שרים לזכרם: הסיפורים מאחורי הפלייליסט של יום הזיכרון. adobestock (אילוסטרציה)

שרים לזכרם: הסיפורים מאחורי הפלייליסט של יום הזיכרון

לרגל ערב יום הזיכרון שחל היום (ב'), אספנו מספר שירים שהם חלק בלתי נפרד מהפלייליסט של היום המרגש • דרכם, אנו מתייחדים עם חיילינו הגיבורים שנפלו במלחמות השונות ומאחורי כל שיר, מסתתר עולם שלם משלו

כמדי שנה ביום הזיכרון לחללי צה''ל ונפגעי פעולות האיבה, אנו מתייחדים עם זיכרון הנופלים גם דרך עולם המוזיקה, שהביא איתו לאורך השנים שירים ובלדות מרגשים, הן מבחינת המילים והן מבחינת הביצוע. אלו הם שירי יום הזיכרון שמעוררים בנו צמרמורת ומרגשים עד דמעות.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

 "כאב של לוחמים" - עידן עמדי

אחד משירי הזיכרון הבולטים, נכתב ומבוצע על הזמר ידי עמדי ששירת בחיל ההנדסה הקרבית והושמע לראשונה, באודישן שעשה ל-"כוכב נולד" 8. את השיר, עידן כתב מכתב לחברתו שממנה נפרדו, דרכו מציג חוויות קשות שעבר במהלך שירותו הצבאי וכן מדבר גם על הלומי הקרב. אחד המשפטים הכי קשים ומרגשים בשיר הוא ללא ספק "ממך ניסיתי להסתיר את כל הסיוטים בלילה, צרחות ודם על המדים".

"כשהלב בוכה" - שרית חדד

לפני 22 שנה, חדד שחררה את הסינגל "כשהלב בוכה, אותו כתב יוסי גיספן ומאז, אין יום זיכרון שעובר בלי שאנו מאזינים לו. השיר נכתב על רקע הלינץ' ברמאללה בתחילת שנות ה-2000, בו שני מילואימנקים- יוסי אברהמי וואדים נוזריץ', הותקפו ונרצחו על ידי המון פלסטיני כשנכנסו בטעות עם רכבם לאזור. כשמחברים את המילים העוצמתיות שנכתבו, עם קולה המהפנט של שרית לשיר כה נוגע, אי אפשר לא לפרוץ בבכי כבר מהבית הראשון.

"שער הרחמים" - מאיר בנאי 

לפני שש שנים, הלך לעולמו הזמר מאיר בנאי והשאיר אחריו אינסוף להיטים שהשפיעו על תרבות המוזיקה בישראל, ביניהם גם את בלדת הרוק "שער הרחמים" אותה כתב אותה בעצמו. השיר בעצם מתאר את געגועיו של בנאי לשער הרחמים, אחד משעריו המפורסמים של העיר ירושלים בה גדל. בנאי מתאר עצמו כאדם מבולבל, אבוד ורק שער הרחמים למעשה פותר לו את המצוקה. שיר כבד ועמוק, שפורט על מיתרי הלב. 

 

"יורם"- יהודה פוליקר 

פוליקר לאורך השנים, כתב לאורך השנים מספר שירים מצמררים כמו "אפר ואבק", "כשתגדל" ו-"יורם", שנכתב על טוראי יורם ביאלר ז"ל. יורם שירת ביחידת נחל מונצח נפל במלחמת ההתשה בשנת 1969, לאחר היתקלות בחוליה מצרית בתעלת סואץ. 

 

"מיליון כוכבים" - עמית פרקש 

את השיר שגורם לנו לבכות בכל יום זיכרון, כתב והלחין יפתח (יפתי) קרזנר על חברו הטייס סרן תם פרקש ז"ל, אחיה של עמית פרקש, שגם שביצעה את השיר. תם שירת כטייס בחיל האוויר ונפל בהתרסקות מסוקו, בקרב בגבול הצפון במלחמת העולם השנייה לפני 17 שנה. 

 

"מישהו" - מתי כספי 

אהוד מנור ז"ל, אחד מבין הכותבים הגדולים בתולדות המוזיקה של ישראל, את היצירה המצמררת על אביו שנפטר כשאהוד היה בן 15. השיר מתאר את השניים במקומות שונים, כשאהוד נמצא בחיים ואביו נמצא למעלה, לכן נכתבה השורה "אנו סובבים בשתי דרכים שונות". את השיר הלחין וביצע מתי כספי.

"שלחי אותו" - רוני דלומי

בשנת 1974, נפל טוראי בנימין פרנק ז"ל בעת מילוי תפקידו והיה אדם שהתעסק רבות בשירה וספרות. פרנק הותיר אחריו שיר מרגש ביותר, שאותו הלחינה רונית שחר ורוני דלומי, העניקה לו עוד יותר רגש עם ביצועה המקסים. 

 

"לאהובי" - אבי אברומי

לפני 3 שנים, נפל סמ''ר עמית בן יגאל ז''ל, נפל בגיל 21 במהלך פעילות מבצעית למעצר חשודים בכפר יעבד. באותה השנה, הזמר אבי אברומי הקדיש שיר כה מרגש לזכרו, כאשר גם הלחין וכתב את מילותיו החמות.

 

"אצלנו בגן" - שי לי עטרי

במהלך "מבצע צוק איתן" שהתרחש לפני 9 שנים, יפתח (יפתי) קרזנר כתב והלחין את השיר "אצלנו בגן", אותו ביצעה שי לי עטרי. השיר משתמש במטאפורה של גן ילדים שמתארת דינמיקה בין ילדים לבין חיילים בצבא. מילותיו העוצמתיות לצד הלחן הנוגע לא משאירות אף עין יבשה.

 

"לילה טוב שון" - חנן בן ארי 

סמל שון מונדשיין ז''ל התגייס לפני עשר שנים לצה''ל ושירת כלוחם בחטיבת "גולני" בגדוד 13. במהלך מבצע צוק איתן, שון נפל בשכונת שוג'אעוויה בעזה, כשהנגמ''ש שבו היה נפגע מטילי האויב. כמה ימים לפני, שון כתב באפליקציית הפתקים של הנייד מכתב פרידה למשפחתו וחבריו למקרה שלא יחזור מהמלחמה וחנן בן ארי, העניק לאותן המילים לחן וביצוע שמעלים לא מעט דמעות. 

 

"למקרה שתחזור" - אדיר גץ 

את השיר כתב אדיר מתוך זיכרון שלו בשיחה עם אם שכולה מלפני כמה שנים, בו סיפרה לו, שחשוב לה לדעת שבנה היה בטוח, שידע שהיא שאהבה אותו יותר מכל דבר אחר וגם שיתפה, כי היא שומרת את חדרו מסודר, למקרה שיחזור. השיר הפך לחלק בלתי נפרד מפסקול יום הזיכרון.

"רסיסים" - רביב כנר

את שיר הבכורה המפורסם והנוגע מתוך אלבומו הראשון של כנר שיצא לפני שלוש שנים, כתבו והלחינו קרן פלס ואבי אוחיון. רביב בשירותו הצבאי היה לוחם ביחידת אגוז ואת "רסיסים", כתב כשלחם במבצע "צוק איתן" ובמהלכו איבד ארבעה מהחברים שלו. אחד המשפטים המרגשים בשיר "במים לא רואים דמעות, במים ישקעו חולות שזוכרים רק בלילות." 

תגובות