לצלול אל העבר: הסרטים והסדרות התקופתיים שאהבנו. צילום: ערן כהן, באדיבות Yes (פלמ"ח), ובאדיבות yes (צלילי המוזיקה)

לצלול אל העבר: הסרטים והסדרות התקופתיים שאהבנו

"פלמ"ח", "שנות ה-80", ואפילו "צלילי המוזיקה" - הכנו בשבילכם רשימה של הסדרות והסרטים התקופתיים שאי אפשר שלא לאהוב

בני אדם אוהבים נוסטלגיה, ואין נוסטלגיה יותר טובה מלשבת מול הטלוויזיה עם פופקורן ושתיה ולצפות בסרט או בסדרה המתארים תקופות אחרות ומעניינות. הנה לפניכם כמה סרטים וסדרות כאלו.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

גאווה ודעה קדומה

בתחילת המאה ה-19, יצא ספר מאת הסופרת ג'יין אוסטן בשם "גאווה ודעה קדומה", ספר אשר עד מהרה הפך להצלחה מסחררת וסחף אחריו קוראים רבים. לאורך השנים עובד הספר לגרסאות קולנועיות רבות, האחרונה מתחילת שנות האלפיים הצליחה להחזיר אותנו בצורה משכנעת למדי לתקופת המאה ה-18 בה מתרחש הסיפור וסוחפת אותנו  במהרה לעלילתה.

גאווה ודעה קדומה
גאווה ודעה קדומה © צילום: באדיבות yes

על תבונה ורגישות

ג'יין אוסטן לא הסתפקה בספר מצליח אחד אלא כתבה אחד נוסף (שהיה בעצם הרומן הראשון שלה שיצא לאור) בשם "על תבונה ורגישות" שגם הוא באופן לא מפתיע במיוחד עובד לסרט מצליח  בשנת 1995. הסרט שואב אותנו בדומה ל-"גאווה ודעה קדומה" לאווירת תחילת המאה ה-19 והצלחת הסרט היא ההוכחה המושלמת לאופן המדויק בו הצליח הסרט לשחזר את התקופה.

פלמ"ח

בסדרת הנוער הישראלית "פלמ"ח", אנחנו למרבה הפלא לא חוזרים לתקופות רחוקות מדי בהיסטוריה ואפילו לא יוצאים מגבולות הארץ, אלא חוזים באירועים אשר קרו ממש שנים ספורות לפני הקמת המדינה בידי אותם אנשים אמיצים שתודות להם יש לנו אחת כזאת. הסדרה לא רק משחזרת את תקופתה במדויק אלא אף מלמדת את הנוער במדינה דבר או שניים על ההיסטוריה שלנו.

 

צלילי המוזיקה

"צלילי המוזיקה" אשר עלילתו מתרחשת באוסטריה של מלחמת העולם השניה הוא סיפור המבוסס על סיפור אמיתי. למרות שיצא בשנות ה-60, עד היום נחשב הסרט לאהוב ומוערך עד מאוד. הסרט כה זכור ואהוב עד כי ממש לפני כשנתיים הזמרת אריאנה גרנדה ביצעה לשיר מתוכו "My favorite things" חידוש בשירה "Seven rings".

 

דברים מוזרים

כל מי שגדל בשנות ה-80 יכול בקלות להזדהות עם אווירת הסדרה המצליחה של 'נטפליקס' "דברים מוזרים". הסדרה אמנם עוסקת בפנטזיה ובמפלצות מיקומים מקבילים, שאלו דברים שלא כל כך היו בשנות ה-80, אך יחד עם זאת סגנון הלבוש, המוזיקה ואווירת הסדרה משחזרים באופן מושלם את התקופה ועוזרים לצופה לצלול לתוכה.

 

שנות ה-80

סדרה נוספת שעוסקת בשנות השמונים היא איך לא: "שנות ה-80", אך בניגוד ל-"דברים מוזרים" היא הרבה יותר ריאליסטית ולא מפחידה כמותה אלא בכלל קומית. יתר על כן, הסדרה מאוד "ישראלית" ומשקפת את ההווי של שכונה ישראלית ייחודית בשנות השמונים, דבר שמעולם לא היה באמריקה...

 

חלף עם הרוח

הסרט, שהוא אגב הישן ביותר ברשימתנו ועלה לאקרנים אי שם ב-1939, הוא אמנם סרט ישן אך נחשב לאחד הסרטים האהובים והטובים אי פעם, שלא לדבר על כך שהוא גם הסרט המרוויח ביותר בכל הזמנים. "חלף עם הרוח" הוא סרט רומנטי אך מעבר לכך הוא סרט שמתאר את תקופת מלחמת האזרחים בין הצפון לדרום בארצות הברית בצורה סוחפת ומעוררת מחשבה.

 

1917

הסרט שיצא לא כך כך מזמן, ב-2019, עוסק בצמד חיילים בריטים בזמן מלחמת העולם הראשונה. הם נדרשים להעביר מסר חשוב למפקד גדוד אחר, על כך שהוא צריך לבטל את ההתקפה על הגרמנים. הסרט צולם בטכניקת וואן-שוט, צילום שכולו שוט אחד רציף עליו זכה הסרט אף במספר פרסי אוסקר וגם לתשבחות הקהל.

 

 


 

 

 

 

תגובות