החשש: הסגר פוגע בשנת הלימודים הנוכחית. adobestock

החשש: הסגר פוגע בשנת הלימודים הנוכחית

מתחזקת ההערכה שהלימודים בכיתות ה' ומעלה יושבתו לפחות לעוד חודשיים, מורים והורים שלא רואים את הסוף חוששים לשנה אבודה שתפגע בדור שלם. אודליה, אמא מודאגת: "הילדים מוותרים מראש על השנה". סמדר מורס, מנהלת בי"ס: "הלמידה הפכה לגישוש באפלה"

שנת הלימודים תשפ"א נפתחה בהמון סימני שאלה. בתחילת השנה זה עוד היה נראה אופטימי. התלמידים הגיעו לבתי הספר והגנים על פי מתווה שגובש מראש אבל אז הגל השני היכה בעוצמה והכול נסגר מחדש. התלמידים חזרו לשגרת זום וילדי הגנים נשארו בבית. כעת חוששים מורים והורים כי על רקע המגפה, שנת הלימודים הנוכחית תהיה שנה אבודה. צוות מומחים המייעץ למל"ל כבר המליץ לקבינט הקורונה כי יש להיערך להשבתה של מערכת החינוך בכיתות ה' ומעלה לפחות עד חג חנוכה, בעוד כחודשיים.
עוד בערוץ הלימודים של פרוגי:
"להתראות שנת הלימודים תשפ״א", הכריזה בייאוש אודליה כהן שיינדורף מרעננה ששניים מילדיה לומדים במערכת החינוך בכיתות ז' ו-י"א, "המשכו של הסגר והתוכנית המתגבשת להחזרת תלמידי כיתות ה' רק בעוד כחודשיים הם גזר דין מוות ללמידה בשנה הזו. כישלון התלמידים בבגרויות, אי מיצוי הפוטנציאל, שלא תגידו לא ידענו ולא התרענו - הכתובת על הקיר. הלמידה מרחוק טובה לזמן קצר בלבד, יש לה מטרה לשמור על לימודים בעצימות בינונית וליצר חוסן נפשי ואיזון אצל הילדים. צריך גם לזכור שהם עוד גוררים פערים משנה שעברה".
לדבריה, כל עוד אין מועד ריאלי באופק לחזרה ללימודים הילדים פשוט מוותרים מראש על השנה. "הם ניגשים לבגרות בייאוש. שעות רבות קוצצו להם. ילד בבידוד אינו פנוי נפשית ללמידה גם אם המורה הוא מצוין. לכולם ברור שלא יספיקו את החומר. חייבים להתעשת מהר", אמרה.
© AdobeStock
גם צוותי ההוראה והמנהלים מודאגים מאוד מהמשכה של השנה וכיצד יראו הבגרויות והמבחנים. סמדר מורס, מנהלת בית הספר היסודי "נופים" בתל אביב, אמרה כי במידה והמצב ימשיך כך זו תהיה שנה מאוד בעייתית עבור התלמידים והמורים גם יחד.
"אנו מאותגרים ביחס לדרכי ההוראה, מיומנויות הלמידה, הכשרת המורים, בקיאות התלמידים, הזמינות והידע של ההורים, הנגישות של התלמידים לאמצעים טכנולוגיים, החיבור לאינטרנט בבתים, ועוד", הסבירה מורס, "כל אלה והרבה מעבר לכך הופכים את הלמידה ללא פחות מגישוש באפלה ואת הפדגוגיה למסך של ערפל".
מעבר ליעדים הלימודיים וההישגים מורס מדגישה כי גם האינטימיות והקרבה הפיזית בין מורה לתלמיד הולכת לאיבוד. "חלק לא מבוטל מהתלמידים זקוק ליחס אישי, לתשומת לב ולקרבה כדי ללמוד באופן אפקטיבי. חינוך אינו ממוקד בהוראה ולמידה בלבד אלא גם במערכות יחסים וקשר שהם המנוף להצלחת התלמידים בכל התחומים".
© AdobeStock
 
במערכת הבריאות הבהירו אתמול כי החזרה צפויה להיות הדרגתית, הרבה יותר מפעמים קודמות שבהן חודשו הלימודים לאחר התפרצות הנגיף. גורם במערכת הבריאות העריך אתמול כי רק במידה ועקרונות החזרה לשגרה יתקבלו, ובהן מקדם הדבקה של לפחות 0.8 או 0.7 לצד ירידה במספר החולים הקשים בבתי החולים – ניתן יהיה לדון באופן רציני על חידוש הלימודים. כלומר, רק במידה וכל אדם ידביק פחות מבן אדם אחד.
עם זאת, כבר בשלב זה ברור כי הראשונים לחזור יהיו ילדי הפעוטונים ותלמידי הגנים. בשלב מאוחר יותר צפויים לחזור גם תלמידי כיתות א' ו-ב'. בתוך כך, יש לציין כי החל מ-1 בספטמבר צמח מספר המאומתים מ-15% ל-18% ובמערכת הבריאות מניחים כי לפתיחת מערכת החינוך, בדומה לגל הראשון, הייתה תרומה מכרעת בהעלאת שיעורי התחלואה.
יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, הוסיף כי "אנו חוששים מהתרחבות הפערים הקיימים ממילא. ילדים יתקשו ללמדו קרוא וכתוב למרות העבודה החשובה של המורים. ישנם ילדים ללא מחשבים בבית או כאלה שצריכים להתחלק עם האחים על מחשב אחד, ישנם ילדים שמתקשים ללמדו מרחוק ואחרים לשמור על קשב וריכוז זמן רב". לדבריו, עם היקפי תחלואה של 8,000 נדבקים ליום קשה מאוד להעריך מתי יוכלו התלמידים לחזור ללמידה פרונטאלית.
תגובות