מחאת המכנסונים מגיעה לטיקטוק. צילום מפייסבוק/נטל ברק

מחאת המכנסונים מגיעה לטיקטוק

מחאת המכנסונים עוד כאן, מקרים של תלמידות שמקבלות הערות מסגל בית הספר או שלא יכולות להיכנס בעקבות הלבוש - ממשיכים לקרות. בעקבות כך, הזמרת אלסי דול, שהיא תלמידה בעצמה, חברה ל"תקוה וחושך" ויחד יצרו אתגר טיקטוק מחאתי בנושא

מאז החזרה לשגרה אל ספסל הלימודים, אנו שומעים על יותר ויותר מקרים של תלמידות אשר לא מורשות להיכנס לבית הספר או מקבלות הערות על הלבוש מטעם סגל בית הספר בעיקר על אורך הלבוש שלהן לעומת הבנים במסגרות. רק הבוקר דווח על מקרה נוסף של נערה בת 12 שלא הוכנסה לכיתה בגלל אורך החצאית. כזכור, לאחרונה התעוררה שוב מחאת המכנסונים שהתפשטה ברחבי מסגרות החינוך בארץ ובמסגרתה תלמידים ותלמידות רבים הגיעו עם לבוש קצר כדי למחות בנושא וכדי לשנות את קוד הלבוש המפלה לטענתם. אך כעת, גם הטיקטוק נכנס למחאה וביוזמה חדשה של עמותת "תקוה לחושך" יחד עם הזמרת והתלמידה אלסי דול (17 וחצי, אור יהודה) נוצר אתגר רשת בנושא.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

"אני פעילה בטיק טוק כבר הרבה זמן, השירים שלי והריגטונים שלי נמצאים בטיק טוק וזו פלטפורמה שבנות ונערות מרגישות בה נוח. נראה לי טבעי מאוד להעביר את המסר בצורה זו". מספרת לנו דול על ההחלטה לפצוח בקמפיין המיוחד ומוסיפה: "גם אני כנערה ותלמידה נאלצת להגיע לבית ספר עם מכנסיים ארוכים בשיא החום, בזמן שאני רואה שהבנים מגיעים עם קצר ונוח להם יותר. זה באמת לא הוגן לדעתי, הגיע הזמן לשנות את זה!".

חושבת שאפשר להבין גם את הצד של המורים?

"אני בהחלט מבינה את המורים ואין כאן כוונה להתפרע או לזלזל בחוקי בית הספר. תמיד הייתי תלמידה טובה ואני מכבדת את המורים בבית הספר אבל אפשר למצוא פשרה שגם תשמור על הסדר וגם תאפשר לנו לסבול פחות. אני יודעת שבבית ספר בראש העין , מנהלת בית הספר הגיעה לפשרה עם התלמידות בצורה שכולם היו מרוצים. זה אפשרי".

אז צריך או לא צריך קוד לבוש בבית הספר?

"קוד הלבוש בבית הספר זה לא דבר רע, זה יכול להיות סמל בית ספר או כל דבר אחר. לדעתי הוא חייב להיות כזה ששומר על שוויון בין בנות לבנים ומאפשר לתלמידים גם להתבטא וגם להרגיש נוח. כשנותנים לתלמידה להרגיש לא טוב עם עצמה רק בגלל שהגיעה עם מכנס קצר כי חם לה - זה עובר את הגבול מצד בית הספר".

© צילום מפייסבוק

את 'חווית' הערות כאלו?

"בבית הספר לא חוויתי מקרים דומים כי תמיד הקפדתי להגיע לבושה לפי חוקי בית הספר, גם כשהיה לי חם מאוד ולא נוח. לעומת זאת, כזמרת כן נתקלתי בלא מעט הערות על אופן הלבוש או סגנון הלבוש שלי בקליפים. ולא רק אני, מבלי לנקוב בשמות גם זמרות אחרות חטפו ביקורת לא הוגנת על הקליפים שלהם לפעמים אפילו מקולגות זמרים אחרים. בחו"ל לא היו מייחסים לזה משמעות אבל בארץ זה קשוח יותר, בוחנים ושופטים על כל דבר. אני מאמינה שכל עוד אני עושה את האומנות שלי והולכת עם האמת שלי אז הכל בסדר".

 


קיבלת פניות מיוחדות אלייך בעקבות האתגר?

"כמות הפניות שקיבלתי היא עצומה, גם באופן פרטי. המון בנות שמזדהות עם המסר, קולגות כמו זמרים שחקנים ואומנים אחרים מפרגנים בגדול. יש פרגון גדול גם לעמותת 'תקוה בחושך' שעומדת מאחורי, זו אחת העמותות החשובות שיש. מירי סער ייסדה את העמותה כדי לעזור לנשים ונערות מפגיעה מינית ופיזית בתוך הבית. זה המקום שהכי קשה לעזור להם כי הן לכודות בתוך המשפחה והעמותה עושה עבודה מדהימה".

© אהוד שגב

את חושבת שזה עניין של "הדור החדש" כל הרצון לבטל את החוקים הישנים?

"כל דור משנה קצת את החוקים ומתאים אותם עבורו. גם ההורים שלנו עשו ככה וזה בסדר גמור. לא מדברים על התפרעויות כמו שקורה בהפגנות בחו"ל, אנחנו בסך הכל נערות, תלמידות בית ספר, שרוצות להגיע עם בגדים נוחים כמו שמאפשרים לנערים. זה לא מגדיר אותנו - יש לנו אופי וחיים שלמים מעבר לבגדים שאנחנו לובשות. אנחנו מוחות בצורה נעימה, באמצעות מוזיקה וריקוד בטיק טוק".

את חושבת שהמחאה תסתיים והשינוי בהחלט יקרה?

"אני מאמינה שזה יצליח לפחות בחלק מהמקומות. עובדה שזה כבר מצליח ובחלק מבתי הספר כבר הגיעו לפשרה וכולם מרוצים. כל עוד המסר עובר בצורה ידידותית, נעימה וכיפית ומדברים על הדברים, אפשר לפתור כל דבר. אם יש גם מוזיקה בעניין אז עוד יותר טוב".

לפניות דיסקרטיות - עמוד ״תקווה בחושך״ בפייסבוק, ומייל tikvabahoshec@gmail.com
לסיוע לנערות נפגעות והקמת ״מחסה של תקווה״- 1800282828
או לפרויקט ״תקווה בחושך״ באתר jgive

תגובות