10 המכות של הקולנוע: עשר קלישאות שכבר נמאס מהן. באדיבותyes, באדיבות Katie Yu / Netflix, DISNEY CHANNEL/FRED HAYES

10 המכות של הקולנוע: עשר קלישאות שכבר נמאס מהן

כמעט בכל סרט יש קלישאה או שתיים שלגמרי נמאסו עלינו. בין אם אלו הקליקות בתיכון או המייקאוברים. קבלו את עשרת המכות הקלישאתיות של עולם הקולנוע!

לכבוד חג הפסח החלטנו לתת פרשנות משלנו לעשרת מכות מצרים - והפעם ללכת על עשרת המכות של עולם הקולנוע, הלוא הן הקלישאות הנפוצות ביותר בסרטים!

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

מכת הבגדים

אנחנו לא יודעים מה איתכם, אבל לנו לקחו שעות ארוכות בקניון עד שמצאנו את הבגד המתאים לליל הסדר, זה שישב עלינו בצורה המושלמת והחמיא לנו. למזלם של גיבורי הסרט, להם אין את הבעיה הזאת. איכשהו תמיד גיבורי הסרט מצליחים לגנוב מדים או בגדים מאדם אחר בעת צרה או משימה – והם נראים פשוט מדהים. הבגדים תמיד יהיו בדיוק במידה שלהם, והם תמיד ייראו מעולה עליהם!

 

מכת הקליקות בתיכון

נדמה כי בכל תיכון, תמיד יהיו קליקות ברורות מאוד. יש את החנונים, הספורטאים, המקובלים ועוד קבוצות רבות ושונות. כל אחת מהקבוצות יושבות ביחד בקפיטריה, ואבוי אם הגיבור יגיד שלום למישהו מקליקה נפרדת. הקבוצות לא מתערבבות, ופעמים רבות יש יחסי איבה בין קבוצות מסוימות. ב"ילדות רעות" אנחנו יכולים לראות את המפה של הקפיטריה שבה ברור איזו קבוצה יושבת והיכן, ואילו ב"היי סקול מיוזיקל" הוקדש לכך שיר שלם.

מכת המילים האחרונות

בכל סרט, כאשר דמות מרכזית עומדת למות, היא תמיד לוקחת נשימה אחת עמוקה ורועדת ולוחשת דבר חוכמה אחרון. בין אם זה "עם כוח גדול באה אחריות גדולה" או משפט אחר, תמיד המילים האחרונות יהוו לגיבור השראה, ויהיו המוטיבציה שלו בהמשך הסרט.

 

מכת המייקאובר

אחד המסרים הקבועים שהוליווד מנסה להעביר לנו הוא לא להסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו, או בקיצור, "היופי בא מבפנים". כנראה שזה בגלל שהם מאמינים שברגע שהדמות הראשית תוריד את הגשר ותפזר את השיער, היא תהפוך מנערה בלתי נראית לדוגמנית שיצאה ממגזין אופנה. מ"יומני הנסיכה" ו"סיפור סינדרלה" עד ל"קלולס", זוהי אחת הקלישאות הנפוצות ביותר בסרטי נוער.

 


מכת סיפור הרקע העצוב של הנבלים

"הכול התחיל לפני 20 שנה, כאשר..." נשמע לכם מוכר? בכל סרט תמיד לנבל יהיה סיפור רקע מרגש, שמסביר מדוע הוא הפך לרשע בסרט ולמה הוא בעצם הטוב. יש פעמים שבהם סיפורי הרקע תורמים לעלילה והופכים את הדמות למורכבת ומעניינת יותר, אבל פעמים רבות זה חסר פואנטה. גם רשעים ברורים שאפשר לשנוא הם דבר מעולה, שאנחנו נשמח לקצת יותר ממנו.

 

מכת המיועד

כמעט בכל סרט יהיה את "המיועד" – הגיבור עם כוחות העל, שיכול להציל את העולם ולעשות כל דבר שאויביו מנסים לעשות במשך שנים – וכל זה כשהוא גילה רק אתמול על הכוחות שלו. הוא הכי חזק וחכם, אך בטוח שהוא סתם נער רגיל שנקלע לסיטואציה. אבל אל תדאגו, ברגע האמת, הוא יבין את הכוחות שלו וישתמש בהם על מנת לנצח.

© צילום מסך

מכת הכישרון הסודי

אולי זה הנער שיושב עם החברים הספורטאים שלו, משועמם בשיעור מוזיקה, מבלי לדעת על כישרון השירה הייחודי שלו. או אולי הנערה שיושבת בכיתה בשקט, שהתשובה שלה לשאלה המתמטית המורכבת תדהים את המורה. אחת מקלישאות הסרטים המוכרות ביותר היא הכישרון הסודי – כישרון מיוחד של הדמות עליו אף אחד לא יודע, עד רגע ההתגלות. משם, דרכה של הדמות לתהילה, קצרה.

 

מכת המודעות

"אוי, לא, דברים כאלה קורים רק בסרטים", טענה לארה ג'ין בפני פיטר בסרט האחרון של "לכל הנערים שאהבתי פעם". פעם זה היה גימיק חמוד שגרם לגיחוך קל בקרב הצופים, אבל כבר לא היום. אפשר לראות את הקלישאה הזאת בעיקר בסרטי קומדיה רומנטית או בסרטים מוזיקליים, סרטים תמימים שנהנים להכניס עקיצה קטנה כזאת בסרט. כן, אנחנו יודעים שזה סרט, לא צריך להזכיר לנו כל חמש דקות.

© Katie Yu / Netflix

מכת ה"דג מחוץ למים"

אחת הקלישאות המוכרות ביותר היא הקלישאה שבה הגיבור מגיע למקום לא מוכר. בין אם זו ממלכה קסומה, העיר הגדולה או שנות השישים, הגיבור בוהה בסביבתו בעיניים גדולות, לא מתנהג כמו כולם או נקלע לסיטואציה מביכה. אנחנו יכולים לראות את הקלישאה כמעט בכל ז'אנר, מסרטי מסע בזמן ("בחזרה לעתיד"), נסיכות דיסני ("בת הים הקטנה", "פלונטר"), גיבורי על ("וונדרוומן", "ת'ור") ואפילו בסרטי פנטזיה ("הארי פוטר", "נרניה").

© באדיבות yes

מכת הילדים החכמים מדי

כמעט בכל סרט יהיה לפחות ילד אחד, והוא תמיד ציני, סרקסטי ועוקצני בדיוק במידה הנכונה. הוא גם מודע לעצמו מאוד, יודע תמיד מה לעשות ואיכשהו חכם יותר מהמבוגרים שסביבו. לעיתים הוא יהיה הדמות הטובה ביותר בסרט, אבל לפעמים, הוא סתם יהיה ילד מציק שהיינו מקווים שלא היה בסרט מלכתחילה.

 

אומנם אנו רגילים ל-10 מכות, אבל תרשו לנו להוסיף עוד מכה לעולם הקולנוע (וגם לסדרות) - מכת ה"זה לא לטלפון".

מכירים את הסצינות בהן הדמויות נמצאות בצרה או עדות למשהו ענק שמתרחש וקוראים לעזרה? אז בלט מעט סרטים וסדרות הם מעדיפים לקרוא לשותפים שלהם למקום בו הם נמצאים מבלי לפרט להם למה, ועד שהחברים מגיעים - קורה לאותה הדמות משהו נורא. תחשבו כמה עלילות מסובכות היו יכולות להיפתר בקלות לו רק היו מספרים בטלפון מה קרה...

תגובות