שיר לשלום: פלייליסט מיוחד לכבוד עצרת רבין. צילום: נועה פוירשטיין

שיר לשלום: פלייליסט מיוחד לכבוד עצרת רבין

עם יום השנה ה21 לרצח רבין הכנו לכם את הפלייליסט שמכיל את שירי השלום הגדולים ביותר של כל הזמנים

יצחק רבין, זכור למדינת ישראל כמנהיג משמעותי, שתרם מעצמו הרבה למען המדינה שלנו. הוא כיהן פעמיים כראש ממשלה ועשה מאמצים רבים להשגת שלום עם סוריה והפלסטינים, ואפילו זכה בפרס נובל לשלום. בעקבות זאת, אספנו עבורכם את השירים שהכי מאפיינים את מפעל החיים שלו, השלום.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

מוקי-"מדברים על שלום"

השיר "מדברים על שלום" הוא שירו המרכזי והמצליח ביותר מן אלבום הסולו הראשון של הזמר מוקי. השיר יצא בימי האינתיפאדה השנייה, בשנת 2001, ומדבר על המהומה באותם הימים ועל היחס בין הטוב והרע, ובעקבות זאת תפס תאוצה וזכה להצלחה רבה. המילים מתרכזות בשני צדדים מנוגדים, כשכל אחד מרוכז בעצמו, אך עם זאת עוד קיימת ביניהם השאיפה לשלום. נשאלת השאלה עד מתי יימשך מצב המלחמה בין השניים, כאשר התשובה של מוקי, היא להבין שכולנו אחד ולהגיע להסדר משותף בין שני הצדדים.

 

שוטי הנבואה-"אמונה"

שוטי הנבואה היא להקה שפעלה בין השנים 1994-2007 ועסקה בשיריה בעיקר בהפצת חשיבות השלום, השוויון ודרכו של עולם. האלבום שלהם "מחפשים את הדורות" שיצא לאור בשנת 2004, מונה בין היתר את השיר "אמונה". השיר מספר על התנהלות העולם, ועל ההבדלים בנינו ובין האחר. השוני במילים מתבטא בעיקר בלאום שלנו, בדת שלנו, בלשון והמדינה, שלבסוף דרכינו נפגשות באמונה למחר טוב יותר, ושקט יותר. אמנם המילה "שלום" עצמה לא מופיעה בשיר, אך ניתן לגלות את משמעותה ואולי אפילו את ההגדרה לשלום דרך המילים.

 

עוזי חיטמן-"נולדתי לשלום"

עוזי חיטמן כתב את השיר "נולדתי לשלום" לרגל הולדת בנו הבכור, בזמן ניהול משא ומתן בקידום מהלכי השלום עם מצרים בשנות ה-70. במקור השיר בוצע על ידי להקת הנשים "סקסטה", שפעלה באותה תקופה והייתה ידועה בשל השמלות והתסרוקות התואמות איתן היו מופיעות. השיר הפך כבר בזמנו, לסמל של תקוות שלום עבור המדינה והמורשת שלנו, לכן רובינו שמענו לראשונה את השיר עוד בגיל מאוד צעיר, בגן או בטקסים בבית הספר.  

בשיר חיטמן מדבר כביכול בשם בנו על הציפייה להיוולד אל השלום, על הרצון להגיע להסדר בין כל המדינות מוקדם ככל האפשר, והעתיד הבטוח אותו הוא רוצה להבטיח לבנו ולילדי העולם כולו. השיר לא כולל בתוכו מילים בנושאי מלחמה ומתעסק רק בטוב שבהושטת יד אל עבר השלום, לכן גם הפך לשיר ילדים ידוע וקליט שקל להתחבר אליו כבר מגיל צעיר.

 

הדג נחש-"שלום סאלם peace"

להקת הדג נחש נחשבת היום כאחת הלהקות המצליחות בארץ, שתרמה מאוד להתאקלמות מוזיקת הראפ בישראל. הסגנון שלהם עוסק בעיקר בנושאים כמו תהליך השלום, שוויון, מחאה ועוד, מה שמייצג את הייחודיות בשיריהם.
השיר הראשון שלהם "שלום סאלם peace", מתאר עד כמה השלום הוא דבר הכרחי ומציג ארצות בהם הוא כבר קיים, לכן אין סיבה שהוא לא ייתכן גם כאן, בארץ ישראל בנינו לבין השכנים שלנו. לקראת סוף השיר ניתן למצוא פסקה שלמה בשפה הערבית שלאחר מכן מתורגמת בעברית, כמו כן גם שם השיר מונה את המילה "שלום" בשפה העברית, הערבית והאנגלית. נפלא לראות את השילוב של השפות והאופן בו הלהקה מצליחה להעביר מסר בפנייה אל כולם כאחד.

 

מירי אלוני-"שיר לשלום"

"שיר לשלום" בוצע במקור על ידי להקת הנח"ל והסולנית מירי אלוני בשנת 1969 בימי מלחמת ההתשה וקיימים לו ביצועים רבים נוספים. השיר עורר איתו מחלוקות רבות במילותיו, רבים הזדהו עם מסר השלום, לעומת אחרים שראו במילים מעין הפסד או כניעה ופגיעה במשפחות השכולות. השיר במילותיו פונה אל כולנו להריע ולהדגיש את הרצון לשלום. להמשיך להתמיד, לא לוותר ולבסוף לגרום לזה להתממש. זו גם הסיבה לכך שהשיר סגר את עצרת השלום בביצוע מירי אלוני, שמעון פרס ז"ל, הגבעטרון, להקת הזמר האירוסים וכמובן יצחק רבין.

לאחר הירצחו זמן קצר עם תום העצרת, נמצא בכיס חולצתו דף עם כתמי דם ובו מילות השיר, בעקבות זאת הפך "שיר לשלום" לאחד מסמלי הזיכרון העיקריים של יצחק רבין עד היום.

 
תגובות