תו הכוכב: "כל הרוק המקומי נמצא בקרשים". ברוריה קרני הדס

תו הכוכב: "כל הרוק המקומי נמצא בקרשים"

כמו שאנחנו אוהבים את המוזיקה של הזמרים הישראלים, כך גם להם יש מוזיקה שהם אוהבים. בכל שבוע נארח כאן בפרוגי בפינה ״תו הכוכב״ מוזיקאי אחר בראיון מיוחד שבסופו יספר לנו על שיר בעל משמעות מיוחדת עבורו. והשבוע: יהונתן גרוסברג מלהקת "קדחת" מספר מדוע הלהקה כל כך שנויה במחלוקת, ומהו מקומו של ז'אנר הרוק בישראל

הלהקה קיימת כבר עשור, היא הספיקה להחליף 21 אנשים שהיו חברי הלהקה, שמרו על השם, אך עדיין - רוב הסיכויים שרובכם לא מכירים אותם. מדובר בלהקה שמהווה פארודיה לז'אנר הרוק הכבד ומוכיחה שאין בושה בלהיפלט מהמסגרת, בלהיות אתה! חברי "קדחת" הם: הזמר יהונתן גרוסברג, נגני הגיטרות - יונתן השילוני ואדים בלוב, על הבס - יוורי סיריצוב, ונגן התופים - ירין ניסים.

בראיון מעניין עם יהונתן גרוסברג, אחראי השירה וחבר הלהקה היחידי שלא התחלף בשנים הללו, הוא חושף מדוע הם לא זוכים למרבית ההצלחה, איך נוצר שם הלהקה בפתאומיות, ומדוע הלהקה כל כך שנויה במחלוקת?

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

מה אתה עושה בימים אלו?

"הכנות אחרונות לקראת עלייתה לאוויר של תוכנית הרוק החדשה, ופסטיבל ההשקה של התוכנית שיתקיים במוצ"ש הקרוב ב"טרמינל 4" ת"א בשעה 19:00 בהשתתפות איחוד של "הצ'רצ'ילים". שזו אחת מלהקות הרוק הראשונות בישראל הכוללת את המוזיקאי מיקי גבריאלוב שאיתם הוא החל את דרכו. כמו כן יופיעו אלישע בנאי ו"ארבעים השודדים", חלוצת הפאנק-רוק הישראלית "קילר הלוהטת", להקת "נאג' חמאדי" ועוד. גם אנחנו נופיע ונחגוג מהדורת סי-די מוגבלת של האלבום שלנו".

 

מתי ומדוע התחלת להתעסק במוזיקה?

"אני בא מבית שמזוהה עם מוסיקת רוק, בין השאר אבא שלי במאה הקודמת תרם לשורשי הז'אנר המקומי כעיתונאי, אמרגן להקות ומפיק מופעים ופסטיבלים. בהשראת כל זה כתיכוניסט יצא לי להרים כמה מופעי רוק ומטאל, ובאחד מהם ב-2008 החלטתי שגם אני רוצה להופיע אז אספתי הרכב של חברים שרובם למדו איתי בתיכון. ההורים שלי אמרו שייצא לי מזה רק קדחת, וזה פתר לי את הסוגייה של למצוא שם להרכב".

 

אתה משתתף בלהקה הקרויה "קדחת", והיא מהווה פרודיה על ז'אנר הרוק הכבד והבי מטאל. ממה נבע הרעיון, ומדוע?

"קדחת היא תופעת הפוך על הפוך שמהווה הרבה מעבר לפארודיה, לדעתי לפחות. חשוב לציין שכל מה שאנחנו עושים זה במלוא הרצינות, ואנו גאים להיות תופעה כל כך מבלבלת ושנויה במחלוקת עד כדי כך שכשהאחד רואה בנו נכס לז'אנר וממשיכי דרכו של הרוק הישראלי, האחר רואה בנו בושה לו וכאלה שמחריבים אותו מבפנים. הרעיון של קדחת זה שתהיה מי שאתה, בלי פוזות, בלי דאווינים, ולכן ככה התפלקו לנו הדברים בלי פילטרים. המעריצים שלנו אוהבים את זה כי הם מרגישים שיש משהו שמדבר אליהם כאנשים שונים. ההייטרים שלנו שונאים את זה כי זו המראה העירומה שתוקעת להם את האמת בפרצוף ומנפצת להם את המיתוס שהם נאחזים בו כבר שנים: תהיה חלק מהעדר, תמיד תיישר קו, תהיה עוד בורג בפרמידת הזלזול. אנחנו מייצגים בדיוק את ההפך ומוכיחים שאין בושה באישיות ייחודית, בלסרב להיות תוכי עיוור, בלהיפלט מהמסגרת - בלהיות אתה".

