לא שותות מים: עשר עובדות מפתיעות על צפרדעים. צילום: fotolia

לא שותות מים: עשר עובדות מפתיעות על צפרדעים

צפרדעים הן חיה שלא יוצא לנו לחשוב עליה יותר מדי, ול נחנו לא מדברים על פרוגה, אז אם יוצא לכם מדי פעם להעניין, מהי בעצם החיה הזו? מצאנו לכם מספר עובדות מעניינות שבטוח לא ידעתם עליהם

לרוב כשאנחנו חושבים על צפרדעים, הדבר הראשון שעולה לנו בראש הוא גועל. הן דביקות, לפעמים רעילות, ולרוב פשוט לא בא לנו לחשוב עליהן. אבל למעשה, הצפרדעים הן בין היצורים הכי מרתקים שיש על כדור הארץ, ויש כמה עובדות ממש מעניינות על היצורים שהאלה שממש כדאי שנדע לפני שנשפוט אותן כחיות מגעילות וזניחות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

זכר או נקבה?

רוצים להבחין בין צפרדע זכר לנקבה? תביטו באוזניים: האוזן של הצפרדע מורכבת יותר מהאוזן האנושית, היא נקראת טימפנום, והיא ממוקמת מאחורי העיניים של הצפרדע, אם רוצים להבחין בין צפרדע זכר לנקבה מומלץ להביט בטימפנום של הצפרדע, אם הוא גדול יותר מעין הצפרדע, זה זכר, אם הוא קטן יותר, זו נקבה.

משילות את עורן

גם צפרדעים משילות את עורן: בדרך כלל אנחנו משייכים את התכונה של השלת העור לנחשים או ללטאות, אבל גם צפרדעים משילות את העור שלהן. רוב הצפרדעים ישילו את עורן בערך פעם בשבוע אבל יש מינים שמשילים את עורן כמעט כל יום!, בדרך כלל אחרי שהן משילות עורן הן אוכלות אותו.

קצת דומות לנחשים?
קצת דומות לנחשים? © fotolia

לא סתם קרקורים

צפרדעים מקרקרות כדי למשוך בנות זוג: מכירים את הקול המעצבן הזה שצפרדעים עושות? אז מסתבר שיש לו חשיבות גדולה מאוד בעולם הצפרדעים, הזכרים משתמשים בקול הזה כדי למשוך נקבות בעונת החיזור, לכל צפרדע יש קרקור ייחודי לו, והם עושים את זה באמצעות מילוי באוויר שקים קטנים שיש להם על מיתרי הקול.

יש להן שיניים?

לצפרדעים יש רק שיניים בלסת העליונה: לצפרדעים אין צורך בשיניים תחתונות, הן משתמשות בשיניים העליונות כדי לשמור על הטרף שלהן יציב עד שהן יכולות לבלוע אותו. את תהליך הבליעה הן עושות באמצעות גלגול העיניים שלהן לתוך הגולגולת, ודחיפת המזון פנימה באמצעות העיניים שלהן.

© fotolia

לא צמאות

צפרדעים לא שותות מים, הן סופגות אותם: לצפרדעים יש עור ייחודי מאוד, שנוזלים וגזים יכולים לעבור דרכו, כלומר הן יכולות לספוח לתוך הגוף שלהן נוזלים וגזים מהסביבה, כולל מים, אבל יש בזה גם סיכון. צפרדעים יכולות להתייבש בקלות רבה אם הן מחוץ למים לזמן ארוך מדי, והן רגישות מאוד לזיהומים, כי הן יכולות לספוג גם גזים ונוזלים רעילים, מה שמאוד מסכן אותן.

מרחקי קפיצה

צפרדעים קופצות מרחקים עצומים: לצפרדעים יש מבנה רגליים ושרירים מיוחד מאוד, שמאפשר להן לקפוץ מרחק עצום, פי 20 מאורך גופן, זה כאילו מישהו היה מצליח לקפוץ בקפיצה אחת מרחק של 30 מטרים.

© fotolia

מביאות מזל?

חיות אהובות במצרים העתיקה: במצרים העתיקה הצפרדעים חיו על גדות הנילוס, מקום קדוש וחשוב בתרבות המצרית הקדומה, ומציאתן הייתה סימן למקור מים קרוב. לכן הן נחשבו לחיות שמביאות המון מזל ושגשוג, במיתולוגיה המצרית לאלת הצפרדע הגט היה תפקיד חשוב מאוד, היא ייצגה את הפוריות ואת השגשוג ואנשים רבים התפללו אליה.

סביבה בריאה

גורם חשוב באיכות הסביבה: כתוצאה מהרגישות שלהן לזיהומים וללכלוך בסביבת מחייתם, הצפרדעים נחשבות לאחד משלושת המינים שהימצאותם בשטח טבעי מעידה על סביבה טבעית בריאה, ביחד עם הפרפרים והדבורים.

© fotolia

הורים טובים

מינים רבים של צפרדעים תומכים בצאצאיהם עד בקיעתם מהביצה, ביערות באמזונס, הצפרדעים הארסיות מטילות את צאצאיהם על אדמת היערות, וכדי להשאיר את הביצים לחות הם לעיתים משתינים עליהם.

שונים משאר החיות

לאחר שצפרדעים מזן צפרדעי דרווין בוקעים מתוך ביציהן כראשנים, אבי הצפרדעים בולע אותן, ומשאיר אותן חיות בכיס ליד מיתרי הקול שלו בו הן יכולות להתפתח ולגדול. לאחר תקופה של כ-60 ימים, הוא מקיא החוצה את ילדיו, שהפכו בזמן זה מראשנים קטנים וחסרי הגנה, לצפרדעים גדולים ומפותחים שיכולים לחיות בסביבה המאתגרת בה הם חיים.

תגובות