מהפך: הסלבס שעברו שינויים אסתטיים בגיל צעיר. ADOBESTOCK

מהפך: הסלבס שעברו שינויים אסתטיים בגיל צעיר

ניתוחים פלסטיים בבני נוער הם עניין מורכב ורגיש במיוחד, בעיקר בגלל ההשפעה על המצב הנפשי והמורכבויות החברתיות שהמראה החיצוני יוצר • בעידן הרשתות שבו סלבס משתפים בהליכים קוסמטיים כשהיו צעירים, אי אפשר שלא להתעניין- אבל האם זה באמת היה נכון והכרחי באותו פרק זמן? כל התשובות!

בראיון שנערך למגזין האופנה ווג, פתחה הדוגמנית המצליחה בלה חדיד על קשיי ההתבגרות באור הזרקורים ואיך העובדה שראתה תמונות של עצמה בכל מקום על בסיס יומי השפיעה על בריאותה הנפשית ועל ההתמודדות שלה עם קבלה עצמית. בפעם הראשונה, דוגמנית העל אישרה שעברה ניתוח אף בגיל 14 והתוודתה שהיא מתחרטת על כך.

הכתבה עוררה את הרשת והמון ביקורות כנגד אמה של חדיד, יולנדה, צצו ברשת – כיצד אפשרה לבתה לעבור את ההליך בגיל כה צעיר? עם זאת, ניתוח פלסטי בבני נוער נפוץ יותר ממה שנוטים לחשוב בדרך כלל - על פי האיגוד האמריקאי למנתחים פלסטיים: יותר מ-230,000 ניתוחים קוסמטיים ו-140,000 הליכים קוסמטיים לא פולשניים בוצעו בקרב אמריקאים בגילאי 13-19 בשנת 2021, מניתוחי אף דרך הצמדת אוזניים ועד לתיקון אסימטריה בשד.

עוד בערוץ הסטייל של פרוגי:

© ADOBESTOCK

פנינו אל ד"ר אסף אולשינקה,מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית ברשת מרפאות "פרופורציה" כדי להביא את ההסברים על ההליכים האסתטיים בגיל צעיר.

 ניתוח אף – בלה חדיד

דוגמנית העל הודתה שעברה ניתוח אף כשהייתה בת 14 לאחר שתמיד הרגישה "מכוערת" ו"לא מגניבה" בהשוואה לאחות ג'יג'י חדיד. בראיון למגזין ווג התוודתה בלה שהיא מתחרטת כעת על ההחלטה ומאחלת שהייתה יכולה  "לשמור על האף של אבותיי", מכיוון שהיא מאמינה שבסופו של דבר "תגדל לתוך זה". עם זאת, הודאתה הכנה של בלה הובילה לביקורת רבה על הוריה, מוחמד ויולנדה חדיד, כאשר הרוב המכריע של האנשים מפנים את כעסם כלפי אמה וכינו אותה "אמא נוראית".

גם השחקנית ג'ניפר אניסטון הודתה שעברה שני ניתוחי אף בעבר, האחד לאחר שכדור בייסבול פגע באפה, מה שהוביל לסטיית המחיצה ואף דק מדיי והשני כדי לתקן את הבעיות שיצר הניתוח הראשון.

לדברי ד״ר אולשינקה "ראשית, ניתן לבצע ניתוח פלסטי במתבגר מתחת לגיל 18 רק כשהורה או אפוטרופוס חוקי יסכימו לכך. ברוב המקרים, לא רק אצל סלבס – הניתוח מאפשר חיזוק הביטחון העצמי של הנער/ה. ההליך יכול להוות בוסט של ביטחון עצמי, שמהווה מרכיב משמעותי בתהליך ההתבגרות הנפשי והחברתי.

עם זאת, חשוב לשים לב שלא מומלץ לעבור שינויים אסתטיים באזור בגוף שלא סיים להתפתח. לעתים, להליכים האסתטיים יכולים להיות השפעות יותר פסיכולוגיות מאשר השפעה על הנראות, והשינוי עצמו יכול לשפר את ההערכה העצמית של המתבגר ולהיות חלק  בפתרון בעיות חברתיות".

