הרשימה השחורה: החיות שנמצאות בסכנת הכחדה. AdobeStock

הרשימה השחורה: החיות שנמצאות בסכנת הכחדה

בכל יום ישנם יותר ויותר בעלי חיים שמתווספים לרשימה הארוכה של המינים בסכנת ההכחדה. אבל עדיין, אנשים רבים לא ממש יודעים מה המשמעות של הכחדתם, מדוע זה קורה ואילו בעלי חיים נמצאים ברשימה העצובה הזאת

מנקודת מבט מדעית הכחדה היא תופעה טבעית שהתרחשה עוד משחר היקום. אומנם יש חיות מסויימות שמסתגלות טוב יותר מאחרות למערכות אקולוגיות חדשות, אך בסופו של דבר התחרות המתמדת הזו מביאה להעלמתם של מינים וזנים של בעלי חיים וצמחים. עם זאת, האחריות וההשפעה שחש לנו בתהליכי הכחדה אלו גוברת. הישרדותם של מאות מינים מאויימת בגלל גורמים כמו שינוי דרסטי של המערכת האקולוגית, ציד מוגזם ובלתי חוקי, סחר בלתי חוקי בבעלי חיים, התחממות כדור הארץ, זיהום הים והיבשה ועוד גורמים נוספים, שלצערנו מתרחשים ונשלטים על ידי בני האדם.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

פומת פלורידה

פומת פלורידה היא למעשה סוג של פומה, ששוכנת ביערות ובביצות של דרום פלורידה ומאז שנת 1982, היא גם החיה הרשמית של המדינה. בניגוד לפומות אחרות, לפומת הפלורידה אין יכולת לשאוג והם מוציאים מגרונם קולות ציוץ, שריקות ולחישות - מה שהופך אותם לפחות מאיימים. הם צדים בלילה וניזונים מחיות רבות המצויות בשטחי המחייה שלהם כמו צבאים, חזירי בר, חסידות, ארנבות ועכברים.

בגלל ריבים היסטוריים עם תניני הביצות של פלורידה וגם כתוצאה מציד לו חוקי ופגיעה מכבישים שנסללו באזורי המחייה שלהם, סובלים החתולים הללו מסכנת הכחדה. לפי הערכות האחרונות שנעשו\ נותרו רק כ-160 מהם בטבע.

© AdobeStock

צבאי השיטים

מדובר בזן דיי נדיר של צבאים הנמצאים בישראל, הנמצא רק בדרום הערבה. צבאי השיטים ניזונים בעיקר מעלים, ענפים, פרחים ותרמילי פרי של עצי שיטה סלילנית ושיטת הסוכך. הצבים מקבלים מספיק נוזלים ממזונם כך שהם אינם זקוקים למי שתייה. עד אמצע המאה ה-20 חיו מאות צבאי שיטים באזור חצבה שבצפון הערבה, אך ציד פרוע הביא לחיסולה של אוכלוסייה זו. עדיין לא ברור אם גודל אוכלוסייתם הקטן יאפשר להם לשרוד בישראל גם בעתיד.

© AdobeStock

לוטרה

הלוטרה היא טורף שחי באזורים של מקווי מים הלוטרה נפגעה בעבר קשות מייבוש הנחלים ושטחי הביצות, מדריסות ומזיהום סביבתי. על פי ההערכה כיום נותרו בישראל עשרות בודדות של לוטרות  שנמצאות ברובן באזור עמק החולה. כדי למנוע את דריסתם הקימה רשות הטבע והגנים מעברים מיוחדים עבורן תחת הכבישים.

© AdobeStock

דב קוטב

זהו אולי המין הכי ידוע שנמצא בסכנת הכחדה. דובי קוטב סובלים רבות מההשלכות של שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית. אנו יכולים לומר כי דב הקוטב "נמס" ביחד עם סביבתו. מאז 2008 דובי הקוטב הם המין הראשון של בעלי החוליות המופיעים בחוק המינין בסכנת הכחדה של ארצות הברית. דוב הקוטב הוא חיה יפה ומרתקת - הוא צייד מיומן ושחיין טבעי שיכול לשחות מבלי לעצור יותר משבוע!

© AdobeStock

ואקיטה

ואקיטה, או דולפין המפרץ בשמו השני, היא מין נדיר של פוקנה הדומים לדולפינים והם המין הקטן ביותר ממשפחת הליוויתנים. הואקיטה חיה במפרץ קליפורניה ופירוש שמה הוא "פרה קטנה" בספרדית. למרבה הצער עד שנת 2016 נותרו פחות ממאה מהמין הזה וזהו אחד מהמינין היותר קריטים  מבין 129 המינים של היונקים הימייים. בשל הכחדתו ההולכת וקרבה נקבעו אמצעי שימור כדי להגן עליהם. יונק זה הוא חידתי וביישן וכמעט לעולם אינו עולה לפני השטח. 

 

 

תגובות