יחד לב אל לב: השירים שמדברים על אהבה ושנאת חינם. צילום: הילה סלמן

יחד לב אל לב: השירים שמדברים על אהבה ושנאת חינם

צום תשעה באב לא מציין רק את חורבן בית המקדש, אלא הוא גם מעביר את המסר החשוב של אהבת חינם ונגד שנאת חינם - כמו לא מעט שירים במוזיקה הישראלית

זיכרון חורבן בית המקדש הוא למעשה זיכרון לשנאת החינם ששררה פה בארץ ואולי אפילו תזכורת לכך שעלינו להפיץ אהבת חינם ולא שנאה כלפי הסביבה שלנו, כדי שנישאר מאוחדים, חזקים ומלוכדים - הן כמשפחה, קבוצת חברים וכעם. כדי להפיץ אהבה וטוב, השינוי צריך להתחיל בנו ואחת הדרכים הטובות ביותר להפיץ מסרים של כבוד, הערכה ואהבת חינם היא בעזרת מוזיקה. 

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

אהבת חינם - אתניקס

נפתח את רשימת השירים שעוסקים באהבת חינם, עם שיר שנושא את אותו השם כמו הרשימה שלנו. "אהבת חינם" של אתניקס יצא בשנת 2012 וכשמו, כן הוא - מתעסק בהפצה של אהבה, שמחה ושינוי חברתי. המסר העיקרי של השיר הוא ששלום ואחווה היא הדרך היחידה והטובה לחיות, בלי שנאות, בלי וויכוחים ועם "גיטרה צרודה שתנגן לנו עוד שיר אהבה".  

 

שבט אחים ואחיות

"שבט אחים ואחיות", שהופק ביוזמת גלגלצ למילים של דורון מדלי וללחן של עידן רייכל ומקבץ 31 זמרים וזמרות הפך להמנון של הקיץ. מטרת השיר היא להזכיר לכולנו שאנחנו אחים, או במילות השיר "תריסר אחים של יעקב", להזכיר לנו שכולנו צריכים להיות מחוברים ולאחות את השסעים בחברה הישראלית. בואו נקווה שהילדים, שרקדו לצלילי השיר הזה בכל מסיבת סיום אפשרית, יפנימו את מילות השיר, כולנו אחים, כולנו משפחה ועלינו להיות מאוחדים. למרות השוני בינינו, כל אחד הוא מיוחד, ולכל אחד יש את המקום שלו.

 

שיר לאהבה - להקת גאיה ודין דין אביב

כשמו כן הוא, השיר הזה הוא שיר שקוא לאהבה. אבל לא מדובר באהבה רומנטית, שלרוב מעסיקה את עולם המוזיקה. אלא אהבה של אדם לחברו, אהבה לסביבה שלנו ולעולם. השיר מלא בתקווה לאהבה אמיתית וטהורה בעולם.

 

אבל לא רק אהבת חינם, במוזיקה הישראלית יש גם המון מסרים וביקורת נגד שנאת חינם וכל מה שמתלווה אליה כמו שיימינג, חרמות, אלימות.

אושר - האולטראס 

בפרויקט מיוחד בשיתוף פרוגי ועמותת "אחים גדולים" ופייסבוק ישראל, השיקו האולטראס בחודש יולי האחרון את השיר "אושר" יחד עם אוריאן רקייה ("אקס פקטור"). השיר, אותו כתב הצמד בעקבות סטטוס שקראו בפייסבוק, מביא את נקודת מבטו של הילד הנפגע לצד תמיכת ההורים ועידודם לשתף, לדבר, לעודד ולהראות להם שיהיה טוב והאושר עוד יגיע. בניגוד לכל השירים שלמעלה, השיר הזה לא מתעסק בהפצת מסרים טובים ואהבת חינם נטו, אלא מתייחס גם לשנאת חינם שנפוצה בחברה הישראלית, ובמיוחד בקרב בני הנוער שחווים אלימות, חרמות ושיימינג על בסיס יומיומי.  

 

סטטיק ובן אל - נמסטה

מדובר בשיר קליל, קצבי וכייפי, אך במילותיו הוא מתייחס לתגובות עליהם וגם לביקורות הפחות טובות שסופגים השניים, בין היתר גם הריב המתוקשר עם רון נשר. בנוסף, הצמד דוגל בהפצת אהבת חינם (בעיקר כהאשטאג) ואף בתחילת דרכם הם היו מחלקים טבעות אהבת לחינם לקהל שלהם.

 

עדן בן זקן - חצי מדינה

לפני שנה המדינה סערה סביב פרשיית סרטון מחדר ההלבשה בו הופיעה עדן בן זקן. הרשת געשה, לעגה, ביקרה ולא הפסיקה לדבר על זה. בן זקן באותה תקופה שמרה על שקט מצידה ולא נתנה לזה להפריע לקריירה שלה - וזה בדיוק מה שהפריע לגולשים שטענו שהיא עושה על זה קריירה ושהיא ממנפת את זה לכדי קמפיינים, באזז ולייקים - כשבעצם היא אכן נפגעה והפעם בצורה כפולה - גם מהסרטון והחדירה לפרטיות וגם מהתגובות שהיו מלאות בשנאת חינם.

 
 
תגובות