעל דמויות אחרות ופחות מעניינות וחשובות יודעים הרבה יותר מדי ממה שאמורים, או לפחות חושבים שצריך לגלות. 

מי אתה בכלל?
 

חווית המשחק

העולם הפתוח

כמו רוב המשחקים בימינו שמכבדים את עצמם ורוצים להציע למשתמש חווית משחק ארוכה ומהנה, גם כאן יש לנו עיר גדולה, פתוחה ומורכבת מהמון פקטורים שמשתנים בזמן אמת. בדומה לחבריו על המדף, סדרת המתנשקים, GTA, Far Cry וכדומה, גם כאן - יש לך עיר או מדינה מרכזית בה אתה רשאי לטייל ברוב הזמן כמה שבא לך ואיך שבא לך. 

בדומה לאחיו הגדולים בשוק, גם כאן חוויות האינטרקציה עם חפצים דוממים כמו בתים שונים, מבנים גדולים וכל מה שדומה להם, מאוד נמוכה, מלבד מקרים בהם מדובר במגדל פיקוח שצריך לפתוח (דומה ל-Viewpoints של סדרת המתנקשים) כדי לחשוף חלקים אחרים בעיר עם חפצים שניתן למצוא, ועל כן - חבל. במשחק בו העידן הדיגיטלי לוקח חלק כל כך מהותי וחשוב, היה אפשר ליצור סביבה קצת פחות פרווה, וטיפה יותר חיה.

עיר גדולה ודינאמית
עיר גדולה ודינאמית © צילום מסך

בניגוד לשונים ממנו, כאן ההרפתקה שלנו מתמקדת בעיקר ביבשה, עם מעט (מאוד!) פעילויות ימיות, אם בכלל אפשר לקרוא להן כאלו. כשב-"Black Flag" חיית כפיראט ויכולת לטייל ברחבי העולם, לצלול ולשחות ובאמת לעשות עם זה משהו, כאן, במשחק שדווקא קורה בתקופה שלנו - האקספט הזה היה חסר. יתרה מזאת, כשמשחקים כמו GTA מרדפים ימיים הם דבר שבשגרה, כאן הכי רחוק שמגיעים עם רשויות החוק הוא מרדף של מסוק וארבע מכוניות משטרה. תקציב נמוך או פשוט עצלנות של המתכנתים?

 

מלחמה ברשויות החוק ועבריינים

כפי שכבר נכתב, כאן המרדפים וה"אקשן" מול אוכפי החוק או פורעי החוק הוא מאוד מינימלי. כשאתה נמצא בשיקגו, שחלק ניכר ממנה הוא נהרות וימים פתוחים ובכל רגע נתון אפשר לקפוץ למים, לתפוס סירה של מישהו או אחת שעוגנת בקרבת מקום, לשוט כמה מטרים ובום - ברחת מהאויבים שלך.

אם התמזל מזלך ויש על ראשך גם מסוק שמאתר אותך ומנסה לפגוע בך, זו לא בעיה. אחד הסקילים הראשונים שאפשר לרכוש הוא  כזה שמנטרל מסוקים ל-15 שניות ולאחר מכן ל-30 שניות, כשמשדרגים אותו. אז מה בעצם הבעיה? תנטרל את המסוק לרגע, שוט כמה מטרים ועד שהוא יחזור לתפקד אתה כבר תהיה בצד השני של המחוז, אחרי שברחת מהשוטרים או האויבים שלך. בגדול: מרדפים ימיים הם אחד הדברים שהיו יכולים להפוך את המשחק הזה לטוב אף יותר, אך לצערנו היו חסרים והקשו עלינו בנתינת קרדיטים לבחינה הזו של המשחק.

חבל שחסרים קצת יותר אלמנטים כאלו
חבל שחסרים קצת יותר אלמנטים כאלו © צילום מסך

מערכות הנשקים והמכוניות

כאן נחלנו אכזבה קטנה, למרות המגוונים המטורפים של רכבים וסוגי נשקים שקיימים במשחק. למשחק שחרט על דגלו "האקר בעיר שנשלטת על ידי מחשבים", ציפינו שהפקטור הזה יהיה הרבה יותר משמעותי מאשר כמה פיצ'רים גימיקיים חמודים פה ושם, חבולה למצלמות אבטחה וברזי כיבוי אש ודברים בסגנון, ויותר לוחמה אלקטרונית מגניבה שהייתה חוסכת לנו את השימוש בקלצ'ניקוב או ברובה חצי אוטומטי כדי לרסס מפה של אויבים ולהתקדם.

