סטייל נשי: הנשים שעשו היסטוריה בעולם האופנה. getttyimages_IL/WPA Pool

סטייל נשי: הנשים שעשו היסטוריה בעולם האופנה

תמיד כיף להיזכר בכח נשי ובנשים שהשפיעו על ההיסטוריה, אבל ביום האישה זה גם חשוב - זה הזמן להוקיר חמש הנשים פורצות הדרך שהובילו לשינוי מהפכני והיסטורי בעולם האופנה, וכולן, בדרך כזו או אחרת, אחראיות למה שאנחנו לובשים ולובשות היום

הן הלבישו לנו את העבר, וגם ילבישו לנו את העתיד. חמש הנשים הבאות, כל אחת בדרכה שלה, השפיעה באופן חסר תקדים וסללה את הדרך שלה בעצמה בעולם האופנה, על מנת ליצור שפה חדשה ולשבור את תקרות הזכוכית שהיו קיימות בעולם שלנו לאורך השנים, בדרך שמעוררת השראה מאז, עד היום. 

עוד בערוץ האופנה של פרוגי:

קוקו שאנל

על קוקו שאנל, השם והאגדה, כולנו שמענו. ובין אם אנחנו מכירים מקרוב את המעצבת הצרפתייה האגדית, שם נרדף לקלאסיקה וקוטור, ובין אם לא, אנו מבינים שמדובר בשם, שכולנו בשלב כזה הוא אחר היינו חייבים לשמוע. שאנל הגדירה ואפיינה כמה מהלוקים שעומדים בפני הערך "קלאסיקות". שמלות שחורות וקטנות וג'קטי הבלייזר לנשים שהיו לא פחות מהצהרה פמיניסטית בתחילת המאה ה-20. אך מה שהעלה את המעצבת הצרפתייה על המפה העולמית, היה השימוש והאהבה לחומרים ומרקמים. כשהחלה את הקריירה העיצובית שלה בתור מעצבת צעירה, אי שם במהלך מלחמת העולם הראשונה, היא הייתה המעצבת המרכזית הראשונה שהבינה שלנשים מגיע לחגוג את עצמן והשתמשה במגוון חומרים על מנת לתרום לנוחות ולגיוון בלבוש הנשי.

שאנל הייתה גם מראשית המעצבים שיצרו חלקי לבוש, לרבות הלבשה תחתונה לנשים, שהם קצרים וקלים יותר, שחררה את הנשים מהמחוכים החונקים והחצאיות הצמודות שהגדירו את התקופה, והאמינה בחופש אמיתי לנשים, אותו ביטאה דרך האופנה והאומנות שלה. כמובן שהיום בית האופנה הצרפתי של שאנל הוא אחד מבתי האופנה היוקרתיים ביותר בעולם, ובמהלך השנים, מלבד הבגדים התפתח גם לעיצובי תיקים, מוצרי איפור, בשמים וקוסמטיקה.

© gettyimages.IL/Keystone

מיוצ'ה פראדה

מיוצ'ה פראדה היא אחת מהמעצבות האיטלקיות הזכורות והמשפיעות ביותר. ואם תהיתם, אז כן- שם המשפחה אכן הולך לפניה. מיוצ'ה היא הנכדה הצעירה של מריו פראדה, מייסד בית אופנת הקוטור שכולנו מכירים, ועם ייחוס משפחתי כזה, אתם יכולים לצפות למעצבת מהפכנית ומוכשרת לא פחות. בשנת 1978, השתלטה מיוצ'ה על ליין מוצרי העור המוערך של בית האופנה והפכה אותו במו ידיה למעצמת אופנה עדכנית, יוקרתית ומודרנית שאיתה כמעט בלתי אפשרי להתחרות, עד היום.

בנוסף לכישוריה יוצאי הדופן בעולם האופנה, רבות דובר על העובדה שהיא מביאה לקדמת הבמה את ההתייחסויות העמוקות והמסובכות מסביבנו דרך עולם האופנה והעיצובים שלה. כאשר היא בעמדת מפתח בבית האופנה האיטלקי המצליח, החליטה מיוצ'ה במקביל לצאת לדרך עצמאית ולפתוח מותג משלה, שגם אותו כולנו מכירים. כך בשנת 1992, השיקה את מותג האופנה והאקססוריז מיו מיו, היא עומדת בראשו עד היום, והוא נקרא על שם החיבה שלה!

© gettyimages.IL/Evan Agostini

אנה וינטור

כל חובב אופנה יודע, שאנה וינטור היא שם נרדף לאופנה. העורכת הראשית של מגזין האופנה המוביל בעולם "ווג" היא ההגדרה לאייקון אופנה, שכן ניתן לראותה בכל תצוגה נחשבת בראשית השורות הראשונות, עם סימן ההיכר רב השנים שלה, הלוא הוא הקארה המפורסם ומשקפי השמש הכהים, שתורמים לריחוק ולמסתוריות שאופפים את מי שנחשבת ל"גברת הראשונה של האופנה".

