ליידי אין רד: ההיסטוריה של האודם האדום. צילום: דודי חסון

ליידי אין רד: ההיסטוריה של האודם האדום

השפתון האדום הוא מוצר חובה בתיק האיפור של כל אישה, גם ליומיום וגם לאירועים מיוחדים. כולנו לפחות פעם אחת בחיינו מצאנו את עצמנו עם שפתיים אדומות, נהנות ממה שהצבע העז והדומיננטי גורם לנו להרגיש. כבר שנים שהאודם האדום הוא אחד מהאלמנטים הנשיים העיקריים ביותר, כזה שלא מתרגש מטרנדים חולפים. אך איך ומדוע האודם האדום זכה לתפקד כשחקן דומיננטי במאבק הפמיניסטי עוד מראשית המאה העשרים?

מערכת היחסים הארוכה והנאמנה בין נשים לאודם האדום החלה הרבה לפני שתוכלו לדמיין. ליתר דיוק, כבר בראשית המאה העשרים, עם התפתחותן של תנועות פמיניסטיות נשיות שהובילו מאבקים אדירים בנוגע לזכויות ולמעמד האישה בארצות הברית ובהמשך גם ברחבי העולם. הן עשו זאת באמצעות הפגנות שלוות שהדגישו במאבק שלהן את הקשר בין נשים ליופי. על כן לא מפתיע שהאודם המדובר סימל את המרכיב המשותף והחשוב ביותר - נשיות ויופי תוך דבקות בערכי האומץ, העוצמה, וחשוב מכל - העצמאות. 

עוד בערוץ האופנה של פרוגי:

בזכות אותן נשים שנלחמו למען מציאות בה נשים הן דומיננטיות וחזקות יותר, האודם האדום הפך להרבה יותר מרק אביזר איפור. הוא גורם לנשים רבות לקבל מעין זריקת ביטחון כאשר הן מורחות אותו, או אפילו כשהן פשוט יודעות שהוא נמצא וזמין בתיק. הוא גורם לנו להרגיש נועזות, חופשיות, בטוחות ופתוחות לעשות כל מה שאנחנו רק רוצות. חברת האיפור UOMA זיהתה את הפוטנציאל שברעיון והשיקה בשנה שעברה קולקציית אודמים אדומים הנקראים על שמות נשים שחורות בעלות השפעה.

מכל הצבעים הקיימים, הפופולריים והפחות, למה דווקא האדום הוא הצבע שזכה להיות מזוהה כל כך עם היופי והעוצמה הנשית? הצבע האדום ידוע בכל תרבות כצבע דומיננטי, חזק, צבע של מאבק וניצחון ועם זאת צבע של אהבה ותשוקה. הדם, נוזל החיים שלנו, הוא אדום והאדום נחשב כצבע מוביל כמעט בכל תחומי החיים, בדיוק כמו שהנשים הובילו בעבר את המאבקים וכמו שנשים כיום מובילות ומשנות.

הדוגמה הראשונה והבולטת ביותר לאישה שהוכיחה שהצבע האדום אכן הבליט את החוזקה שבה היא מרלין מונרו, הדוגמנית והשחקנית האגדית ואחת מהנשים החזקות ביותר בהוליווד בכל הזמנים, שסימן ההיכר שלה היה כמובן האודם האדום הזועק בו התקשטה בדרך קבע. דוגמה נוספת היא פרידה קאלו, האמנית המקסיקנית ואייקון האופנה האגדית שתמיד תיחשב לאחד הסמלים הבולטים ביותר של הפמיניזם, שנהגה להתהדר באודם אדום ובלוק נועז. 

דוגמאות נוספות לחוזקה הנשית המתבטאת באמצעות האודם הלוהט אפשר לראות גם אצל כוכבות עכשווית יותר, כמו טיילור סוויפט שהאודם האדום בהחלט הפך לאחד מסימני ההיכר שלה, אנג'לינה ג'ולי, ג'ניפר לורנס וריהאנה. ואיך אפשר שלא לסיים עם אחת משלנו, הוונדר וומן גל גדות, שמוכיחה שכל אישה עם אודם אדום הופכת לוונדר וומן בעצמה.

על מנת להשאיר את השפתון האדום דומיננטי ובו זמנית לא לוותר גם על אאוטפיט מושקע, ההמלצה שלנו היא לבחור בפריטים לא ניטרליים ומשעממים, אך גם לא להוסיף יותר מידי צבעים שונים ועזים אחרים. כמו כן, עדיף שהאאוטפיט עצמו לא יכלול אדום, אלא צבעים שיעצימו את השפתיים, כגון שחור, כחול או ג'ינס.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות