סמפול יצירתי: האם השירים המפורסמים הם בכלל העתקה?. צילום: נעם פינבליט, יוטיוב

סמפול יצירתי: האם השירים המפורסמים הם בכלל העתקה?

מ"הלילה אף אחד לא יושב פה" של עומר אדם ועד "תני לי רגע" של מרגי: קרה לכם ששמעתם שיר זהה לשיר אחר? זה לא במקרה וגם לא העתקה או גניבה. בתעשיית המוזיקה נהוג לסמפל ללא הרף ולא באמת חובה לספר לקהל. כך זה עובד. צפו

רבים מכם בטח נתקלו במקרה, או שלא, בשיר מסויים שהיה נשמע בדיוק כמו שיר אחר. זה לא במקרה וברוב המקרים זו גם לא העתקה. מדובר בסמפולים מותרים וחוקיים. הקהל אולי לא מודע לכך, אבל זה מה שקורה ברוב השירים כיום. 

כמה מעריצים דיווחו לנו כי קיים רמיקס ללהיט "MAGISCH" מגרמניה שיצר Dj KATCH ועלה לרשת בחודש אפריל 2018, שחלקו הגדול מהרמיקס זהה במדוייק ללחן של שיר השנה, ״תני לי רגע״ (שיצא רק באוגוסט האחרון). מה שהזכיר לנו לא מעט מקרים דומים לשירים אחרים במויקה הישראלית בהן נטען כי מדובר בכלל בקטעי מוזיקה שהעותקו לכאורה משיר אחר. כך למשל נטען גם על שירים של עומר אדם, אייל גולן, נועה קירל והרשימה עוד ארוכה. האמנם? מסתבר שבכלל מדובר במעשה חוקי וכזה שנהוג בתעשיית המוזיקה בישראל ובעולם כך שאין צורך לעשות מזה דרמה.

 

שוחחנו עם שלומי לוי, הלוא הוא HEVI LEVI - מפיק, Dj, כותב, מלחין, בעל חברת תקליטים שנקראת ג'וי רקורדס שעבד עם אמנים רבים בארץ ובעולם, כדי להבין קצת יותר על מה מדובר. "רוב המפיקים המוזיקליים שיוצרים שירים, מפרקים את האלמנטים בו (כלי נגינה וכו') ומעלים לאתרים מהם ניתן לרכוש אותם בצורה חוקית. האלמנטים חופשיים מזכויות יוצרים וזה לא נחשב העתקה וגניבה בשום דרך או בשום מקרה", מספר לנו לוי. עוד מוסיף ומספר כי מצידם של המפיקים והאמנים אין חובת דיווח לקהל או מתן קרדיט, שכן כל שיר מכיל לא מעט שילובים שכאלו, כך שהקרדיט לא נדרש מהמפיקים המוזיקליים בנושא.

HEVI LEVI
HEVI LEVI © ליהי קרופניק

יצירת שיר מתחילתו ועד הקלטת האלמנטים שלו הם דבר מורכב יחסית לעבר. אם פעם היה ברור מאליו שכדי ליצור שיר בשלמותו המפיק היה צריך לדאוג לחשיבה והקלטת האלמנטים בו עם כלי הנגינה הנדרשים, כיום זה כמעט ולא קורה. מאז התפתחות האינטרנט ונגישות הדברים, המפיק ומהעבד יעדיף היום לבחור סמפול מתוך מאגר קיים ונגיש, כזה שמקל על הליך העבודה.

גם כאן נדרשת יצירתיות מסויימת בלעבד את הסמפול בצורה אחרת, שונה ובדיוק בגלל הסיבה שמדובר במאגר שנגיש לכל, על המפיק להתאמץ יותר כדי לגרום לתוצר להישמע ייחודי. אך לפעמים כן תהיה שאיפה שהשיר יישמע כמו משהו שקיים. הסמפול מעלה אסוציאציות לשירים אחרים קיימים מוכרים ומצליחים, מה שעשוי להקל על הצלחת השיר והתחבבותו על ידי המאזינים.

 

תגובות