מגוון אבל מיותר
מגוון אבל מיותר © צילום מסך

גם בנושא הרכבים מציעים משהו גימיקי וחמוד. ראשית, ישנה מערכת "השכרת רכב" שמציעה מבין מגוון רחב של רכבי שטח, אופנועים, משאיות, רכבים "כבדים" (למלחמות על הכביש), רכבי ספורט, רכבים מהירים ומשפחתיות. גם כאן, מדובר בלא יותר מגימיק חמוד ובאופן כללי, אנחנו השתמשנו בלא יותר מאופנוע אחד ומכונית ספורט אחת לאורך רוב המשחק. במיוחד שכשאתה במשימה אי אפשר באמת להשתמש במערכת ההשכרה, ועליך למצוא רכב באמצע הרחוב.

מערכת להשכרת רכבים, חבל שזה לא בזמן משימות
מערכת להשכרת רכבים, חבל שזה לא בזמן משימות © צילום מסך

Collectibles

אז כאן כל אלו עם בעיות ה-OCD למיניהן (וגם המבקר כלול בהם) נכנסים לפעולה. מה שווה משחק אסטרטגיה-עולם פתוח בלי כמה אוספים שונים ומגניבים שיכולים לעזור לך בקבלת נקודות, חיזוק הדמות וסתם שיפור האווירה הכללית של המשחק? אוהו, כמה שזה יכול להשפיע לרעה על המשחק כשזה עשוי רע.

מזל שכאן המקרה הפוך לגמרי. עם מערכת אוספים מרשימה של מגוון סוגים שפותחים רכבים ונשקים, משימות נסתרות שמביאות כסף, מוניטין ו-EXP (בעזרתו מחזקים את הדמות) ושירים שאפשר לגנוב לאנשים מהמכשירים הסלולרים כדי להוסיף לפלייליסט, היו בטוחים שגם כאשר תסיימו את העלילה הראשית - תשאר לכם מספיק עבודה לעוד כמה שעות טובות של משחק. 

חלון ההתקדמות במשחק
חלון ההתקדמות במשחק © צילום מסך

אונליין

אונליין. גם כאן מדובר בחלק מאוד משמעותי ומעניין של המשחק. כשברוב המשחקים בימינו אתה צריך להיכנס לשרת מיוחד, לחפש משחק, לעשות משימות אונליין, וכשסיימתם לשחק - לחזור שוב למשחק הרגיל. כן, כיף גדול. רק שב-WD, האונליין משולב עם המשחק הרגיל, ובכל רגע נתון אתה יכול להיות מוטרד על ידי פיקסר אחר שנשלח אליך לחסל אותך, לגנוב לך מידע, כסף או לעקוב אחריך.

אפשר כמובן גם לבטל את זה, אבל זו אחת מהאופציות המגניבות יותר של המשחק, על אף שהן יכולות טיפה לעצבן מדי פעם ולהתרחש ברגעים הכי מעצבנים, כשאתה באמצע משימה חשובה, מרדף או סתם מציאה של משהו חשוב להמשך העלילה. 

אונליין כיפי שמעביר את הזמן
אונליין כיפי שמעביר את הזמן © צילום מסך

בין יתר האופציות הנוספות לאונליין יש גם את גרסאת 2014 ל"מצא את המטמון" בקבוצות של 3, מרדפים קבוצתיים, מרוצי מכוניות, שיטוט חופשי בעולם ומציאת האקרים שונים, וחיפוש האקרים לפי חוזה ספציפי שמקבלים מראש. 

ככה זה נראה
 

מסקנות

אז לסיכום: כשמסתכלים מראש על המשחק יכולים לחשוב שמדובר באחד המשחקים שישנו את המבנה של משחקים, או את המבנה של משחקי אסטרטגיה, או משהו אחר - קצת טועים. המשחק אכן אחד המשחקים הטובים, אבל בחלק מהמכניקות שלו הוא היה קצת לוקה בחסר, בעיקר בנושא המרדפים המשטרתיים, המלחמה נגד אחרים והעלילה שלא באמת מגלה כלום על איידן. אז נתראה ב-WD2 או ב-DLC הבא? ציון בסולם פרוגי: 7/10.

 
תגובות