ניתוח אף הוא מהניתוחים המבוקשים ביותר בקרב גברים ונשים בישראל ואפילו בגילים צעירים.ההמלצה הרפואית היא לנתח נערות החל גיל 16 ונערים החל מגיל 17 שנים, לאחר שהשלימו את תהליך הגדילה שלהם. ועל כן, רבים בוחרים לבצע את ניתוח האף החל מגיל זה ואף מנצלים את תקופת החופשים מהלימודים על מנת לעבור את שלבי ההחלמה.

© ADOBESTOCK

הגדלת חזה – קורטני קרדשיאן:

בעבר הודתה האחות הגדולה למשפחת קרדשיאן כי במשך שנותיה בקולג' לא אהבה את גודל החזה שלה, מה שהוביל אותה לבסוף לניתוח הגדלת חזה. כמוה, גם הדוגמנית כריסי טיגן חשפה שעברה ניתוח להגדלת חזה כבר בגיל 20. אם תשאלו אותה למה, היא תספר שהיא הייתה ממלאה את החזייה שלה בריפודים שונים כדי להשיג מראה שופע יותר, ולכן פנתה לפתור את הבעיה אחת ולתמיד.

"נערות יכולות לעבור ניתוח להגדלת החזה, אך חשוב לדעת שהחזה סיים את התפתחותו לפני הניתוח. אצל רוב הנשים, השדיים מסיימים להתפתח עד גיל 18 ולכן זהו הגיל המינימלי המומלץ לניתוח. נשים צעירות בשנות ה-20 לחייהן רוצות לשפר מראה שדיים קטנים, א-סימטריה או עיוות באופן משמעותי הגורמים לפגיעה בהערכה העצמית ובביטחון העצמי של אותה נערה", מסביר ד״ר אסף אולשינקה. חשיבות עליונה בניתוח חזה, היא לספק תוצאה של מראה טבעי ופרופורציונלי לגוף. 

© ADOBESTOCK

הזרקות בשפתיים – קיילי ג'נר

קיילי ג'נר היא דוגמה מושלמת למתבגרת שעשתה שינוי קיצוני. למרות שהיא טוענת שהשינוי היחיד שעשתה הוא שפתיים, הרי שעם שינוי כזה כנראה שמדובר בקצת יותר. היא הפכה בן רגע מנערה יפה וביישנית לפצצה בלתי מזוהה. היא התייחסה לשינוי בשפתיה במהלך פרק בתכנית הריאליטי של המשפחה, בו היא אמרה שתמיד הרגישה חוסר ביטחון לגבי המראה שלה "הייתי בת 15 והייתי חסרת ביטחון לגבי השפתיים שלי. יש לי שפתיים ממש קטנות. באחת הנשיקות הראשונות שלי עם איזה בחור הוא אמר לי: 'לא חשבתי שתנשקי טוב כי יש לך שפתיים כל כך קטנות.' לקחתי את זה מאוד קשה. כשבחור שאתה אוהב אומר את זה, אני לא יודעת, זה פשוט השפיע עליי. פשוט הרגשתי לא רצויה או יפה". היא סיפרה שהייתה מציירת על השפתיים שלה עם תוחם כדי ליצור אשליה של שפתיים גדולות יותר, אבל מאוחר יותר הבינה שזה לא יפתור את הבעיה, ולכן עברה טיפול עם חומרי מילוי על מנת להדגיש את שפתיה.

ד"ר אסף אולשינקה מסביר: "חומר המילוי לשפתיים הנפוץ ביותר הוא חומצה היאלורונית, חומר בטוח לשימוש,  שכן הוא מיוצר באופן טבעי בגוף, אך יורד עם הזמן. כשמתייחסים לטיפולים אסתטיים, אצל צעירים מתחת לגיל 18 שנים, ישנם גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון - יתכן שהם עוברים טיפולים מהסיבות הלא נכונות, כדי להגביר הערכה עצמית נמוכה, הם נוטים לעקוב אחר מפורסמים ולא לשקול מה מתאים לפנים שלהם. לדוגמא, לעתים הם מאמינים שככל שהשפתיים שלהם גדולות יותר, כך הם יהיו מושכים יותר, ולא מתייחסים לפרופורציות המתאימות להם אישית. בעיה נוספת עלולה להיות שצעירים נוטים פחות ללכת לרופא בעל מוניטין ויותר מחפשים את הטיפול הזול. זה עלול להשאיר אותם הרבה יותר חשופים לסיבוכים כמו זיהום, גושים או אפילו נמק של העור שכן טכניקה לקויה ושימוש בחומרים אסורים, עלולים להוביל לנזקים בלתי הפיכים. רוב הרופאים לא יזריקו לאף מתבגר או מתבגרת מתחת לגיל 18, ובוודאי ללא אישור ההורים. בגיל צעיר, השפתיים של רוב המתבגרים מתאימות לצורת הפנים שלהם בפרופורציה לתכונות האחרות שלהם".

