פול ספיד: "סרט חובה בעיקר בגלל ההפתעה החשובה המסתתרת בו". באדיבות סרטי יונייטד קינג

פול ספיד: "סרט חובה בעיקר בגלל ההפתעה החשובה המסתתרת בו"

להיט הקיץ החדש? אחרי הצלחת הסרט ״פול גז״, סרט הספין אוף הגיע לאקרנים ולגמרי הצליח להשאיר לנו טעם טוב, אבל מה בדיוק גרם לזה לקרות? והאם זה הסרט המוצלח ביותר של קובי מחט?

לא רבים הסרטים המקומיים שזוכים לסרטי המשך/ספין אוף, ובכל פעם שזה קורה חובת ההוכחה חלה בגדול עם היוצרים והתסריטאים. השבוע עלה לאקרנים הסרט ״פול ספיד״ (ספין אוף ל״פול גז״ שזכה להצלחה ב-2019) של קובי מחט ואיתי מאירסון, זאת לאחר עיכוב של כשנה בעקבות התפרצות הקורונה (שעיכבה גם את צילומי הסרט). האם ״פול ספיד״ צלחו את מבחן המסך שלנו?

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

הפעם, במרכז העלילה עומדת האקדמיה המוטורית אשר פותחת לראשונה את שעריה לנשים. יעל כמדריכה (חן אמסלם זגורי), אלונה ורונה החניכות (שירה לוי ובר כהן) ינסו לנפץ את תקרת הזכוכית מול חניכים מגוונים: נמרוד הנלחם בשדי העבר, עידו הדייקן, פלג בן העשירים ורוי השוביניסט שמנסה ומצליח להקשות על חייהן של אלונה ורונה, החניכות החדשות והראשונות למין הנשי באקדמיה.

 

בהתאמה, הקו המוביל של הסרט הוא אכן המסר הפמיניסטי והשוויוני החשוב, במיוחד בתקופה האחרונה - נשים שוות לכל, בכל דבר. אין יותר דבר כזה ״של בנים״ ואין מקום לאימרות קלילות ״אל תהיה ילדה״ ששגורות בפינו שנים - שינוי מתחיל בדברים הקטנים וייאמר לזכותו של הסרט זה שהוא לא נופל גם בפרטים הקטנים של המסרים הללו. שירה לוי מצליחה להציג גירל פאוור חזק לאורכו של הפיצ׳ר לצד בר כהן וחן אמסלם-זגורי שאי אפשר לפספס את נוכחותן על המסך.

© באדיבות יונייטד קינג

קווין רובין חזר אל דמותו של נמרוד מהסרט הראשון, ולמעשה הוא גם השריד והזכר היחיד ל״פול גז״. רובין מחובר לדמות וזה ניחן על המסך, הוא עובר אותו בגדול ונראה כי מתחבר אף יותר לגרסתו הנוכחית של נמרוד - המאופק יותר, זה שבא להוכיח וזה שנלחם על צדק לאחר. שינוי משמעותי מסרט הבכורה ושיפור מעולה גם ביכולותיו של רובין של שחקן ששודרג לתפקיד הגברי המוביל בעלילה. אגב, זה המקום לציין כי גם מי שאינו צפה ב״פול גז״ - יכול לצפות בסרט החדש גם בלעדיו, אין לו קו עלילתי מחבר, רק אזכור מרופרף ולא משהו משמעותי לעלילה.

© באדיבות סרטי יונייטד קינג

בכללי מדובר בקאסט שעל פניו יכול להיתפס כ״קאסט של שחקנים יפים ושמות של סלבס״, אבל נוכחנו לגלות אחרת. אברהם ארנסון חינני כתמיד והנוכחות שלו כייפית על המסך, כך גם בר כהן שהוקפצה להחליף את ריף נאמן ברגע האחרון, טל גרושקה ועידן תלם שתמיד מעלים חיוך ומנעימים את המסך לא משנה מתי ואיך רואים אותם ואון רפאלי ודין גרבר בתפקידי הבאד בויז התורנים והמצויינים. אלו לצד אנסמבל של שחקנים נוספים מצויינים מנוסים יותר (גל אמיתי, חן אמסלם ואקי אבני), כשההפתעה שבהם הוא נועם אמבר שגונב את ההצגה לכולם בדמותו של פלג. המימקות, הסיטואציות ועצם הליהוק המדוייק שלו - הופכים את השחקן לשדרוג הבלתי מעורער של הסרט.

© באדיבות סרטי יונייטד קינג

אבל אני חייב לציין שההפתעה הגדולה והחשובה באמת של הסרט היא התעסקות בהטרדות מיניות. מודה, לא ציפיתי שזה משהו שיכניסו בעלילה של סרט נוער (ובואו נודה, גם ילדים) לקיץ, במיוחד כי עד כה זה לא משהו שקרה בקולנוע המקומי בז׳אנר. מבלי להכנס לספויילרים ולדמויות אליהן הסיטואציה קשורה, ההתעסקות עם ההטרדה באה מכיוון לא צפוי, ברגע לא צפוי ואפילו עלולה מעט להלחיץ או להרתיע בשנייה הראשונה מרוב שזה בא ב׳בום׳. מהר מאוד נכנסים לזה וגם מועבר המסר החשוב בנושא בעידן הזה ולקהל הזה. על כך שאפו! זה בכלל לא מובן מאליו וכבר הקנה לסרט שלל נקודות זכות.

© באדיבות סרטי יונייטד קינג

ברור שלא הכל ורוד ואם מחפשים קצת קצת נקודות לשיפור: קצת קשה להתחבר לעלילה בהתחלה, אך ככל שהתקדם הסרט נסחפנו יחד עם האחים שצפו איתנו ונהננו. משהו בהתעסקות עם החומרים, לצד העמקת העלילה והסיפור (והארכת הסרט!), הליהוק הכייפי שהנוער אוהב ועד לכל האקשן המוטורי - יוצרים סרט קיץ אולטימטיבי שהכי כדאי לראות עכשיו.

© באדיבות סרטי יונייטד קינג

כן היינו משנים מעט את פס הקול של הסרט, משהו בו קצת הזכיר מוזיקת מעליות רנדומלית ולא כזאת שתואמת לעלילה (למעשה זה עוד שריד מ׳פול גז׳), אבל זה די מתגמד ביחד לשאר. נקודה נוספת לשינוי הוא שיש מספר קל של רגעים בהם הטקסטים כבדים מדי לסיטואציה, כלומר לא משקפת את איך שהנוער באמת מדבר, זה ניחן למשל בסצינה מרגשת בין הדמויות של אלונה ורונה בחדר השינה - משהו שם היה ׳אובר׳ דיבור מבוגר, למרות שהדמויות לא. נציין שזה בנקודות ספורות בלבד במהלך הסרט ורובו לא חוטא לכבדות יתרה.

 

אבל בכנות? אפשר לומר בפה מלא, ׳פול ספיד׳ הוא סרט קיץ שאתם לגמרי צריכים לצפות בו, הוא מכיל אקשן, פאן, הומור, דרמות, ספורט וכן, גם מסרים כמתבקש. הוא סרט חשוב בז׳אנר, סרט שהוא חובה ובעיקר בגלל ההפתעה המסתתרת בו (עליה פירטתי קודם). לדעתי הוא גם המוצלח ביותר מבין סרטיו של קובי מחט עד כה. אישית אני חושב שהוא אפילו טוב יותר מקודמו (על אף חילוקי דעות עם האח הקטן בנושא). במשפט אחד? לכו ל׳פול ספיד׳ בפול ספיד!

© רם שני, יונייטד קינג
תגובות