וינטור החלה להתעניין באופנה עוד בתור נערה, ולסלול לעצמה את הדרך בתעשיית האופנה מגיל צעיר, וגם את הסטייל ודעותיה הייחודיות אימצה עוד בשנותיה הצעירות. היא התמרדה נגד קודי הלבוש הנוקשים של בית הספר והחובה על בנות ללבוש חצאיות, והחליטה להסתפר בקארה קצר, התסרוקת המפורסמת, שמאז כבר הספיקה להפוך לסימן ההיכר הראשון שלה. וינטור פילסה דרכה מעלה עם תשוקה ורעב אמיתי לאופנה, לצד הקמצוץ של האנשים הנכונים. היא נשרה מבית הספר על מנת לרדוף אחר חלומה לעסוק באופנה, ולאחר שנשרה מלימודי עיצוב אופנה, הבינה שמקומה בעיתונות.

© getttyimages_IL/Pascal Le Segretain

לפני שקיבלה את המשרה הנחשקת של עורכת מגזין ווג האמריקאי ב-1988 בה היא מחזיקה עד היום, וינטור ניהלה שני עשורים של קריירה מוצלחת בכל המגזינים הנחשבים ביותר בתחום האופנה שאפשר להעלות על הדעת, שינתה אותם באופן דרסטי והובילה להצלחתם בצורה חסרת תקדים, כפי שעשתה עם ווג, שעם רגע כניסתה למשרת העורכת הנחשקת הוכיחה שאין לה מתחרים. וינטור ידועה בתור אישה בעלת השפעה רבה ביותר בעולם האופנה, שקידמה מעצבים רבים בני ובנות טיפוחיה, שמות מהשורה הראשונה כגון ג'ון גליאנו ומארק ג'ייקובס, ובנוסף לכך, היא גם היוותה מוזה והשראה לסיפורי אופנה, הבולט והמצליח ביותר הוא הספר "השטן לובשת פראדה" שבהמשך הפך לסרט הוליוודי מצליח בכיכובה של מריל סטריפ. הספר נכתב על ידי לורן וייסברגר, שהייתה העוזרת של וינטור בעצמה ונתן לנו הצצה, קרובה ככל שתהיה, לחייה של האישה המשפיעה ביותר בעולם האופנה. 

רות דיין

מהו יום האישה הבינלאומי ללא גאווה נשית ישראלית? רות דיין היא בהחלט הגברת הראשונה של עולם האופנה הישראלי, ואחת מהחלוצות המרכזיות בו. אשתו הראשונה של משה דיין היא מייסדת חברת האופנה הישראלית הראשונה, הלוא היא חברת "משכית" המיתולוגית, שעד היום זוכה להערצה בינלאומית. דיין הלכה לעולמה בחודש שעבר, חודש בלבד לפני יום הולדה ה-104, ועליה נאמר ש"הייתה האופנה הישראלית במיטבה", ואכן כך היה.

מעצבת האופנה הישראלית והמוכשרת שיתפה פעולה בימי "משכית" עם המותגים ובתי האופנה הגדולים והמובילים ביותר בעולם ביניהם איב סאן לורן, דיור, ג'יוונשי ועוד בתי אופנה יוקרתיים ונחשקים ובגדי המותג נמכרו בחנויות היוקרתיות ביותר בעולם. "משכית" מספרת את סיפור ההסטוריה והתרבות הישראלית, ודיין הצליחה לשים על המפה העולמית אופנה ישראלית, נשית, חזקה ואיכותית עם הרצון לקדם מעצבים צעירים וליצור אומנות ייחודית ומקורית, כנשמה הפועמת של המותג המצליח, והוכיחה שהאופנה שלה היא על זמנית ושזורה היטב בסיפור הישראלי. לצד פעילותה האומנותית הייתה דיין פעילה חברתית בולטת מאוד, פעילה פוליטית , וזכתה בפרסים והוקרות רבות עבור פעילותה האומנותית והחברתית. 

© שאול גולן

פרידה קאלו

הציירת המקסיקנית, מגדולות האומניות והאישה שסיפור חייה ומותה, ההסטוריה שהשאירה אחריה והסיפורים מאחורי יצירותיה ודרכה הם מהסוחפים שאפשר להעלות על הדעת. רבות נכתב על ציוריה, על הפורטרטים העצמיים שציירה בזמן מחלתה וסרטים, ספרים, תערוכות ומחוות אומנותיות רבות נעשו לה במהלך חייה ובעיקר לאחר מותה, אך מלבד האומנות יוצאת הדופן שלה, הייתה גם הנראות המיוחדת שלה. הלבוש המקסיקני הססגוני והייחודי, ואי הכניעה שלה למוסכמות חיצוניות, הראו על הכישרון הייחודי שלה לשלב תרבות, הסטוריה, וייחודיות בצורה שבמאה הקודמת ובתקופת פעילותה, לא נראו באף מקום אחר. בדרך עקיפה זו, השפעתה של פרידה קאלו על עולם האופנה היא רבה משניתן להעלות על הדעת. באף שלב בחייה לא הסכימה קאלו להיכנע למודל היופי המצופה, כך שסימן ההיכר הגדול ביותר שלה הוא גבותיה השוברות את כל המוסכמות, והצבעוניות שנחלה בבגדיה, למרות שחייה האמיתיים היו טרגדיה של ממש. הבגדים והסגנון המיוחד של קאלו הם משהו שעוד לא נראה לפניה, ופרטי הלבוש שלה מוצגים גם הם, לצד הציורים המפורסמים, במוזיאונים ותערוכות ברחבי העולם, וללא ספק מוכיחים שהיא אחת הנשים המשפיעות ביותר בעולם האופנה לאורך ההסטוריה, ובכלל. 

 

תגובות