הערב הגדול של האופנה: ההיסטוריה של המט גאלה. gettyimages.IL/Neilson Barnard

הערב הגדול של האופנה: ההיסטוריה של המט גאלה

המט גאלה הוא אחד מהאירועים הגדולים ביותר של השנה והוא הפך במשך עשרות השנים שהוא מתקיים לאחד מעמודי תווך המרכזיים ביותר, בו כל המי ומי מתכנסים במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק לערב אחד שכולו אופנה, הסטוריה ואומנות. השנה האחרונה גרמה לכולנו לחשב מסלול מחדש, וכן אילצה לבטל את הנשף המפורסם בפעם הראשונה. אז אנחנו כאן לעשות לכם סדר, מתי נשף המט גאלה הפך לאירוע החשוב ביותר בעולם האופנה והאם נוכל לצפות בזהירות לחזרתו של הנשף האייקוני לחיינו בשנה הקרובה?

כפי שתשמעו מכל אוהב אופנה, נשף המט גאלה הוא אחד מהאירועים הגדולים ביותר של השנה. הוא הפך במשך עשרות השנים שהוא מתקיים לאחד מעמודי תווך המרכזיים ביותר בעולם האופנה, בו כל המי ומי מתכנסים במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק לערב אחד שכולו אופנה, הסטוריה ואומנות.

השנה האחרונה גרמה לכולנו לחשב מסלול מחדש, וכן אילצה לבטל את הנשף המפורסם בפעם הראשונה. אז אנחנו כאן לעשות לכם סדר, מתי נשף המט גאלה הפך לאירוע החשוב ביותר בעולם האופנה והאם נוכל לצפות בזהירות לחזרתו של הנשף האייקוני לחיינו בשנה הקרובה?

עוד בערוץ האופנה של פרוגי:

כבר מעל ל-70 שנה שבערב הגדול ביותר של עולם האופנה, מתכנסים מיטב המוזמנים היפים ביותר, הנכונים ביותר והאופנתיים ביותר, לנשף הגאלה השנתי. בהגדרתו על הנייר, הערב החגיגי מיועד לאיסוף כספים למכון האומנות והתלבושות של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, אבל במציאותית, זהו האירוע המרכזי בו כולם מתכוונים לראות ובעיקר להיראות.

כל 700 המוזמנים הכוללים את מיטב השחקנים, הדוגמנים, המוזיקאים, האומנים, אנשי האופנה והמשפיענים המפורסמים ביותר, מאושרים בקפידה מידי שנה על ידי האישה המשפיעה ביותר בעולם האופנה ומנהלת הנשף, עורכת מגזין "ווג" אנה וינטור. האורחים  המכובדים מפגינים את התלבושות ופרטי האופנה האומנותיים והמקוריים ביותר שעברו תחת ידיהם של המעצבים הגדולים ביותר, כמובן לפי נושא הנשף באותה השנה. 

© gettyimages.IL/Noam Galai

מאז ועד היום

ערב הגאלה הראשון התקיים בשנת 1948, כאשר עיתונאית האופנה האגדית אלינור למברט, שבין היתר השיקה והקימה גם את שבוע האופנה בניו יורק, הובילה ארוחת ערב חגיגית שמטרתה הייתה לגייס כספים עבור מכון התלבושות של מוזיאון המטרופוליטן.המכון, שהוקם לפני כמעט מאה שנים, שימש כהשראה למעצבי תלבושות ואנשי אופנה ואומנות בעיקר מתחומי אומנויות הבמה. עלות כרטיס הכניסה לארוחה החגיגית הראשונה, שלימים תהפוך לגאלה היוקרתית ביותר בניו יורק ובעולם כולו, עמדה על חמישים דולרים בלבד, ובמשך העשורים הראשונים בהם הגאלה התקיימה, היא בסך הכל הייתה עוד גאלה חגיגית טיפוסית של אנשי האליטה הניו יורקים, כלומר חלק משגרת היום. 

בתחילת שנות ה-70 הגיעה התפנית הגדולה, עם מינויה של דיאנה ורילנד לתפקיד עורכת "ווג" דאז, למנהלת האומנותית והאחראית על האירוע. אז, גאלת האליטה הניו יורקית הפכה לאירוע גדול יותר, נוצץ יותר ובעל דגש אומנותי ועולמי. האירוע החל לכלול בתוכו גם מהסלבריטאים הגדולים והמשפיעים ביותר של אותה התקופה, דוגמת המוזיקאי אלטון ג'ון, השחקנית אליזבת' טיילור והאומן המוערך אנדי וורהול, שהתחכחו באליטה הניו יורקית ותרגמו את הנשף מחדש. בנוסף, לאחר שבמשך שני העשורים הראשונים נערך הנשף במספר מוסדות מוכרים ביותר לחברה הגבוהה של ניו יורק, בשנת 1972 עבר הנשף למוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, אחד מהמוזיאונים הנחשבים בעולם שנחשב למקום מושבו הקבוע של הנשף עד היום, ואחד השמות הנרדפים למוזיאון המוערך. 

עד אמצע שנות ה-90, הנשף המשיך להתפתח ולבנות את שמו ובשנת 1995, העורכת הראשית של מגזין "ווג", אנה וינטור, החלה לנהל את הנשף ובין היתר העבירה אותו לקראת ראשית שנות ה-2000 לתאריכו הנוכחי, שכן הנשף נערך מידי שנה ביום שני הראשון בחודש מאי. ווינטר פיתחה את רשימת האורחים הנחשבת על מנת לשקף את כוכבי האופנה, האומנות וגם הפוליטיקה היצירתיים והמשפיעים ביותר, שגם עטרו את דפי המגזין הנחשב לעיתים קרובות, ובפעילותה הובילה את הנשף המוערך לגבהים חדשים. 

וינטור, הרימה את הנשף לרמה אחת מעל © gettyimages.IL/John Lamparski

ומה לגבי היום? עם חמישים דולרים, סביר להניח שאפילו לא תוכלו להתקרב למדרגות המטרופוליטן המפורסמות ביום השני הראשון לחודש מאי, שכן בשביל לקבל מקום חגיגי בנשף, האנשים המתאימים משקיעים לא פחות משלושים אלף דולרים. הנשף התפתח רבות לאורך השנים, ותנאי נוסף לקיומו שחל מתחילת שנות ה-70 הוא קביעת נושא לנשף הקשור לציוני דרך שונים על פני ההיסטוריה האומנותית והאופנתית, לפיו מתאימים הכוכבים את הלוק הנוצץ. דוגמת נושאים כגון הנשים האמריקאיות באופנה, התהילה של אומנות התחפושות הרוסיות, ההיסטוריה של האופנה ההודית, התיאטרון הצרפתי, התקופה הויקטוריאנית, תקופת נפוליאון, שנות האופנה בבית הלבן, אופנה בעידן הטכנולוגיה, ועוד נושאים רבים ומגוונים שנועדו לפתח דיון ושיחה בסדר היום דרך האומנות שבאופנה בתקופות ובמקומות שונים. כל זה לצד ערבים בסימן נושאי הוקרה למעצבי נבחרים לאורך ההסטוריה כגון כריסטיאן דיור, ג'יאני ורסצ'ה, איב סאן לורן, קוקו שאנל, וכריסטובל בלנסיאגה, שהיה הנושא הפותח לנשפי המט גאלה בשנת 1973, על מנת להוקיר לעולם העיצוב המגוון של המעצב הספרדי הנודע. 

