"חמסה, חמסה": קליפ בוגר ואחראי או בדיוק ההפך? . אדום הפקות

"חמסה, חמסה": קליפ בוגר ואחראי או בדיוק ההפך?

אז בואו נניח את כל הקלפים על השולחן. אמנם העולם החדשני מצטייר לרוב כעולם פתוח, גמיש, מעשי ובוגר. אז האם היתרונות לכאורה האלה פועלים דווקא בכיוון ההפוך? למה נותנים במה לזמרות צעירות במטרה לחשוף כמה שיותר חלקי גוף לקהל תוכן שהוא נוער? למה באמת היינו בהלם כשראינו את "חמסה חמסה" • טור אישי

בואו נדבר דוגרי. כשצפינו בקליפ החדש והחושפני של עדי ביטי בת ה-19, לשיר החדש שלה "חמסה, חמסה", כולנו נשארנו לשנייה עם פה פתוח. ביטי מקסימה, עם אופי מדהים כמו שגילינו עליה ב"הישרדות", קול שכולנו זוכרים עוד מ"בית ספר למוזיקה" ומדובר בסך הכול על זמרת עם רזומה רחב ומרשים מאוד ביחס לגילה. עדי בחורה נהדרת, כשרוב המוזיקה שלה באה מתוך סגנונות חדשים שמאוד תואמים לאופי שלה כבן אדם וכנערה מתוקה, כזו שכולם אוהבים. אז למה ב"חמסה חמסה" החדש היא מציגה בדיוק את ההפך?

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

 

אישית, כשראיתי את הקליפ הייתי מופתעת. מופתעת מכמות המסרים השליליים שיצאו מהקליפ הזה. שלא תבינו לא נכון, ביטי רשמית התבגרה והיא כבר לא ילדה קטנה, אבל אני שואלת את עצמי – זה המקום אליו הקליפים מתקדמים? החפצת גוף, גזענות בוטה וטריגרים לאונס? והטוקבקים מדברים בעד עצמם. "אין אישה אחת שהקליפ המזעזע הזה לא מזכיר לה דברים שהיא רוצה לשכוח" כתבה אחת הגולשת והיא לא היחידה.

אז האם האופנה של היום הם מסרים שגויים? אני מאמינה ברצון של הזמרת ליצור משהו שונה, אפילו "להעיף" ממנה את דמות הילדה הקטנה שכולנו הכרנו כל השנים. אבל אני לא מאמינה שאפשר לעשות את זה בדרך הזו. הכוונה ככל הנראה הייתה אחרת, אבל איך אפשר שלא להתבונן בסצנות מהקליפ ולא לזוז על הכיסא באי נוחות? איך אפשר שלא לראות בחורה אסייתית שמשמשת בתור מגש לסושי, כשחתיכות בד קטנות מכסות מעט את איבריה ולא לחשוב על גזענות והחפצת נשים? שלא נדבר על סצנת האמבטיה בה נראים שני גברים רוכנים מעל ביטי או על הסצנה בה היא רוקדת בחושניות בעוד גברים אחרים מציצים עליה מאחורי פרגוד...

© צילום מסך מיוטיוב

קחו לדוגמה את אנה זק. הצעירה המוכשרת והמגויסת הטריה גם היא, גנזה קליפ כי הבינה את משמעות התוכן שלו. זק הבינה כי התוכן שלה עלול להתפרש כלא נכון, אמנם הוא מייצג התבגרות והשתנות – אך קשה להעביר מסרים כאלה בצורה הנכונה דרך היוטיוב בגיל הזה, ולכן היא החליטה שלא לשחרר את הקליפ (החלטה נבונה בעיניי). אז למה עוד ועוד קליפים חדשים שיוצאים דווקא פועלים בכיוון ההפוך, ו"מגישים" לנו את המסרים השגויים שלהם על מגש כסף? 

כך אמרה חברת הכנסת תהילה פרידמן: "מחזקת את תרבות האונס. הקליפ שלה הוא סכנה לילדינו״. וביטי הגיבה לה: ״נגמרה הקורונה? חשבתי שיש הרבה דברים להתעסק בהם... חברת כנסת חושבת שבנות ישראל צריכות להתלבש כמו בנות הטאליבן". בתכלס? אפשר להבין את התגובה של ח״כ פרידמן. ממקום של אמא, אמא שמבינה שאמנם התוכן פה לא מיועד לילדים, אך בעולם כמו שלנו הוא מאוד מהר יגיע אליהם. ממקום של אמא שדואגת לעתיד ילדיה ואפילו בלי קשר ללבוש. מנגד חשוב להדגיש כי לא משנה מה בחורה לובשת או לא לובשת, כמובן אין הדבר מעודד אונס שכן זה מעשה חמור ומי שמפרש גוף של אישה או לבוש חושפני כ'מזמין אונס' הוא בעצמו הבעיה. אך זה לא הדבר שהפריע לנו בקליפ, שכן כאן זו הנקודה היחידה שאנו מסכימים עם ביטי בנושא. 

זה הרי ידוע ומובן שמיניות מוכרת וביטי היא ממש לא האמנית הראשונה שמשתמשת במיניות שלה כרצונה לקידום המוזיקה שלה, אבל איזה מסר מועבר לדור הצעיר? האם מתירנות, פתיחות וסקס נוטף בכל מקום ללא גבולות הם באמת הערכים שאנו רוצים להעביר בחברה מודרנית בה מעמד האישה הוא שווה לגבר, מעמד שנבנה לאורך ההיסטוריה בדרך הקשה. אפשר לטעון שפמניזם מצדיק את השימוש בגוף ובמיניות, כל עוד האישה רוצה בכך וזה נכון, אבל כאן מרגיש שהמסר הוא אחרת לגמרי ולא של אישה חזקה ששולטת בגופה, אלא של עוד זמרת שמנסה לעשות פרובוקציות, על חשבון המעריצים שלה.

© צילום מסך מיוטיוב
 
תגובות