על זמניים: העובדות המפתיעות שלא ידעתם על דינוזאורים. צילום: fotolia

על זמניים: העובדות המפתיעות שלא ידעתם על דינוזאורים

מי לא שמע על דינוזאורים? החיה המרתקת הזו הופיעה באין ספור סדרות, תוכניות וספרים שונים במהלך ההיסטוריה. חשבתם שאתם כבר יודעים הכל על יצורי הפלא הנפלאים האלו? הנה חמש עובדות שבטח יחדשו לכם דבר או שניים

מה אומרת לכם המילה "דינוזאור"? לרובכם הגדול היא ודאי מתקשרת ליצורים עתיקים שעבר זמנם, אך אם תשמעו עוד על חברינו הקשישים תבינו את התלהבותנו הרבה מהם. יצורי הקסם המדהימים האלו כבשו לא מעט פסגות היסטוריות ותרבותיות, ועל כן מעורבים בחיינו באופן שוטף. אז מי הוא הדינוזאור החכם בכיתה? ומי דווקא לא העיפרון הכי מחודד בקלמר? כל התשובות המעניינות על ידידינו המיוחדים לפניכם

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מהו דינוזאור?

דינוזאורים הוא השם שניתן לקבוצת מאובנים של יצורים דמויי-זוחלים שנמצאו משלהי המאה ה-18 ועל פי המחקר היו על סדרה של זוחלים או דמויי-זוחלים שהתקיימו בעידן המזוזואיקון. הדינוזאורים שאינם עופות נכחדו על פי הערכת המדענים כ-66 מיליון שנים לפני זמננו, בסוף תור הקרטיקון, בהכחדת קרטיקון-פלאוגן (K-Pg). קבוצה אחת של דינוזאורים לא נכחדה, העופות, ואלה עדיין חיים כיום במגוון רב של מינים. אז למי קראתם עתיק?

הילד החכם

הדינוזאור החכם ביותר היה הטרודון שמוחו היה גדול לעומת גופו וכפי הנראה היה בנוסף זריז מאוד. לעומת זאת, הסטגוזאורוס היה אחד הדינוזאורים בין הפחות חכמים שיש, מוחו היה מאוד קטן לעומת גופו וסביר להניח שהוא היה דינוזאור לא חכם. אפשר להזדהות איתו לפעמים, לא ככה?

צוואר ג'ירפה

הדינוזאור בעל הצוואר הארוך ביותר היה סאורופוסידון על שם אל האוקיינוס היווני, ורק הצוואר שלו היה באורך 12 מטרים! בהתאם, משקלו היה 50 טון. הדינוזאור הארוך ביותר בגופו היה הספינוזאורוס. אז מה אתם אומרים, ג'ירפה או לא להיות?

האח הגדול

הדינוזאורים מפורסמים כנראה בעיקר בזכות גודלם הרב אך לא כל הדינוזאורים היו גדולים. לצד ענקים כמו הזאורופודים וההדרוזאוריים היו גם דינוזאורים קטנים ביותר. בקרב המנירפטורים והאביאלאה היו דינוזאורים רבים בגודל תרנגולת. הדינוזאור הגדול שנמצא עד כה הוא הארגנטינוזאורוס ,שמו ניתן לו מכיוון שנמצא בארגנטינה, אורכו מקצה הזנב ועד ראשו היה כ-36 מטרים! ומשקלו היה בערך 100 טון. מצד שני, הדינוזאור הקטן ביותר הוא הקומפסוגנתוס שחי לפני כ-60 מיליון שנים וגודלו היה כגודל חתול, הוא ניזון מלכידה וטריפת לטאות. 

דם חם

במשך שנים רבות היה מקובל לחשוב שבשל דמיונם לזוחלים, דינוזאורים היו בעלי דם קר. אלא שבשנים האחרונות התיאוריה הזו החלה להתערער, ובמחקר שהתפרסם לפני כמה שנים החוקרים טענו שהדינוזאורים היו משהו בין לבין. כיום אנחנו מכירים מינים מועטים שהם קבוצת ביניים: מסוגלים לווסת את חום גופם, אך באופן מוגבל. לקבוצה זו שייכים דגי הטונה וחלק מהצבים. אך האם גם דינוזאורים היו יצורי ביניים שכאלה? לפי ניתוח של קצב הגידול שלהם ומידת שריפת האנרגיה, נראה שרוב הדינוזאורים היו מסוגלים לוויסות טמפרטורת גוף מוגבל. 

 

 
תגובות