לא זזים! המחאות הגדולות בסדרות האהובות. צילומים: נטפליקס, רשת 13, טין ניק ב-HOT

לא זזים! המחאות הגדולות בסדרות האהובות

על רקע המחאות הגדולות בארצות הברית, חזרנו אל הסדרות המצליחות שהכילו בתוכן את המחאות המיוחדות שלהן • מ"13 סיבות" ועד "שכונה" ו"נבסו"

עם התפתחות העולם המודרני, המאבק לשיוויון בין השחורים ללבנים והמחאות על הרצח והיחס הכל כך לא מוצדק של שוטרים לאזרחים כהי עור, תפס תאוצה וקיבל הרבה מודעות – ובימינו, עם הרשתות החברתיות, החשיפה עצומה. בעידן הטלוויזיה ניתן לשדר מסרים ומחאות קשים מאוד, כמה סדרות לקחו את הנושא צעד קדימה ושילבו אותן בעלילת הסדרה ולפעמים בנו סדרה שלמה על הנושא.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

לוציפר

בסצנה הכואבת הזאת, אפשר לראות את ילד צעיר, בסך הכל בן נוער, שמצא את מותו ללא סיבה שקרובה ללהיות מוצדקת. שוטר לבן ירה בילד ללא סיבה. כיילב, אותו אמנדיאל אחיו של לוציפר הציל מחיי פשע. אמנדיאל גם הוא כהה עור, ובמהלך הפרק שהתייחס התייחסות בוטה לנושא האפליות הלא נגמרות בין שחורים ללבנים היו הרבה משפטים כואבים וחודרים, שגרמו לנו לקבל הצצה מירה להתמודדותם היום יומית של קהילת האפרו אמריקאים. הסצנה קשה וסוחטת דמעות – ואפשר להגיד שהיא הקדימה במעט את המחאות הנוכחיות בכך שהציבה מראה למציאות.

 

 

האנטומיה של גריי

באחת הסדרות האהובות בעולם, "האנטומיה של גריי", שמונה כבר כשש עשרה עונות, אפשר לראות כמה סצנות בולטות לעין המבטאות מחאה. בעונות הראשונות מדובר על פרק מחאת האחיות המפורסם – האחיות בבית החולים סיאטל גרייס נאלצות לעבוד בתנאים לא תנאים, והן מוחות על כך בצדק. הפרק מבוסס על כך שבמהלך שידור הסדרה, ארגוני האחיות בארצות הברית התלוננו על היחס הנורא שמקבלות האחיות בדרמה הרפואית – וכניסיון לפייס את אותם הארגונים נוסף הפרק הזה, שהדגיש בצורה עצומה את חשיבותן של האחיות בבית החולים ואת חוסר היכולת לתפקד של שאר הצוות הרפואי בלעדיהן.

עוד מחאה בדרמה הרפואית היא אותו פרק בעונות הראשונות, בו אחד המטופלים – שאגב, הכיר טוב את הרופאים והצוות – לא הסכים להיבדק עד שיבדוק אותו רופא לבן ולא ביילי. הסדרה לקחה את הסצנה והפכה אותה לנוקבת במיוחד: לאחר שאותו מטופל לא הסכים להיבדק על ידי דוקטור מירנדה ביילי, היא הביאה את כריסטינה (שהיא נקראת 'צהובה' – כינוי גנאי לאסייאתים). המטופל לא הסכים להיבדק גם על ידה והפרק כולו התעסק בעניין השיוויון והראייה הצרה של קהילות מסוימות של אנשים, אשר לא מסוגלים להתנער מהדעות הקדומות והבטח שלא נכונות.

שכונה

הסדרה כולה הייתה מעין מחאה על "מעמדות" (עשירים, מעמד הביניים ועניים) בחברה ועל התנגחויות בנושאים הללו. מעבר לכך, גם שיר הנושא של הסדרה היה מעין שיר מחאתי שאומר באופן חד משמעי - אנחנו לא זזים גם אם ימות העולם. לאורך כל הסדרה אנו רואים הפגנות ומיני מחאות שונות בין הקבוצות, אך לא רק בנושאים האלו. בעונה השלישית של הסדרה האהובה יש סצנה שתואמת במיוחד את המציאות בישראל ובמערכת החינוך: ההתנהלות הלקויה של הארגונים וההסתדרויות למען המורים בישראל גורמת למחאות בלתי פוסקות על התנאים המחפירים של המורים והמורות ובאופן כללי על מערכת החינוך בישראל. "שכונה" לקחה את זה צעד אחד קדימה והציגה בצורה מדהימה את עניין שביתות המורים ותנאי העבודה הלא הגיוניים לפעמים שלהם. 

