האזינו: פסקול יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. צילום: אסתר ענבר

האזינו: פסקול יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל

בכל שנה מתקיים יום הזיכרון לחללי צה"ל, יום שנועד שנזכור את כל החיילים והחיילות שהקריבו עצמם למען המדינה. הכנו עבורכם את השיר שמתאימים עבור יום חשוב זה

היום חל ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, ולכן והכנו עבורכם את השירים המתאימים והמתארים את יום זה בצורה הטובה ביותר. שירים עצובים על אותם חיילים וחיילות שנפלו בקרב על המדינה.

עוד במדור המוזיקה של פרוגי:

"שלחי אותו" - רוני דלומי

את השיר "שלחי אותו" כתב בנימין פרנק ז"ל אשר החליט לשרת בצה"ל למרות שיחררו, הוא שירת בחיל התקשוב למרבה הצער פרנק נהרג בתאונה כחודשיים בלבד לאחר גיוסו. פרנק אהב לכתוב שירים ומכתבים במיוחד לחבריו אשר לחמו בחזית במלחמת יום הכיפורים.

השיר "שלחי אותו" בוצע על ידי הזמרת רוני דלומי כחלק מפרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר" של גל"צ, וכחלק מהפרויקט אמנים ישירו שירים של חללים. את השיר הלחינה אותו רונית שחר, השיר מספר על בני זוג, שהחבר יוצא לקרב והבחורה מחכה לו בבית, הוא נהרג והיא חיה ונשארת עם הכאב, הצער, הגעגוע והקושי להתנתק מבן זוגה. דבר שהמון אלמנות ובנות זוג של החללים יכולות להזדהות אתו.

 

"לבכות לך" - אביב גפן

"לבכות לך" הוא ללא ספק אחד השירים היותר עצובים ומרגשים שיש. הוא מספר על מישהו שאיננו כבר, ועל מה קורה אחרי שאותו בן אדם היה ואיננו עוד בעולם. על איך שבוכים עליו, על הגעגוע והמשבר. השיר הפך בשנים האחרונות לסמל של יום הזיכרון שיר אמיתי ועצוב.

 

"כל כוכבים" - דוד ד'אור

אין ספק שהשיר "כל הכוכבים" הוא אחד השיר העצובים והמרגשים, שיר זה מתאם ליום זה באופן מאוד מיוחד. הוא מספר על הנופלים האמיצים, אלה שהיו ועכשיו אינם, אלה שנפלו במלחמות על המדינה כדי להגן עליה. מילות השיר גורמות לצמרמורת ומרגשות את כל מי ששומע אותו, במיוחד ביום עצוב שכזה. שיר על מה שקורה כשהם הולכים מאיתנו ולמה למה דווקא הם עוזבים אותנו, כל מי שצעק שותק, כל מי שצחק בוכה. על זה שהוא גר קרוב, ממש קרוב, אבל הוא לא איתנו יותר לא פה הוא למעלה מסתכל, צופה חושב על המדינה הציל.

 

"מה אברך" - חיל הים

"מה אברך" הוא אחד השירים היותר מזוהים עם יום הזיכרון, הביצוע המקורי והראשון לשיר זה הוא של להקת חיל הם ביחד עם רבקה זוהר. לשיר זה יש ביצועים רבים כל אחד מיוחד באופן שונה. שיר זה הוא בעצם שיר הספד עם פניה לאלוהים, שיר על נער שהלך בטרם עת. במהלך השיר יש תהליך של התבגרות בהתחלה הוא ילד שהופך לאט לאט לנער גדול יותר ובסוף הוא נהרג והופך למלאך. השיר נכתב במלחמת ששת הימים, ומאז הפך לסמל של יום זה. הוא מסמל את כל החיילים הצעירים שהלכו לקרב ולעולם לא ישובו ממנו.

 

"מה אברך" - רוני דלומי

בכל שנה מתקיים טקס "שירים לזכרם" בערב יום הזיכרון, שם מופיעים זמרים עם שירים שמוקדשים לזכר הנופלים ומקריאים טקסטים שונים. אחד הביצועים מערב זה הוא השיר "מה אברך" בביצוע של הזמרת רוני דלומי בזמן שירותה הצבאי, וזהו אחד הביצועים שללא ספק גרמו לשיר לרגש יותר כאשר היא שרה עם המדים שמסמלים את מדינה, הצבא ובכלל את יום זה.

 

"הדר שירת קודש" - יוני גנוט

קצת קשה לשכוח שלפני כמעט שנה היינו באמצע מבצע "צוק איתן", במהלך המבצע נהרגו 67 חיילים שלנו, אחד מהם היה הדר גולדין ז"ל, שנהרג בעזה. בהתחלה הוכרז גולדין כחטוף, וחל חשש גדול שנפל בשבי החמאס ולאחר מכן הודיעו למשפחתו שנהרג יחד עם חבריו לצוות ליאל גדעוני ז"ל ובניה שראל ז"ל. קצת לאחר המלחמה היה אמור הדר ז"ל להתחתן עם בת זוגתו עדנה סרוסי ובחתונה היה אמור להופיע יוני גנוט וההרכב שלו אך זה כבר לא יקרה, סרוסי וגנוט החליטו לכתוב יחד שיר לזכרו של הדר במקום שיר חתונה שיר פרידה. השיר נכתב בשיתוף פעולה של סרוסי וגנוט, בשיר זה יש את ערכיו של גולדין ז"ל וכל מה שהאמין בו, שיר זה בעצם מראה את הדר גולדין ז"ל בתור בן אדם את הייחוד שלו ומיוחדות שהייתה בו שיר אישי, מרגש שנכתב בכאב רב.

 
תגובות