© ADOBESTOCK

 הקטנת חזה – אריאל וינטר ("משפחה מודרנית")

הכוכבת הצעירה התמודדה עם גדילת שדיים מהירה. "זה באמת קרה בן לילה", אומרת וינטר, "אני זוכרת שהייתי בחתונה של אחותי והייתי כל כך שטוחה וחשבתי, אני רק רוצה שהחזה שלי יגדל', וזה פשוט קרה. אבל אז הם המשיכו לגדול ולצמוח. הייתי בת 15 עם שדיים במידה F," מספרת וינטר. ואז, בגיל 17 התעוררה וינטר כשהיא מוכנה לשים את הכאב הרגשי והפיזי מאחוריה ועברה ניתוח כדי להקטין את החזה, שאחריו שיתפה ברגשותיה: "זה מדהים להרגיש סוף סוף שלמה. ככה הייתי אמורה להיות". וינטר מספרת שהלכה לחנויות לבגדי ים ולא מצאה בגד ים שמתאים לה. היא הרגישה רע עם עצמה ולא מאושרת. "אני לא יכולה ללכת למסיבה עם חברים ולהתלבש כמוהם. אני חייבת להיות לבושה אחרת לגמרי כי אני אראה בצורה מסוימת שאני לא רוצה להיראות. כולם היו אומרים: 'למה היא מתלבשת כל כך מבוגר, זה לא מתאים לגילה', והבנתי למה הם אומרים את זה".

ד״ר אסף אולשינקה מסביר: נשים רבות בעלות חזה גדול סובלות מכובד משקלו והדבר אף מגביל אותן בפעולות יום-יומיות כמו ספורט ואפילו הפעולה הבסיסית של להתלבש. בנוסף, ההשלכות הרפואיות לחזה גדול עלולות להתבטא בכאבי גב, צוואר ויציבה לא נכונה שעלולה לגרום לעקמת או הליכה כפופה. משום זאת, פונות נשים רבות בישראל לבצע ניתוח להקטנת חזה. לפני שניגשים לבצע ניתוח הקטנת חזה יש להתחשב בכמה משתנים, למשל גודל החזה והתפתחותו. החזה יכול להמשיך להתפתח גם לאחר הגעה גם  לבגרות מינית. משום כך, מומלץ לעבור את הניתוח לאחר גיל 18" , אך פה יש מקרים חריגים בהם החזה מאוד גדול ומכביד ומפריע גם מבחינה חברתית ואז מנתחים גם בגיל מעט יותר צעיר.

לפני ביצוע הליך זה, תקבע פגישת ייעוץ. במהלך פגישת הייעוץ הרופא יעריך את המטופלת לגבי גיל, מבנה הגוף, סוג העור, גודל השדיים וצורתם. הוא יברר לגבי היסטוריה רפואית של המטופלת ויתבצע תיאום ציפיות בו יוסבר למטופלת על תהליך הניתוח, השלכותיו, הסיכונים וכדומה.

© ADOBESTOCK

ניתוחים פלסטיים בבני נוער הם עניין מורכב ורגיש במיוחד, משום שהם מחייבים התייחסות למצב הנפשי, ולמורכבויות חברתיות ואישיות שהמראה החיצוני יוצר. על כן, חשיבות עליונה כשמדובר בבני נוער, לבצע את הניתוחים אצל רופאים בעלי ניסיון רב שנים ובמרפאות המעניקות בטחון ואחריות. המטרה היא, להגיע לתוצאה שנראית טבעית ומשתלבת באופן הרמוני עם הגוף והפנים.

תגובות