"חמש יחידות במתמטיקה לא יובילו בהכרח להצלחה". fotolia

"חמש יחידות במתמטיקה לא יובילו בהכרח להצלחה"

"יש המון אנשים שהצליחו בחיים ולא סיימו חמש יחידות לימוד במתמטיקה, ובכל זאת בית הספר והסביבה - מחנכים אותנו שזהו תנאי הכרחי להצלחה" • טור דעה

הצלחה. מילה די גדולה אם תשאלו אותי, ובכלל – מה היא אומרת? הרי מבחינתי הצלחה היא דבר אחד ואדם אחר יכול לראות הצלחה באופן אחר לגמרי. לכן, לדעתי, אי אפשר באמת להגדיר הצלחה - ואם הצלחה היא אכן דבר לא מוגדר, אי אפשר לומר שלסיים חמש יחידות לימוד במתמטיקה זה בהכרח מה שיביא אליה. אז למה משרד החינוך והסביבה הקרובה שלנו גורמים לנו להאמין שכן? אני יובל חופי ונמאס לי מהמרדף הלא נגמר לעמוד במשימה הזאת. אבל יותר – נמאס לי מהמרדף לעשות זאת מתוך לחץ חיצוני שמופעל על ידי הסביבה ככלל ומשרד החינוך בפרט.

עוד בערוץ הלימודים של פרוגי:

יש המון אנשים שהצליחו בחיים ולא סיימו חמש יחידות במתמטיקה, ובכל זאת בית הספר והסביבה - מחנכים אותנו שזהו תנאי הכרחי להצלחה. כן, כן - יש אנשים מוצלחים, חכמים ווירטואוזים בתחומם שלא למדו מתמטיקה ברמה הכי גבוהה בתיכון. אז מה? זה מנע מהם להגיע להצלחה? ממש לא! ניקח לדוגמה את תום יער. תום היא קומיקאית אדירה שלוקחת חלק בפאנל של "ארץ נהדרת" ונחשבת לאחת הנשים המצחיקות במדינה (ובצדק!). היא שנונה, חריפה, אינטליגנטית, ורסטילית ומתוחכמת. מלבד זה שלא עשתה חמש יחידות במתמטיקה, היא אפילו לא עשתה בגרות. כך, היא מוכיחה לנו שאפילו תעודת בגרות, שאנחנו שומעים עליה כל כך הרבה בתיכון, היא איננה תנאי מחייב להצלחה. היא מלמדת אותנו שאנחנו צריכים להאמין בהצלחה שלנו ולחתור אליה בדרכים שגורמות לנו להרגיש טוב. אנחנו לא צריכים להיות מונעים מתוך לחץ לסיים את כל חמשת היחידות בזמן שזה לא תואם את היכולות שלנו.

לא עשתה חמש יחידות לימוד מתמטיקה, תום יער
לא עשתה חמש יחידות לימוד מתמטיקה, תום יער © אוהד רומנו

כפי שכבר ציינתי כל אחד מודד הצלחה באופן שונה. יש מי ששואף לעבוד כמהנדס תוכנה ויש מי שחולם להיות רקדן. לכל אחד יכולות שונות וכישרונות שונים. העובדה שבן אדם עשה או לא עשה חמש יחידות לימוד במתמטיקה – לא מגדירה עד כמה הוא חכם או מוכשר. זו אמנם אינדיקציה לרמת ההבנה שלו בתחום המתמטיקה, אבל ממש לא לרמת האינטליגנציה שלו ולרמת ההצלחה שהוא יגיע אליה בחייו. 

מהמקום הזה, קשה לי להבין את ההתעקשות של משרד החינוך ושל הסביבה לשכנע אותנו שזה מה שיבטיח לנו הצלחה. קודם כל, הטענה הזו שגויה מיסודה - שהרי הצלחה היא לא מושג חד משמעי. לצורך העניין עבור אדם שרואה בכך שהוא יהפוך לסופר הצלחה, אני לא באמת רואה עד כמה כמות היחידות שהוא עושה במתמטיקה משנה, ובכלל – מי אמר שזה כל כך פשוט? כתלמיד כיתה י', אני יכול להעיד שזה לא פשוט בכלל. לא פשוט לשבת שש שעות כל שבוע מול לוח מלא בתרגילים, שאת חלקם אתה בכלל לא מבין ושלא נדבר אפילו על אינספור שיעורי הבית...

משרד החינוך מציג את חמשת יחידות הלימוד במתמטיקה תחת הילה מאוד זוהרת, בזמן שזה ממש לא המצב. להיות בחמש יחידות במתמטיקה זה קשה ביותר. זהו אתגר שלא פשוט בכלל לעמוד בו, ואין שום סיבה שמישהו ירגיש רגשי נחיתות משום שהוא לא הצליח לעשות זאת. כל אחד ניחן בכישורים שונים וביכולות אחרות. לכן, אין שום סיבה שניתן דווקא למתמטיקה להגדיר אותנו.

"כל אחד ניחן בכישורים שונים וביכולות אחרות."© צילום: Fotolia

את משרד החינוך ואת הגישה שלו למתמטיקה אמנם אי אפשר לשנות, אבל חשוב לי שלפחות אתם תכירו בכך שמתמטיקה היא לא הכול בחיים. אם אתם מתקשים בחמש יחידות זה בסדר לחלוטין שתרדו לארבע או שלוש. חשוב שלא תדחקו את עצמכם למסגרת שפחות מתאימה עבורכם, כיוון שזה עשוי לגרום ללחץ, שממש אפשר ומומלץ לוותר עליו.

לכן, קחו הכול בפרופורציה. האמינו בכך שתגיעו להצלחה גם ללא חמש יחידות לימוד במתמטיקה והתעלמו מהרעשים שאומרים אחרת. לא משרד החינוך ולא אף אחד אחר יכול להגדיר עבורכם האם תגיעו או לא תגיעו להצלחה. זה תלוי אך ורק בכם. לכן, נתקו את רעשי הרקע מעליכם. עשו מה שטוב לכם. הביאו את היכולות שלכם למיקסום המרבי – ודאגו מאוד שזה לא יבוא על חשבון מצבכם הנפשי, שהוא החשוב ביותר! בין כה וכה, גם אם חשוב לכם להצליח במקצוע שדרוש לו חמש יח"ל במתמטיקה, ואתם בוחרים לעשות ארבע או שלוש בתקופת התיכון – אתם תמיד תוכלו להשלים את היחידה הנוספת בשלבים מאוחרים יותר בחייכם.

 

תגובות