לא מספיק טוב: ביקורת לאלבום החדש של ריהאנה. צילום מסך מיוטיוב

לא מספיק טוב: ביקורת לאלבום החדש של ריהאנה

כוכבת הפופ, ריהאנה, שאחראית ללא מעט להיטים חוזרת ומוציאה אלבום בהפתעה, אז האם היה שווה לחכות שתחזור?

ביום חמישי האחרון הוציאה ריהאנה את "Anti", אלבומה החדש והשמיני במספר. האלבום יצא ללא כל התראה מוקדמת והוצע להורדה בחינם דרך שירות הסטרימינג טיידל למשך כיממה. שיחרור האלבום הכה גלים ברשת והרעיד את עולם המוזיקה שכן האלבום הגיע יותר משלוש שנים לאחר צאת אלבומה האחרון של הזמרת "Unapologetic" שיצא ב-2012, והוא גם האלבום הראשון של הזמרת ששבר את רצף קודמיו שיצאו בזה אחר זה מידי שנה, מה שגרם לו להיות האלבום המצופה ביותר של הזמרת אי פעם. אבל האם ההמתנה הכה ארוכה באמת הייתה שווה את זה? 

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

הדרך ל-Anti לא הייתה פשוטה עבור ריהאנה, בראיונות לתקשורת סיפרה הזמרת כי שינתה את הקונספט של האלבום פעמיים במהלך העבודה עליו, דבר המסביר את העיכוב הרב של האלבום ואולי את המחסור שלו בשירים חזקים שייתפסו את המאזינים כבר מהשמיעה הראשונה. אגב, גם קנייה ווסט שהיה ממונה על הפקת הפרוייקט פוטר ברגע האחרון.

שלושת הסינגלים שהוציאה ריהאנה בשנה האחרונה; "FourFiveSeconds", "Bitch Better Have My Money" ו-"American Oxygen" מצאו את עצמם מחוץ לאלבום, אולי משום שנכשלו מסחרית ולא הצליחו לייצר עניין ואולי בגלל חוסר עניין מצד הזמרת עצמה, מי יודע? אבל מה שכן תמצאו באלבום זה את הסינגל "Work" עם דרייק שיצא ממש יום לפני צאת האלבום ואת השירים "Kiss it Better" ו-"Higher" שאת ההצצות שלהן שמענו כבר בשנה שעברה.

 

חלק מהטקסטים באלבום חלשים, לא מובנים ולא מעוררים הזדהות או השראה. גם ההפקות של מרבית מהשירים נשמעות זולות וחפוזות, כאילו לאף אחד לא באמת אכפת, קצת כמו האלבום הרנדומלי שמיילי סיירוס הוציאה בשנה שעברה - גם הוא הגיע בהפתעה והוצע בחינם. אבל עדיין, למרות כל הבלגן, האכזבה והמחסור בלהיטים מצאנו בו רגעים בודדים של רוגע, שמחה והנאה.

האלבום נפתח בשיר "Consideration" המארח את זמרת הארנבי SZA, השיר הוא לחלוטין מהטובים באלבום וסגנון השירה של ריהאנה בשיר מזכיר מעט את אופן ההגשה שלה בשירי האלבום "Rated R" המעולה. הרצועה השנייה באלבום היא קטע המעבר שיצא כבר בשנה שעברה ונקרא "James Joint", הקטע מיותר ולא תורם שום דבר לאלבום. השיר שמגיע לאחריו הוא "Kiss It Better"  שהוא ללא ספק השיר הטוב ביותר באלבום, הבתים בשיר מעולים והפזמון מהפנט, משמיעה ראשונה של האלבום זהו השיר היחיד שנחרט בזכרוננו ועשה לנו חשק לחזור לשמוע אותו שוב.

