אפליית משקל: למה אין מבחר של מידות גדולות לנערות?. צילום מסך מהאינסטגרם

אפליית משקל: למה אין מבחר של מידות גדולות לנערות?

אנחנו נמצאים בדור הרבה יותר ליברלי מפעם בכל הקשור לקבלת השונה מאיתנו. אז איך זה שחברות האופנה הגדולות, במיוחד אלה שמוכרות לנערות, פשוט מתעלמות מהעובדה שגם נערות בעודף משקל בישראל צריכות לקנות בגדים?

מידות קטנות או לא להיות. אם תכנסו לרוב חברות ההלבשה הגדולות בישראל שמיועדות לנוער לא תוכלו למצוא בגדים למעל מידה 42, אבל מספר הנוער שסובל מעודף משקל גודל יותרמתמיד "היום, כמעט כל אחד משלושה ילדים סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר" אומר חוקר הבכיר ד"ר ג'יאן ג'אנג לסוכנות הידיעות reuters.

עוד במדור הסטייל בפרוגי:

כשנכנסים בישראל לחברות ההלבשה הכי גדולות כמו H&M, רנואר וקסטרו תצטרכו ממש להתאמץ למצוא בגדים מעל מידה 42, ואם תמצאו, מחירם יהיה כפול. במדינות צרכניות גדולות בח"ול תוכלו למצוא בנגישות את קטגוריית ה-PLUS SIZE בכל חנות, עם מבחר ענקי שכל הטרנדים החמים. אמנם לאחרונה ניתן היה לראות הכפלה במספר קטגוריות המידות הגדולות בארץ באתרים כמו "ADIKA" ו"וואן אייטם", אבל עדיין המבחר קטן. 

מידות גדולות בארץ © צילום מסך מעדיקה

 

בחו"ל © צילום מסך מהאתר של H&M

אנחנו נעלה גם את העניין שגם מידה 44 יכולה להיות מידה נורמלית לנערות וזה לא חייב להיות מקוטלג בקטגוריית נשים מלאות, למרות שקיימות חברות שמוכרות כבר עד מידה 58, כמו ASOS, אבל בכל זאת ניתן למצוא זאת רק ברשת. "כבר בגיל 11 הייתי צריכה להכנס לחנויות של חברות הלבשה המיועדות למבוגרים כמו גולברי ו-H&O, רק בגלל שלא היה לי את האופצייה של בגדים יותר גדולים בחנויות של ילדים או אפילו נערים, הייתי מתביישת שיראו אותי קונה שם, הייתי מתחמקת מהשאלה 'מאיפה קנית את זה?', זה היה מבייש אותי" מספרת לנו אור (שם בדוי). 

אפשר להיות בסטייל גם במידות גדולות
אפשר להיות בסטייל גם במידות גדולות © טמבלר

ברגע שהחברות האלה מפרסמות בכל מקום, שלטים הגדולים עם הדוגמניות הרזות זה גורם לנו לחשוב שרזה זה הנורמטיבי בחברה, ככה כולנו צריכים להיות. אבל זה לא בהכרח מה שבאמת צריך להיות, לפעמים זה מסוכן לרדת במשקל בגיל קטן, כל אלה מובילים לבעיות חברתיות ובריונות. "לא הייתה לי בעיה חברתית, תמיד היו לי המון חברות, אבל המבטים של האנשים האחרים, הצעקות, הקללות כמו: 'מה את אוכלת?!', 'את כזאת שמנה', כל אלה נחרטו במוחי עד היום, וזה לעולם לא יצא ממני" אור ממשיכה לספר לנו על הבריונות שחוותה. 

אם הן כל כך רזות. למה לא אנחנו?
 

"דבר שמעצבן אותי במודל היופי, הוא בעיקר ההתייחסות של החברה כלפי הצורה של הגוף. הפרופורציות של כולנו שונות ואני מאמינה שזה אפילו עניין יותר בעייתי מסוגיית ההשמנה. אני חושבת שהביקורת של עצמי על הגוף שלי היא הגרועה ביותר, והיא נובעת מהרבה דברים ומתייחסת לכל מיני חלקים בגוף שלי שלא הייתי רוצה לפרט" כך סיפרה לנו בעבר רותם בן דוד בת ה-16 שגאה בגוף המלא שלה. 

לרותם אין בעיה עם הגוף שלה © ערן אבן
"הם היו יורדים עלי שאני שמנה ושאני נראת כמו בן, אני זוכרת שהם היו צוחקים עלי וקוראים לי בשמות ומתארים אותי כגוש שומנים" כך סיפרה לנו אופאל בעבר בראיון. הבעיה שיש לנו כיום זה הרשת. הרשת הפכה את הבריונות למהירה ועוצמתית יותר, כולם יכולים לראות הכל, "היו כמה בנות ששלחו תמונה של הפנים שלי ועיצבו והוסיפו דברים מגעילים, העלו לפייסבוק וירדו עלי בתגובות חופשי" כך המשיכה לספר אופאל בראיון. 
 
© ג'סיקה ליפקין
הבריונות גורמת לשינוי אצל אנשים, הם מרגישים שהם לא בסדר, ותופעת האנורקסיה והפרעות האכילה רק מתרחבת בשנים האחרונים. ד"ר טל שניר מנהלת מרפאת מתבגרים בבית חולים לילדים דנה דואק סיפרה לנו על ההפרעות האכילה בקרב נוער "קודם כל, הפרעת אכילה זה משהו שמאוד מאפיין בני נוער. הסוג המוכר זוהי הפרעת האכילה שמפסיקים לאכול בכלל". 
© שאטרסטוק
"העניין הזה של הלחץ החברתי ומודל היופי המאוד רזה יש תפקיד משמעותי בתופעה הזו של הפרעות האכילה. יש מחקרים שמראים שלמשל באיים מבודדים בפפואה ניו גינאה - באוקיינוס השקט כשהכניסו טלוויזיה פתאום התחילו הפרעות אכילה, מה שלא היה קודם. העניין הזה של דימוי גוף ומה נתפס על ידי בני הנוער בתור הגוף המושלם, יש תפקיד מכריע בהתפחות של הפרעות האכילה" שניר מוסיפה ואומרת. 
 
עם השנים הנוער שלנו נהיה תלותי למשקל שלנו, אם עולים והתוצאה חיובית, היום הוא יום שמח ומאושר. אך ביום אחר, כשהתוצאה שלילית, מרגישים דפיקות לב, כאב בטן ושכל העולם הולך ליפול עלינו עכשיו. המבט הופך לעצוב ומדוכדך, ההליכה נעשית קפופה והיום נצבע כולו באפור.
 
לעלות ולחזור למשקל כל פעם מחדש © אבי ששון
תגובות