 

ספר לנו על סדרת הטלוויזיה "זמן הפורקן", שהפקתם והיא תעלה בקרוב לשידור.

"אנחנו יזמנו והפקנו את זה. התוכנית נקראת "זמן הפורקן" והיא תעלה בטלויזיה בכמה ערוצים ובדיגיטל. הרעיון של התוכנית הוא לרכז קליפים, קטעים מהופעות חיות, קטעי קישור ובעתיד גם ראיונות מאת מיטב להקות הרוק הקיימות בארץ מכל הז'אנרים - רוק ישראלי, מטאל, פאנק, בלוז, פרוגרסיב, סטונר, אינדי וכו'.. ובעצם לשחזר מה שהיה בתוכניות מוסיקה ששודרו בארץ ובעולם בתחילת שנות התשעים, כשהיה גם מקום לדברים אלטרנטיביים, עצמאיים ולא ממוסחרים".

איך ההרגשה?

"זה טירוף אין שאלה בכלל, מדובר ביוזמה שרציתי להגשים כבר לפני כמה שנים ומאוד משמח לראות את זה קורה באמת. אני לא אשקוט עד שהתוכנית הזו תשודר בכל הערוצים בפריים טיים - כי בקדחת זה הכל או כלום".

אם נודא באמת. כבר עשור שאתם חברים כלהקה, ולא תמיד היא הניבה פירות. מה אתה חושב שהייתם יכולים לעשות בדיעבד, בתחילת הדרך, כדי שהמצב יהיה שונה?

"הלהקה עברה לא מעט טלטלות ובעצם אני חבר הלהקה היחיד שהיה מההתחלה. הוחלפו לאורך השנים 21 נגנים. אני לא יודע אם היה אפשר באמת לעשות משהו אחרת כי כל הרוק המקומי נמצא בקרשים. מוסיקאים צריכים להתפרנס מעבודה יומית והתוצאה בהתאם. קדחת זה דבר שלא אמור לקרות ב-2020 ובכל זאת זה קורה, וכך גם תהליך ההתפתחות וההתמדה שלנו. להקות כבר לא עושות דברים כאלו".

 

המוזיקה שאתה שומע תואמת לסגנון המוזיקה שאתה יוצר?

"אפשר להגיד שכן. רוק ישן זה חלק מהחיים שלי. כל מה שהיה משנות השישים ועד מתישהו בשנות התשעים זה בשבילי, למרות שיש גם דברים שנעשו אחרי שנת 2000 שאני אוהב".

אילו עוד דברים תרצה לעשות מלבד למוזיקה?

"האמת שאני באמת מסופק מלהתעסק בתחום מוסיקת הרוק כזמר, מפיק, איש סאונד והגברה, וכעיתונאי. אשמח בעתיד להמשיך לקיים פעילויות למען הקהילה כמו בעלי חיים, אנשים בעלי צרכים מיוחדים, נוער בסיכון".

מיהו תו הכוכב שלך?

"אקדיש את הפינה להמליץ על להקות אחרות בסצינה שאני אוהב ומעריך: לילי פרנקו, לאב יור וויץ', גרייט מאשין, קין והבל 90210, טורקיש דילייט, מונה כמונה, ברק גרוסברג - אחי הצעיר, ולהקתו, שלמה מזרחי טריו, מנס ריאה, הפסוליה של דייזי, אלירן וקים, חומר אפל - ואם שכחתי מישהו סליחה על זה".

 

 

 

 

תגובות