השפעה אופנתית עולמית

נשף הגאלה הוא חלק מרכזי בהתפתחות האופנה לאורך השנים, וכל שנה משפיע על האופנה העכשווית בטרנדים ומוסכמויות החוזרות בעקבות הנושאים המגוונים, וכן יצר לנו כמה רגעים בלתי נשכחים, ובעיקר לוקים היסטוריים שניזכר בהם מידי שנה, ויהיה קשה מאוד להתעלות עליהם. למשל, כאשר הנסיכה דיאנה הגיעה לנשף בשנת 1996 לאחר גירושיה המתוקשרים מהנסיך צ'ארלס, או כאשר ביונסה הגיעה לנשף לבדה בשנת 2016 לאחר ההוצאה המתוקשרת של האלבום "למונייד" שגרר סערה תקשורתית עולמית וספקולציות רבות על מערכת היחסים הלכאורה יציבה עם בן זוגה הראפר ג'יי זי, או סלפי המראה של קיילי ג'נר בנשף בשנת 2015, שכנראה שבר שיא גינס בעקבות מספר המפורסמים שכלל.

© gettyimages.IL/Mike Coppola

ונחזור לאופנה. מלבד הרגעים האייקונים, הנה כמה מהלוקים הבלתי נשכחים לאורך כל היסטוריית המט גאלה. אחת מהמתלבשות הנמצאות בטופ היא הזמרת ריהאנה, שלבשה את אחד מהלוקים הבולטים בהסטוריית הנשף בשנת 2015 בנושא "סין: מבעד לזכוכית", עם שמלה של המעצבת הסינית גואו פיי שלגמרי גנבה את ההצגה.

עוד לוק אייקוני ובולט הוא הלוק של קארדי בי משנת 2018, בה נושא הנשף היה אופנה והדמיון הקתולי,

או הלוק של ליידי גאגא, שמזמן הוכתרה כמלכת התלבושות של הנשף המדובר, כשבשנת 2019 הפציעה עם ריסים מוזהבים ושמלה ורודה ובוהקת באורך לא פחות מ-25 מטרים. 

© gettyimages.IL/Dimitrios Kambouris

ואם נלך קצת אחורה, עוד לוק בולט במיוחד הוא הלוק של הנסיכה דיאנה בהופעתה הראשונה והיחידה בנשף, כששהקיעה עם שמלת קטיפה של ג'ון גליאנו לערב ההוקרה לכריסטיאן דיור, והפכה לאחד מהלוקים הזכורים של הנסיכה המיוחדת. 

לא כל הנוצץ זהב

הנושאים הנרחבים שנעו בין אירועים היסטוריים, אנשים ותרבויות שונות לא פעם גרמו למחלוקת וביקורת של ממש כלפי הנשף היוקרתי.

בשנת 2015, כאשר הנושא היה "סין: מבעד למראה", מבקרים רבים טענו לגזענות כלפי התרבות הסינית בדרך שחלק מהמשתתפים בחרו להביא לידי ביטוי את נושא הנשף, והופנתה ביקורת חריפה גם כלפי מארגני הנשף והמעצבים שלקחו חלק ביצירת התלבושות. או למשל בשנת 2018, כאשר הנושא היה אופנה והדמיון הקתולי, הופנתה ביקורת קשה כלפי ריהאנה שהייתה לבושה בפריט לבוש של האפיפיור, מה שרבים כינו "חילול הקודש", וכלפי משתתפים נוספים. עוד ביקורות וסקנדלים כלל הנשף לאורך השנים, אך אם מסתכלים על ההשפעה שלו על עולם האופנה, והבאתו לקדמת הבמה תקופות ונושאים שהשפיעו רבות לאורך ההיסטוריה, הנשף הוא אחד האירועים החשובים ביותר, לו נמשיך לחכות לעוד הרבה שנים.

עוררה סערה, ריהאנה
עוררה סערה, ריהאנה © gettyimages.IL/Theo Wargo

ומה לגבי נשף המט גאלה של 2021? 

אז בשנת 2020 הנשף בוטל לגמרי בשל התפרצות נגיף הקורונה, ורק נותר לנו לקוות שהשנה, ביום שני הראשון של חודש מאי, הלילה הגדול של עולם האופנה יתקיים כמתוכנן, ונחזה במראות ובתלבושות הגדולות ביותר.

 



תגובות