נותנים אור: כך פייסבוק פועלת למען נפגעי הבריונות. צילום: gettyimages.IL

נותנים אור: כך פייסבוק פועלת למען נפגעי הבריונות

פייסבוק מצטרפים לפרויקט החברתי "נותנים אור" ומסבירים איך כרשת חברתית חלה עליהם מחויבות לעזור לנפגעי הבריונות ברשת ואף מסבירים אילו שינויים נעשו למען העניין

בשבוע שעבר הושק פרויקט מיוחד בשם "נותנים אור" של פרוגי, האולטראס ועמותת "אחים גדולים" - הפרויקט נועד כולו למען נפגעי הבריונות והאלימות ולעודד אותם לדבר, לשתף, לתת להם תקווה ולא להישאר בזה לבד. אל הפרויקט חברו לאחרונה גם פייסבוק ישראל שרואים את הלוחמה בבריונות והתמיכה בנפגעיה כאחד ממחויבתיה ככלי להתקשרות כיום. ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות פייסבוק בישראל, ענתה לנו על שאלות, עם כל מה שרצינו לדעת בנושא.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

"אנו מכירים בתפקיד החשוב שפייסבוק ממלאת בחייהם של אנשים ומבינים את האחריות שלנו עליהם. אנו מחויבים לביטחונם של המשתמשים שלנו לרבות שמירה עליהם מפני בריונות. בריונות היא לא תופעה שהחלה עם כניסתן של הרשתות החברתיות לחיינו אך היא בוודאי התעצמה וקיבלה ממדים גדולים הרבה יותר בתוך הרשתות החברתיות. קמפיין 'נותנים אור' חשוב לא רק בהיבט של העלאת המודעות לנושא אלא גם במראה שהוא מציב עבורנו כאנשים וכחברה. אין ספק כי עלינו לעשות יותר כדי למנוע בריונות על גבי הפלטפורמה, ואנו מחויבים לתת לכולם את הכלים לזיהוי והתמודדות עם בריונות ברשת. אנחנו מחויבים להוביל את התעשייה להילחם בתופעה ומבצעים חשיבה כוללת באשר לכל מה נדרש מאתנו כדי לעמוד בהתחייבות זאת".  

 

"פרויקט 'נותנים אור' הוא דוגמא מצויינת לאיך לקחת נושא חשוב ולהנגיש אותו באמצעים כייפים שמדברים לבני הנוער. השיר של הרכב 'האולטראס' וההירתמות של מובילי דעה ומשפיענים לקליפ יצרו אימפקט חיובי וחינוכי עצום לנושא, שלא היינו משיגים בשום דרך אחרת". 

אילו שינויים ערכה פייסבוק בעקבות עליית שיימינג ובריונות בגזרת הרשת?

"לצערי, בריונות היא תופעה שכיחה ואתגר שרבים מתמודדים איתו, במיוחד בקרב צעירים, ברשת ומחוצה לה. לפייסבוק יש אפס סובלנות כלפי בריונות וכללי הקהילה של פייסבוק אוסרים באופן חד משמעי על פרסום תוכן מסוג זה. חשוב לנו מאוד שבני נוער יידעו שהם לא לבד וחשוב שיהיה לצדם מישהו שהם סומכים עליו בין אם זה חבר או אדם מבוגר שהם יכולים לפנות אליו בעת מצוקה".

"בשנים האחרונות השקענו המון משאבים בחיזוק הצוותים שבודקים את התוכן ובפיתוח כלים טכנולוגיים שיסייעו לנו בשמירה על פלטפורמה בטוחה יותר. אנחנו לוקחים את ההתנהגות הפוגענית ברצינות רבה, והדרך הכי טובה ליידע אותנו על מקרים של בריונות בפייסבוק היא לדווח לנו על כך באמצעות כלי הדיווח הפשוטים שלנו. אם מישהו נתקל או מתמודד עם בריונות, אנחנו מעודדים אותו לדווח לנו על כך".

