מתכון ויתרון: כל מה שצריך ואפשר לעשות עם דובדבנים. adobestock

מתכון ויתרון: כל מה שצריך ואפשר לעשות עם דובדבנים

לא רק כקישוט לעוגה: הדובדבנים מכילים המון יתרונות בריאותיים שיסייעו לכם במגוון תחומים. מחפשים קינוח טוב ובריא עם דובדבן? סידרנו לכם גם מתכון מיוחד!

הקיץ הגיע ומלבד החום, הים, האבטיח והחופש הגדול, הגיעו גם הדובדבנים. מעבר לעובדה שהדובדבנים טעימים בטירוף, בין אם אוכלים אותם בקינוח או סתם ככה לבד, הם גם מלאים בוויטמינים ומינרלים. אלינור חינגה מזרחי, דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות ב״חלי ממן״ מביאה לנו את כל הסיבות מדוע מומלץ לנצל את התקופה הקצרה בה הדובדבנים זמינים ונמצאים שפע וכמובן שהיא גם מפנקת אותנו במתכון טעים וקליל

עוד בערוץ האוכל של פרוגי:

דובדבן או גודגדן?

בישראל גדלים בכל שנה כ-50 טון של דובדבנים אדומים, מתוקים ועסיסיים. ישנם שני מיניים עיקריים- דובדבנים וגודגדנים. הראשון טעמו חמוץ והשני טעמו מתוק וצבעו נע מאדום עמוק ועד כתום בהיר. עבור מרבית האנשים, דובדבן מסמל חווית אכילה מתוקה, כאשר למעשה הוא בכלל פרי חמוץ. למעשה, רוב האנשים לא יודעים שהפרי הנפוץ בשווקים הוא גודגדן ולא דובדבן. דובדבנים גדלים באיזורים קרים מאוד, לפיכך העונה שלהם קצרה מאוד והיא מגיעה לשיאה במאי-תחילת יוני. בכדי להבטיח שהדובדבן יהיה מתוק וטרי יש לבחור דובדבנים בעלי צבע כהה ומרקם קליפה מבריק, אחיד וחלק.

קח פרי ותהייה לי בריא

הדובדבן מהווה פרי עשיר בנוגדי חמצון טבעיים המסייעים במניעת מחלות לב, סרטן, אלרגיות, סוכרת ומאטים את תהליך ההזדקנות. נוגד חימצון מרכזי הקיים בדובדבנים נקרא אנתוציאנין והוא מהווה את הפיגמנט האדום של הדובדבן. הוא מסייע באיזון רמות הסוכר, הוא אנטי דלקתי ואנטי סרטני, מסייע לפעילות המוחית ובכך עוזר בשיפור הזכרון.

דובדבן ולמיטה

דובדבנים מכילים את "הורמון החושך" הנקרא מלטונין, אשר מסייע בוויסות מעגל השינה והערות. לכן, למי מכם שסובל מג'ט לג או נדודי שינה, נמליץ מאוד לאכול דובדבנים.  

© צילום: fotolia

 

מתוק לו, מתוק לו

דובדבנים מהווים פרי המומלץ לחולי סכרת. בזכות סוג הסוכר הקיים בהם, האינדקס הגליקמי שלהם נמוך ולכן מתקיימת הפרשה נמוכה יותר של אינסולין ובעקבות כך, נוכל להשיג שליטה טובה יותר ברמות הסוכר בדם לאורך זמן. 

© AdobeStock

 

משכך כאבים

דובדבן הוא פרי עשיר באשלגן ודל בנתרן. לכן, מומלץ לאכילה למי שסובל מלחץ דם גבוה, אי ספיקת לב או תפקוד לקוי בכליות. הגברת צריכת האשלגן עשויה להגביר את הפרשת הנתרן בשתן ובכך לסייע למערכת הלב וכלי הדם. בנוסף, אשלגן מסייע להקל ולמנוע התכווצויות שרירים ולכן מומלץ גם למי שסובלת מכאבי מחזור ועוד.

דובדבנים מכילים מרכיב בשם ביופלבונים המסייעים בשיכוך כאבים ומניעת דלקות מפרקים, מיגרנות ועוד. אז להבא לפני שאתם רצים לקחת כדור לשיכוך הכאבים, נסו לשתות מיץ מרוכז של דובדבנים לשיפור המצב.

למתאמנים שבנינו...

הודות לריכוז הגבוה של פלבנואידים ואנטוציאנינים בדובדבנים, הם משפיעים לטובה על התאוששות לאחר מאמץ גופני וזאת בשל השפעתם על אנזימי מפתח בתהליך הסטרס החימצוני.

© adobestock

דובדבן ולא רק גזר

הדובדבנים מכילים ויטמין A העשירים בבטא קרוטן. החיוני לראייה שלנו, הוא שומר על תפקוד תקין של מערכת החיסון, מסייע לגדילה תקינה, שמירה על בריאות העור ומפחית את הסיכון לסרטן.

מתכון

מקפא גבינה ודובדבנים: קינוח מתוק המהווה תחליף בריא לגלידה.

מצרכים:

  • גביע גבינה לבנה 5%.
  • חצי שקית אבקת ג'לטין + רבע כוס מים.
  • 2 כוסות דובדבנים מגולענים / פירות יער (או כל פרי אחר).
  • 2 – 3 שקיות ממתיק – לא חובה (לפי העדפה אישית).

הוראות הכנה:

  • לערבב את הג'לטין ברבע כוס מים ולהניח לעשר דקות
  • לערבב בבלנדר או בעזרת בלנדר מוט את הגבינה עם הפרי והממתיק.
  • לחמם את הג'לטין במיקרוגל כעשרים שניות.
  • מוסיפים לג'לטין המומס 2-3 כפות מתערובת הגבינה ופרי ומערבבים היטב להשוואת טמפרטורה.
  • מוסיפים מיד את תערובת הג'לטין לשאר תערובת הגבינה והפרי.
  • לערבב היטב.
  • לחלק למנות אישיות. לקרר למקרר למשך לילה או עד שמתקשה.
© באדיבות חלי ממן
תגיות
תגובות