טור דעה: "חסר קצת עומק בשירים של היום". צילום: Fotolia

טור דעה: "חסר קצת עומק בשירים של היום"

בין השירים של פעם להיום יש המון הבדלים. אבל בעיני, ההבדל הכי הגדול הוא בין הכתיבה, והמסר שמעבירים השירים. נועה בדש, כתבת המוזיקה שלנו, בטור דעה על הנושא

אם נחשוב לרגע לעומק, מוזיקה מורכבת מהמון מרכיבים. יש את הלחן, הקצב והמנגינה. ויש את המילים והחרוזים, שביחד מעבירים את המסר של השיר שאליו אנחנו יכולים להתחבר. אך בתקופה האחרונה הדברים השתנו. יש לנו בארץ המון זמרים איכותיים, אך בהקשר לכתיבה זה משהו אחר.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

הכתיבה יכולה להוות פרקטיקה לחיבור בין הנפש למוזיקה עצמה, ולדעתי עם השנים היא התדרדרה. כשאני מדברת על כתיבת שירים איכותיים ומרגשים, אני לא מדברת על בלדות ספרותיות חסרות לחן, אלא על זמרים ולהקות שכולנו מכירים כמו עברי לידר, קוקי לבנה, איזי, קפה שחור חזק, טונה, אביב גפן, קרן פלס, דודו טסה, אברהם טל, גיא ויהל, נתן גושן ועוד. מבחינתי, המוזיקה, ובעיקר המילים יכולים לשמש כחבר הכי טוב של הנפש האדם.

 

בעבר, רוב המוזיקה שנעשתה הייתה מאוד עמוקה בכתיבתה, חלק מן המילים היו מטאפוריות, ובכל השירים הועבר מסר ברור מאוד, בין אם זה שירי אהבה ובין אם זה שירים בנושאים אחרים שמדברים על האנושות ועל האדם. הכתיבה הייתה הרבה יותר "מלאה" ומגוונת. גם היום, עדיין ישנם זמרים שמדברים ומביעים רגשות דרך הכתיבה שלהם, אך הרבה פחות. הצטרפו אל עולם המוזיקה המון זמרים שהוציאו המון שירים שלאו דווקא מתרכזים במסר עמוק, הם הוציאו להיטים, ובעיני, להיט הוא לא בהכרח שיר טוב. ניתן למצוא בשירים חרוזים מאוד בוטים, עם מילים לא אמיתיות, ושירים חסרי תוכן אמיתי שבא להעביר מסר. כיום, רוב השירים כתובים בעיקר על אהבה, רובם בעיקר קצביים ואלקטרונים ומכילים בתוכם המון סלנגים כדי שיוכלו להתחבר לנוער.

 

בשנים האחרונות, מוזיקה היא רוב החיים שלי. בין אם אלו "להיטים", והמון שירי מסיבות, שעושים לי טוב על הלב וחיוך כל פעם שאני שומעת אותם, ובין אם זה שירים עמוקים, שלא משנה מה קצב המנגינה שלהם הם גורמים לי לחשוב ולהבין דברים על עצמי ועל החיים. בשירים מהסוג הזה, יש לי את היכולת והזכות לחדור לרגשות של הבן אדם שכתב את השיר, ולהתחבר בעצמי למה שעובר עליו ועליי, שיכול להיות אותו דבר.

הכתיבה האיכותית לא נעלמה, אך היא הצטמצמה, ואני לא רוצה שהיא תעלם ותיגמר, כי מבחינתי זה מה שמרכיב שיר טוב. שיר זה מחשבות עם לחן. למרות הכל אני מאוד אוהבת את האיזון שיש כיום, שירים מקפיצים וקלילים שעושים טוב ואף גורמים לא לחשוב, אל מול שירים עמוקים שהיוצרים כותבים לעצמם, ויש להם איתו חיבור עמוק, והמון משמעות.

תגובות