ג'ורדנה © באדיבות פייסבוק

"פייסבוק משקיעה מאמצים רבים במלחמה בבריונות ברשת, כך למשל הוקם המרכז למניעות בריונות ברשת של פייסבוק, שמהווה מקור מידע חשוב לבני נוער והורים שמחפשים מידע ועזרה בנושאים הקשורים לבריונות ברשת. בתוך המרכז אפשר למצוא מידע על איך ולמי לפנות לעזרה, איך לנהל שיחות עם חבר או חברה שמתמודד עם בריונות וגם איך לשוחח עם אדם שמואשם בבריונות. המרכז הזה הוקם כדי לתת לבני נוער את הכוח לדבר בעצמם, לדווח, להשתמש בפלטפורמה בצורה בטוחה וגם כדי להבהיר להם שהם לא לבד. המרכז קיים גם בשפה העברית והוא כולל תכניות מפורטות והדרכות". 

המרכז המיוחד של פייסבוק
המרכז המיוחד של פייסבוק © צילום מסך

"בהקשר הזה חשוב לציין גם פעולות שנעשו באינסטגרם. לפני מספר שבועות, הכריזה אינסטגרם על שני כלים חדשים, שנועדו לצמצם את תופעת הבריונות על גבי הפלטפורמה: הראשון, אותו אינסטרגם כבר החלה להטמיע, הוא כלי טכנולוגי שמבוסס על בינה מלאכותית ומודיע לאנשים כאשר תגובה שלהם עשויה להיחשב כפוגענית עוד לפני שהם מפרסמים אותה. הכלי השני, שנקרא  Restrict (מוגבל), יופעל בקרוב ויגן על המשתמש מפני מפגשים ותכתובות לא רצויות באינסטגרם. משתמש יוכל להגדיר משתמש אחר כ- Restrict וכך להגביל אותו מלהגיב על פוסטים שלו מבלי שיאושרו על ידו. בנוסף, אנשים שהוגדרו כ- Restrict לא יוכלו לראות מתי המשתמש פעיל באינסטגרם או האם הוא קרא את הודעותיו. הכלי הזה הוא חלק מהפעולות שאנחנו עושים כדי לאפשר למשתמשים יותר שליטה על האופן שבו אנשים אחרים יכולים להגיב על הפוסטים שלהם".

© GettyImages

האם ניתנים גם כלים העוזרים לצד הפוגע? 

"המידע והכלים שפייסבוק מנגישה בנושא בריונות רלוונטי מאוד גם לצד הפוגע. המטרה בסופו של דבר היא לא לטפל רק במקרים ספציפיים של בריונות אלא גם לסייע ולפעול ככל שניתן למנוע ממקרים שכאלו לקרות. מרכז התמיכה של פייסבוק משמש כמקור מידע לבני נוער בין אם הם סובלים מבריונות או מואשמים בבריונות. מרכז המניעה מציע תכניות מפורטות, כולל הדרכה עבור אנשים הסובלים מבריונות, עבור מחנכים והורים שילדם סובל מבריונות, וגם עבור הורים ומחנכים של מי שמואשם שהוא נוהג בבריונות. זו בדיוק הסיבה שחשבנו שפרויקט 'נותנים אור' הוא פרויקט מצוין. העלאת המודעות היא חלק חשוב במלחמה בבריונות ואנחנו רוצים לסייע בחשיפה של הפרויקט לקהל רחב ורלוונטי".

 

עד כמה אתם, כרשת חברתית, מרגישים אחריות מוסרית לעשות מהלכים שכאלו?

"אנחנו מחויבים לאפשר לכל אחת ואחד להרגיש בטוחים על גבי הפלטפורמה ולכן זה כל כך חשוב שאנחנו נתמודד עם תופעת הבריונות ברשת. אנחנו עובדים באופן צמוד ושוטף עם ארגונים ומומחים בתחום כדי שהם יטמיעו את הכלים והמוצרים שאנו מפתחים וששומרים על בטיחותם של המשתמשים על גבי הפלטפורמה. חשוב להבין שאנשים מסביב לעולם חווים את תופעת הבריונות באופנים שונים, לכן שיתופי פעולה מקומיים עם ארגונים ומומחים מקצועיים כמו אשנ״ב, ער״ן, סה״ר ואיגוד האינטרנט הם כל כך חשובים. המחויבות שלנו לנושאים האלה מתבטאת במאמצים שלנו בשנים האחרונות, שכללו גם הטמעה של פיצ'רים חדשים, כמו למשל לתת למשתמשים שליטה על היכולת של אנשים אחרים להגיב על הפוסטים שלהם, כיוון שראינו שתגובות בפוסטים משמשות במקרים רבים קרקע פורייה להטרדה, שיימינג ובריונות".