לאחר מכן מגיע הסינגל "Work" עם דרייק שבהתחלה נשמע מעט עצל ועם מעט מאוד מחשבה מאחוריו אך הוא בהחלט הולך ומשתפר משמיעה לשמיעה. "Desperado" שמגיע לאחר מכן גם נמנה בין השירים הטובים באלבום אך הבתים בשיר חלשים ביחס לפזמון. השיר השישי באלבום נקרא "Woo" ולא ברור איך הוא עבר את הסינון הסופי שכן הוא השיר הגרוע ביותר באלבום ובקריירה של ריהאנה בכלל, לא מפתיע לאור העובדה שטרוויס סקוט לקח חלק בהפקת וכתיבת השיר.  שני השירים שמגיעים אחריו הם "Needed Me" המצוין שמתהדר בסאונד אפל אבל סקסי ו-"Yeah, I Said it" שיר נחמד ולא מזיק אך שהיה אפשר לוותר עליו. השיר הבא באלבום הוא  "Same Ol' Mistakes" שהוא בעצם קאבר באורך כשבע דקות לשיר השייך ללהקה הנקראת "Tame Impala", רצועה חלשה במיוחד ומיותרת לחלוטין.

© צילום מסך מיוטיוב

השיר העשירי הוא השיר "Never Ending" העשוי מהחומר ממנו עושים סינגלים, מדובר בבלדת פופ יפיפיה ומרגשת, ריהאנה נשמעת בו מצויין והוא מדגיש יותר מכל שיר אחר באלבום את הכישרון של הזמרת המוכשרת. האלבום ממשיך עם "Love On The Brain" בלדה נוספת מעולה אך פחות מקודמתה הכוללת קולות רקע מהפנטים המזכירים במקצת מוזיקת גוספל. "Higher" שמגיע לאחר מכן הוא לא פחות מהברקה, השיר מצליח להפתיע עם אלמנטים המושפעים מהמוזיקה הקלאסית - לגמרי אחת מההפתעות החיוביות באלבום. גירסתו הסטנדרטית של האלבום מסתיימת עם השיר "Close To You"  - בלדה אדירה בה ריהאנה שרה לצלילי פסנתר בלבד על הקושי להישאר רחוקה מהאקס. דרך מדהימה לסגור אלבום.

"לא בטוח שההמונים ימהרו לרכוש כרטיסים"

רבים מהמבקרים טענו בעבר שריהאנה מייצרת מוזיקה ג'נרית, צפוייה ולא ייחודית, כזאת שמרבית מחברותיה בצמרת הפופ העולמי יכולות לעשות זאת ואולי זה גם נכון. אבל באלבום החדש ריהאנה הלכה לקצה השני של המתרס,"Anti" הוא אלבום ניסיוני, אין בו מאמץ מאולץ לייצר להיטי מועדנים והמנוני רדיו ענקיים כמו "We Found Love" ו-"Diamonds". באלבום החדש ריהאנה לא מנסה להתחנף לתחנות הרדיו או למנהלים הגדולים בחברת התקליטים שלה, היא באה לייצג את עצמה והיא עושה את זה באופן חלקי בלבד, היא כאן כדי להראות לנו משהו אחר ולהציג לנו את ריהאנה החדשה - גירסת 2016 שלכאורה בוגרת יותר, מחושבת יותר ומחוכמת יותר אך היא עדיין לא סגורה על עצמה והאלבום החדש פשוט לא מספיק טוב.

בחודש הבא תצא הזמרת לסיבוב הופעות עולמי נחשק ובנקודה שהיא נמצאת בה עכשיו לא בטוח שההמונים ימהרו לרכוש כרטיסים, ואלו שכן יקנו כרטיסים יעשו זאת כדי לראות את הכוכבת מופיעה עם להיטיה מהעבר ולאו דווקא עם השירים החדשים. אם ריהאנה תרצה להישאר בפסגת הפופ העולמי היא תצטרך למצוא את האיזון המושלם בין המוזיקה שהיא רוצה לעשות לבין המוזיקה שקהל המיינסטרים רוצה לשמוע.

  ציון בסולם פרוגי: ★★★

תגובות