הפורמטים הישראלים שזכו להצלחה בעולם. צילומים: רשת 13, רשת FOX

הפורמטים הישראלים שזכו להצלחה בעולם

איזה פורמטים הומצאו ופותחו בישראל ונמכרו למדינות רבות בעולם וזכו להצלחה בינלאומית? הכנו לכם רשימה של כמה מהפורמטים האהובים ברחבי העולם שפותחו ממש כאן, בישראל. צפו להפתעות!

פורמטים שונים של תוכניות טלוויזיה מציפים את הערוצים בארץ ובעולם מדי ערב. פורמטים מקוריים נמכרים למדינות רבות, וכל מדינה משדרת גרסה שלה לפורמט המוכר והאהוב. מבין כל התוכניות המצליחות בעולם, ישנם כמה פורמטים שהומצאו ופותחו בארץ ויכול מאוד להיות שלא ידעתם - ובשביל זה אנחנו פה!

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

The Four

דה פור היא תוכנית ריאליטי מוזיקלית די שונה מהנוף – היא מתחילה עם העובדה שיש כביכול "רביעיית גמר", המורכבת מארבעה מתמודדים טובים במיוחד שנבחרו מראש. כל מתמודד חדש שבא לאולפן, מופיע מול השופטים ומנסה לתפוס את מקומו של אחד מהמתמודדים ברביעיית הגמר. הפורמט פותח על ידי החברה הישראלית "ארמוזה פורמטס". למעשה, בפיילוט הפיתוח השתתפו בפאנל השופטים אמיר פרישר גוטמן ז"ל, צדי צרפתי ומיכל אמדורסקי ואילו גיא זו ארץ נבחר להיות המנחה של הפיילוט שצולם כאן. לעומת פורמטים אחרים בז'אנר, כאן הפורמט לא שודר תחילה בישראל אלא נמכר למדינות רבות, והגדולה שביניהן – ארצות הברית! התוכנית נמכרה לרשת פוקס האמריקאית והגרסה שלה ל"דה פור" הייתה עטורה כוכבים – הזמרת הבינלאומית פרגי היא המנחה של התוכנית, ובצוות השופטים הופקדו זמרים מצליחים ומוכרים במיוחד גם כן: מייגן טריינור, די ג'יי חאלד ושון קומבס. לאחר ההצלחה הגדולה בעולם, ערוץ "רשת 13" קנה את הזכויות לפורמט והעלה גרסה משלו בספטמבר 2018. אם הספקתם לשכוח, נזכיר לכם שבצוות השופטים היו דיקלה, מוקי, מארינה מקסימליאן וגלעד כהנא. בניגוד לארצות הברית, הגרסה הישראלית לא זכתה להצלחה והעונה הראשונה קוצרה לשמונה פרקים שלאחריהן התוכנית ירדה מהמסך בישראל. אגב, שרית אביטן הוכרזה כזוכה הגדולה.

© צילום מסך מהתכנית


לעוף על המיליון

השעשעון "לעוף על המיליון" בהנחיית ירון ברובינסקי רצה בישראל כבר עשור עם שבע עונות (עד 2019 בערוץ 10, כיום בערוץ 13). הפורמט ידוע - בכל משחק בתוכנית משתתפים 11 שחקנים – שחקן אחד ראשי, והשאר שחקנים שמטרתם לנצח ולהפיל אותו. הרצפה של המתמודד המפסיד בכל סיבוב נפתחת בלי התראה מוקדמת והוא נופל נפילה כואבת במיוחד ויוצא מהמשחק. הפורמט שפותח בישראל נמכר למדינות רבות – ארצות הברית, ספרד, גרמניה, ברזיל, איטליה ועוד ושודר בהצלחה.

© לעוף על המיליון, רשת 13

כלוב הזהב

התוכנית "כלוב הזהב" בהנחיית אבי קושניר שודרה לראשונה בישראל לפני כשבע שנים, וסיימה את שידוריה לאחר ארבע עונות. אם הספקתם לשכוח, הפורמט האהוב גם הוא מבוסס על שאלות טריוויה – אבל בתוכנית הזאת המשתתפים צריכים לאסוף את הפרסים בעצמם. לכל משחק באים זוג משתתפים, אחד מהם עונה על השאלות והשני נמצא בכלוב מלא בפרסים יוקרתיים. על כל תשובה נכונה, המשתתף שבכלוב מקבל זמן מוקצב (בהתאם לרמת הקושי של השאלה) בכלוב, כאשר בזמן הזה הוא צריך לאסוף כמה שיותר פרסים מהכלוב ולהספיק לצאת בזמן. במידה והמשתתף שאחראי על השאלות עונה תשובה שגויה או שהמשתתף שנמצא בכלוב לא מספיק לצאת ממנו – כל הפרסים חוזרים לכלוב והזוג מפסיד במשחק. התוכנית אשר פותחה בישראל אומנם ירדה יחסית מהר מהמסך, אך היא נמכרה למדינות רבות ברחבי העולם.

 

הכספת

אנחנו מדינת שעשעונים! כי גם "הכספת" היא אחד מהפורמטים הישראלים המצליחים ביותר בעולם. בין היוצרים של הפורמט אפשר למצוא את ארז טל (אשר גם הנחה את התוכנית בישראל בעונות הראשונות) ואת יוצר הסדרות האהוב אורי גרוס. גם התוכנית הזאת היא שעשועון המבוסס על שאלות טריוויה והתוכנית רצה בהצלחה בישראל במשך שבע עונות בעשור הראשון של שנות ה-2000. כאמור "הכספת" זכתה להצלחה בינלאומית מרשימה במיוחד – היא נמכרה לארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, תאילנד, ווייטנאם ומדינות רבות נוספות.

 

נראה אותך

אחד מהפורמטים הכייפים והמצחיקים שראינו! מדובר בפורמט מבית היוצר של יגאל שילון האהוב, והוא רץ בישראל במשך שתי עונות בהנחיית שי גולדשטיין ואבי נוסבאום. לא מדובר בשעשועון טריוויה כמו רבים מהפורמטים ברשימה, אלא בפורמט משעשע במיוחד – זוג מגיע למקום ציבורי מסוים (מסעדות ובתי מלון למשל), ואחד מבני הזוג מופנה לחדר צדדי ונפרד בו מוצע לו להשתתף במשחק. במידה והוא יסכים, יהיה עליו להישמע להוראותיהם של המנחים ועליו יהיה לעשות כל מה שהם אומרים, גם אם זה יהיה לעשות דברים טיפשיים או מוזרים (בלי ידיעת בן או בת זוגו כמובן). בכל משימה שהוא יעמוד, המשתתף יקבל סכום כסף מסוים בהתאם לרמת הקושי של המשימה. הפורמט נמכר למדינות כמו ארצות הברית, קנדה, ברזיל, איטליה, מקסיקו ולמדינות רבות נוספות וזכה להצלחה מכובדת. "נראה אותך" צפויה בקרוב לחזור למסך בישראל לאחר מספר שנים של היעדרות בשם חדש – "צא מזה" (משפט המזוהה עם התוכנית כבר מעונותיה הראשונות). את הגרסה החדשה ינחו אבי נוסבאום ועדי אשכנזי, והיא צפויה לעלות בחודשים הקרובים ב"קשת 12".

 
תגובות