נטע ברזילי: "העצמה נשית זה לבוא באהבה ולא לבכות". צילום: דניאל קמינסקי

נטע ברזילי: "העצמה נשית זה לבוא באהבה ולא לבכות"

לכבוד יום האישה הבינלאומי, תפסנו את נטע ברזילי לראיון שכולו כוח נשי בו היא מדברת על הביקורות על השיר "באסה סבבה" הטוענות כי הוא אלים מדי כלפי גברים, איך העצמה נשית נראת בעיניה והאם המסר הנשי הוא מה שעזר ל"טוי" לזכות באירוויזיון?

אחת הזמרות החזקות, המוכשרות והעצמאיות בתעשיית המוזיקה היא נטע ברזילי אשר הביאה אלינו את האירוויזיון בשנה שעברה עם שיר בעל מסר חזק במיוחד על העצמה נשית. הנוכחות, האישיות החזקה, הצבעוניות והמסרים של ברזילי - אלו הן בדיוק התכונות המאפיינות כוח נשי מיוחד ומרענן ומה שגורם לכולנו להמשיך ולהתאהב בה בכל יום מחדש. לכבוד יום האישה הבינלאומי, לא יכולנו לוותר על ראיון אישי עם מי שהוכיחה לנו את הגירל פאוור בכל פעם.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

איך העצמה נשית באה לידי ביטוי בקריירה שלך?

"זה הולך איתי יד ביד ממש. כשסיימתי ב'כוכב הבא', דורון מדלי וסתיו בגר כתבו לי את 'טוי' שהוא שיר שמחובר לתנועת ה-MeeTo. לי לא כל כך היה קשר לזה. אני בחורה עצמאית וחזקה כי חונכתי לזה וכי חונכתי לא לדפוק דין וחשבון לאף אחד, לעשות את מה שאני רוצה ואת מה שאני חולמת, אבל אני מבינה שהמון נשים בהמון מקומות בארץ ובעולם מרגישות שהן מוחלשות בחברה. עובדתית זה נכון. אני מרגישה שזו תקופה מדהימה בה נשים ממש מחפשות ומוצאות את הקול שלהן השנה, ומאוד חשוב לי להיות חלק מזה. אני מרגישה שכל הפרפורמר שלי, כל ההופעה שלי וכל המוזיקה שלי שהיא מוזיקה שלא מתנצלת ולא מתרפסת - היא מאוד עצמאית, חזקה ונכונה".

© צילום מסך מאינסטגרם

את חושבת שהמסר הנשי שהתכתב עם ה-MeToo ב-"טוי", זה מה שעזר לזכייה?

"אני חושבת ש'טוי' הוא עסקת חבילה ושהוא מהמם. מסר של שיר מאוד מאוד חשוב, בעיקר בתחרות. צריך שיהיה לו לחן טוב וטקסט מעולה אבל בסופו של דבר, אם אנשים מצליחים להתחבר אליו ולמסר שלו - זה הכי חשוב. אני לא חושבת שהנושא הספציפי הזה היה עובד על זמרת אחרת או זמר אחר. יש משהו שהוא מאוד לא מעורר אנטגוניזם בי כשאני שרה על נשים חזקות, בגלל הרקע שלי ובגלל המקום שממנו אני באה. אז הכל בעצם עבד כעסקת חבילה".

 

ברזילי היא חגיגה אחת גדולה של נשיות, העצמה וכוח פמינסטי מסוג קצת שונה ממה שאנו רגילים לדמיין או לתאר בסטיגמות לכך, העובדה שהיא לא נכנסת למלחמות ואהובה על כולם היא דבר מאוד מיוחד ולדברי ברזילי יש לכך סיבה והיא נובעת מתוך ראייה של פמיניזם באור אחר לגמרי. 

"הפמיניזם שאני אוהבת הוא פמיניזם שבא וחוגג את עצמו. אני אשווה את זה נגיד למצעדי הגאווה - למה מצעדי הגאווה הם מחאה מדהימה בעייני? כי זו מחאה שחוגגת את עצמה. יש שם מסיבה, יש שם אנשים שבאים בטוב, ולא ברע. באים באהבה. בעייני העצמה נשית זה לבוא באהבה. לא לבכות, לא להתלונן, לא להגיד 'אכלו לי, לקחו לי, שתו לי'. אלא זה לעמוד להגיד: 'אהלן, אני פה ואני באתי לקחת מה שמגיע לי'. אני אוהבת אתכם, אני פשוט אוהבת. באתי לאהוב, אני יצור שבא כדי לאהוב את עצמו ואת האחרים ולהיות פה בשלום'. זו העצמה נשית - לעודד אנשים לחגוג את עצמם. לעודד אנשים לשמוח, לחייך ולחבק. זה המסר העיקרי שלי בנוגע להעצמה נשית".