© fotolia

האם קיימים או יתווספו מרכזים שכאלו גם בשאר החברות בבעלות פייסבוק כמו ווטסאפ?

"למרות שמדובר בפלטפורמות שונות מאוד, אנחנו מפרסמים מידע על בטיחות גם בוואטסאפ וגם באינסטגרם. בעוד התכנים בוואטסאפ מוצפנים ולכן איננו יכולים לראות את תוכן ההודעות, אנו מספקים מידע ברור לגבי אופן השליטה של המשתמש במידע שלו. אינסטגרם, כפי שציינתי, הודיעה רק בשבוע שעבר על כלים חדשים שיעזרו למנוע בריונות, יעצימו את אלו שסובלים מבריונות ויתנו להם את הכלים להתמודד במצבים שכאלה ולעמוד על שלהם".

© gettyimages.IL

האם כל פוסט שמדווח נבדק ומטופל או שצריך כמות גדולה של דיווחים על פוסט כדי להסירו וכדי לטפל בעניין? 

"אני שמחה מאוד על השאלה הזאת, זו הזדמנות מצוינת עבורי להסביר את הדברים. על כל תוכן שמופיע בפייסבוק ניתן לדווח בקלות על ידי מספר קליקים בודדים בטלפון או במחשב. לצד כל פוסט או וידאו יש אייקון של שלוש נקודות שאם לוחצים עליהם מופיעה גם האופציה של דיווח. לאחר לחיצה על אפשרות הדיווח אנחנו נשאל את המשתמש מספר שאלות כדי להבין למה הוא מדווח על התוכן הספציפי ועל מנת שנוכל להעביר את התוכן לצוות המתאים לבדיקה. חשוב מאוד לציין שאין משמעות למספר הדיווחים על אותו תוכן. אנחנו נבדוק כל תוכן שמדווח אלינו, וזה לא משנה אם דווח פעם אחת או עשרות פעמים. לאחר שהתוכן מגיע לאיש הצוות המתאים התוכן ייבדק על בסיס המדיניות וכללי הקהילה של פייסבוק ואם נמצא שהוא מפר את הכללים הוא יוסר. כל הדיווחים הם אנונימיים והמשתמש יקבל עדכון לגבי הדיווח בתיבת התמיכה (support inbox) שלו בפייסבוק. אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולבקש מכל אחד שסובל מבריונות או מכיר מישהו שנפגע מבריונות לא להתמודד עם זה לבד ולדווח על כך". 

מהי הנקודה בה החלטתם על פתיחת המרכז למניעת בריונות ברשת של פייסבוק? 

"לפני כמה שנים התקבלה החלטה שחשוב שיהיה מקום אחד שמרכז את כל המידע, התמיכה והשאלות והתשובות גם לצעירים וגם להורים. עשינו סביב זה עבודה מעמיקה עם גורמים שונים בעולם – מומחים, עמותות ועוד כדי להבין מה בדיוק נחוץ, ואנחנו ממשיכים לעבוד על זה עם השותפים שלנו כדי להשתפר ולהרחיב את התמיכה שאנחנו נותנים".

לוגו נותנים אור
לוגו נותנים אור

הפרויקט "נותנים אור" ילווה באתר פרוגי עם סדרת כתבות שתעסוק בנפגעי הבריונות ובדרכם להשיג אוזן קשבת כדי לחלוק את כאבם - בין היתר דרך עמותת "אחים גדולים" שלקחה חלק בפרויקט ובפעילותה המרכזית מחברת בין ילדים ובני נוער שפונים אליהם, לבין ״אחים גדולים״ שיהיו להם לאוזן קשבת וילוו אותם באופן יומיומי.

תגובות