© מתוך שכונה

13 סיבות

לפני כמה ימים עלתה העונה הרביעית לסדרת הדרמה המצליחה "13 סיבות". בפרק השמיני לעונה, אנו מקבלים סצנה בה התלמידים בבית הספר מוחים על האבטחה הכבדה (הכוללת בידוק גופני, מכונת שיקוף ותרגילי פתע הזויים לאירוע ירי), כזו שאי אפשר לשים בתיכון, ושלטענת התלמידים, על אף החשיבות שגם הם עצמם רואים בעניין, היא גורמת להם לחשוב רק על מוות ולהיות מלווים בתחושה מבועתת ולכן בסדרה הנוער פרץ במחאה בנושא, הטענה המרכזית הייתה שכשהם בבית הספר, האחריות של המסגרת היא לשמור עליהם ולהגן עליהם ולא להפחיד ואתם. הנושאים הללו תקפים לכל המדינות, אך בעיקר בארצות הברית, ששם הגישה לכלי נשק היא חופשית בחוקה ולכן אנו שומעים על לא מעט מקרים של רצח על ידי תלמידים בכותלי בית הספר. עם זאת, גם בסדרה מדגישים את החשיבות של אבטחה ובטיחות, אך טוענים שאפשר גם להגן אחרת, מבלי לעשות זאת בדרכי הפחדה.

 
 

רעבים

הסדרה "רעבים" זכתה לא מזמן לחידוש של עונה שנייה, ונטפליקס מנצלת את יכולותיה הפעם עבור סוג של מחאה אחרת: כל הסדרה היא מעין מחאה על היחס המחפיר לבעלי עודף המשקל ולובשי המידות הגדולות. הסדרה נלחמת עבור שינוי היחס הזה וההבנה שבעולם מחודש, נאור וחופשי אין מקום לאמירות עוקצניות, יחס גרוע, תגובות מזלזלות ופוגעות – על עודף משקל בלבד. הסדרה מדגישה את הצעקה לאמירה חופשית והרצון, היכולת והמטרה לעשות מה שברצונכם. עניין הביטחון העצמי, האהבה לגוף ולמראה מקבל כאן מקום ענק ועם מסר כל כך חשוב, אי אפשר להתעלם מזה.

נבסו

גם בישראל נושא מחאות האתיופים אף פעם לא שקט. ב"רשת 13" החליטו להוציא את אחת הסדרות הטובות בתולדות הטלוויזיה הישראלית: "נבסו" (שאף זכתה בפרס האמי היוקרתי). הסדרה כולה מראה בצורה הטובה ביותר את ההתמודדות של האתיופים בישראל, ובדרכים הכי הזויות שיש. הפרק הבולט לעין הוא הפרק בו זרקו מנות דם של אתיופים, ליטרלי זרקו לפח, מאחר שהוחלט שזה החוק מפני חשש ממחלות רקע. הפרק מבוסס כמובן על מחאה אמיתית וכואבת במיוחד שהיתה אחת הנושאים המכעיסים שמדינת ישראל התעסקה בהם ובכל פרק עוסקת מחדש בסיטואציות גזעניות בצורה הומוריסטית אך נוקבת.

 

ממלכה

מרי היא מלכה אישה בימי הביניים, נושא שגורר לא מעט מחאות כמו שכולנו למדנו בשיעור היסטוריה. להיות אישה לפני תקופת הסוציאליזם היה עניין מאוד קשה, ערך האישה היה בתחתית. נשים לא הורשו לעשות דבר: הן לא יכלו להצביע עד תקופות מאוד מאוחרות, לא יכלו ללמוד בהשכלה גבוהה וחוץ מלהיות בבית, לבשל ולנקות הן לא הורשו לעשות כמעט דבר. "ממלכה" הציגה באופן מעולה את סיפורה של אחת המלכות הגדולות בהיסטוריה של אירופה, מרי מלכת הסקוטים ואת המלחמה היום יומית על מעמדה של מלכה אישה בימים אפלים ובתקופה החשוכה.

 
תגובות