© כפיר סיון

יש לא מעט ביקורות על כך שההעצמה נשית לפעמים מוגזמת מדי. למשל, יש כאלו שטענו ש"באסה סבבה" אלים מדי כלפי גברים הן במילים והן בקליפ. את מבינה את הביקורת הזו?

"אני חושבת שאנשים לא בדיוק ידעו לקחת בהומור את העניין הזה. אני חושבת שיש המון המון קליפים של גברים שמכעיסים נשים. לצורך העניין, אין כמעט קליפ של ראפר בחו"ל שאין בו בחורות שמנדנדות את הישבן שלהן ומכעיסות בעצם את עצמן. אנחנו גם מן תרבות כזו, שכאשר נשים עושות קליפ אז הן לא מוצגות בו כחלשות, מתייפייפות וענוגות שחושפות המון מעצמם. לכן אני מרגישה שאין להן זכות קיום, שהן צריכות להיות הדבר העדין הזה כדי שיאהבו אותן, הדבר החלש הזה כדי שיוכלו להתחבב על אחרים. בעייני, זו טעות מטורפת. אני השתמשתי בהמון הומור בקליפ. הייתה סצנה מאוד מרגשת בקליפ שבה הבחור עוזב אותי ואז אני פתאום עצובה. ראיתי את זה במוניטור והתפחלצתי מזה, אמרתי 'אין מצב שאני יוצאת חלשה בסיטואציה הזו'. בעקבות כך בעצם התחיל כל העניין של המרדף והדבר הזה. ובעצם אני רודפת אחריו ומה? אני זורקת עליו מסטיקים. אז זה אלים כלפי גברים? אוי!"

 

אחרי שירים מעצימים כמו "טוי" ו"באסה סבבה" שהכילו מסרים של חגיגת כוח נשי ועוצמה, הרי מתבקש שברזילי תמשיך גם בשיר הבא שלה עם מסורת המסרים, אמנם אם תשאלו אותה, היא לא בדיוק רואה את זה ככה אך לא פוסלת דבר.

"אני עוד לא יודעת אם השיר הבא יהיה עם מסר, אני צריכה לראות. בכל מקרה, השיר יגיד בשבילי משהו. אני חושבת ש-'באסה סבבה' הוא מאוד אישי, הוא מדבר על הרגעים האישיים שלי. הוא פחות קמפיין כמו 'טוי', והוא פחות מדבר על משהו שהוא מאוד כללי, אלא הוא מאוד ספציפי ואישי לי. אני מרגישה שאני מאוד רוצה לדבר את הלב שלי ואת הבטן שלי, ואני לא יודעת אם זה עניין של מסרים או לא. אני חושבת שהמסר הוא באמן, לאו דווקא בשיר במקרה שלי".

© Gettyimages.IL/Chris Jackson

בתור אחת שהיא זמרת וסמל להשראה, גם לנטע יש כמה מודלים נשיים לחיקוי מהן היא עצמה שואבת השראה ומעריכה.

"אלישיה קיז מהממת בעיניי. יש לה עכשיו את תנועת ה-'No Makeup', את יכולה לשים לב שהיא וויתרה על איפור בשנים האחרונות. היא מנטורית ב'דה וויס' והיא מופיעה בכל תכניות הטלוויזיה, בכל ההופעות שלה ובכל הווידיאו-קליפ שלה כשאין עליה טיפה אחת של מייקאפ וזה מעורר השראה ומדהים להבין שאנחנו לא באמת צריכות להתאפר ולשים על עצמנו כל מיני מסכות. אנחנו לא מחויבות לעשות זאת. אריתה פרנקלין היא אחת הזמרות שהכי נתנו לי פוש. ג'יין היא גם זמרת אחת המושלמות שראיתי ושמעתי אי פעם בחיים. אלו נשים גדולות ומעוררות השראה".

 

כבר הספקת להגשים המון חלומות וכמו כן, גם להופיע במדינות רבות בעולם. אילו עוד דברים תרצי לעשות?

"לא להפסיק להתרגש, לא להפסיק להתעניין, להתפתח, לגדול, להשתנות, ולהפוך את הראש שלי שבע פעמים. אלו החיים, ופשוט צריך ליהנות מהם. ליהנות מהם ולחקור אותם".

מה המסר שאת רוצה להעביר לגולשים שלנו?

"תהיו עצמכם, כולם תפוסים!".

© צילום מסך מאינסטגרם
תגובות