מה הקשר בין הורמנים לאקנה (פצעי בגרות)?. צילום: shutterstock

מה הקשר בין הורמנים לאקנה (פצעי בגרות)?

הם משפיעים על מצב הרוח שלכם, על המשקל שלכם, על הבריאות הכללית וגם על מצב האקנה. בואו להכיר את פעילותם של ההורמונים, וגם: טיפים לשמירה על איזון הורמונלי ומניעת אקנה. סלע קצב, מנהלת מותג "לקטופיל YOUNG" מסבירה

תופעת האקנה נחשבת לחלק טבעי מגיל ההתבגרות, שכן זהו גיל שבו הגוף עובר שינויים הורמונליים רבים. הורמונים אלו, ובמיוחד הורמון הטסטוסטרון שמתפרץ בגילאים אלו בקרב בנים צעירים, משפיעים גם על פני העור וגורמים להתפרצות האקנה. אז מלבד הקפדה על ניקוי הפנים בעזרת מוס ניקוי טיפולי, כמו לקטופיל יאנג של כצט כדאי גם להכיר את תפקידם של ההורמונים ואת הדרכים לאזן אותם.

עוד במדור הסטייל בפרוגי:

© shutterstock

מהם ההורמונים?

הורמונים הינם חומרים כימיים שמופרשים מתאים, בלוטות או איברים, ונקלטים בתאים אחרים בעזרת קולטנים. למעשה, המערכת ההורמונלית הינה "מערכת תקשורת" שבאמצעותה איברי הגוף מתקשרים אחד עם השני. קיימים סוגים שונים של הורמונים, כשמה ששומר על תפקוד תקין של הגוף הוא האיזון ביניהם. ההורמונים יכולים להשפיע על מצב הרוח, על המשקל, על איכות השינה ועוד.

בעקבות ההתבגרות הגופנית המואצת במהלך גיל ההתבגרות, וההפיכה מילדים לגברים ונשים, מתרחשת הפרשה מוגברת של הורמוני המין (אסטרוגנים ואנדורגנים).

כיצד ההורמונים משפיעים על העור?

כשההורמונים משתוללים, הם עשויים לגרום לייצור עודף של סבום (שומן) מבלוטות החלב שעל פני העור. הסבום גורם לחסימת הנקבוביות, שכן הוא מפריע לניקוז השומן הטבעי של העור. החסימה גורמת להתפתחות בקטריה ולדלקת מקומית שהיא למעשה פצעוני האקנה.

מוס לניקוי הפנים. 20 שקלים במקום 40
מוס לניקוי הפנים. 20 שקלים במקום 40 © אפרת אשל

מה גורם לחוסר איזון הורמונלי?

  • תזונה: הורמונים קיימים גם בצמחים, כמו למשל חיקוי של הורמון האסטרוגן שנמצא בפולי סויה ומשפיע על רמות האסטרוגן בגוף, וכן קיימים מאכלים מין החי שמכילים הורמונים שניתנים לבעלי החיים. הורמונים שנכנסים לגוף דרך המזון גורמים לגוף לנסות לאזן אותם על ידי יצירת עודף של הורמונים אחרים.
  • מחזור חודשי: בעת המחזור החודשי חלה עלייה ברמת הורמון האסטרוגן בגוף, בשילוב שינויים בצבירת הנוזלים, דבר שגורם להתפרצות אקנה.
  • נטילת תרופות על בסיס הורמונים: תרופות הורמונליות ניתנות במטרות שונות, כגון:  טיפול בהפרעות גדילה, אך עשויות להשפיע על המאזן ההורמונאלי הטבעי של הגוף.  
  • מצבי לחץ וחרדה: בעת לחץ הגוף מפריש רמות גבוהות של הורמונים, כמו קורטיזול ואדרנלין. הורמונים אלו גורמים לעלייה ברמת הסוכר בדם, ללחץ דם גבוה ולהאצת פעילות תאי הגוף, ובכללם גם בלוטות החלב שעל פני העור.
© shutterstock

טיפים לשמירה על איזון הורמונלי

  • צמצמו את צריכת הקפאין: קפאין, שנמצא בקפה, תה, שוקו ובחלק מהמשקאות הקלים, עשוי לשבש את פעילותן של הבלוטות האנדוקריניות, שאחראיות על הפרשת ההורמונים בגוף.
  • הימנעו מכימיקלים חריפים: כימיקלים מזיקים יכולים להיות בקוטלי חרקים, חומרי ניקוי, בדים חדשים לאחר צביעה וכדומה. הם לעיתים "מחקים" פעילות של הורמונים שונים וגורמים לגוף לשיבושים בתהליך ייצור ההורמונים.
  • הקפידו על 7-9 שעות שינה ביממה: חוסר בשינה משפיע על ייצור הורמוני הגדילה ועל איזונו של הורמון המלטונין, דבר שמפר את האיזון ההורמונלי בגוף.
  • בצעו פעילות גופנית מתונה: פעילות גופנית בעצימות גבוהה מידי יכולה להחריף מצב של חוסר איזון הורמונלי, ולכן עדיף לבחור בפעילויות מתונות כמו הליכה, שחייה וכדומה.

הטיפול באקנה הורמונלי

חשוב מאוד לבחור בטיפול שאינו מייבש את העור בכדי למנוע גירוי. מומלץ לבחור בתכשיר ניקוי שמותאם לטיפול בעורם הרגיש של בני הנוער בגיל ההתבגרות, כמו לקטופיל יאנג מבית כצט. מוס הניקוי ברמת חומציות של pH3.5, שומר על המעטפת החומצית של העור ואיינו מייבש אותו. לקטופיל יאנג מומלץ במיוחד למשתמשים בתרופות הורמונליות לטיפול באקנה, כטיפול תומך.

לוריאל פריז קרם פנים וסרום סקין פרפקשיין
לוריאל פריז קרם פנים וסרום סקין פרפקשיין © מוטי פישביין
תגיות
תגובות