אמ;לק: משפט נתניהו יוצא לדרך . adobestock

אמ;לק: משפט נתניהו יוצא לדרך

הייתם עסוקים מדי בשביל להתעדכן בכל החדשות והאירועים המעניינים ביותר שקראו השבוע בארץ ובעולם? אל דאגה, בדיוק בשביל זה אנחנו כאן! סיכום החדשות השבועי של פרוגי חוזר גם השבוע כדי שתישארו הכי מעודכנים שיש!

שבוע עמוס עבר על כוחותינו. משפט נתניהו יצא לדרך, העימותים בין ארה"ב למדינות השונות מחריפים, אחת מהמדינות המרכזיות באמריקה מאשרת לראשונה נישואיים חד מיניים וגם - האם אנחנו בדרך לגל שני של הקורונה? סיכום החדשות השבועי של פרוגי חוזר כדי לעשות לכם סדר בכותרות ולהשאיר אתכם הכי מעודכנים שיש! 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

יום ראשון, 24.5.2020

משפט נתניהו יוצא לדרך

לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 1000 (תיק המתנות), תיק 2000 (שיחות נתניהו - מוזס) ותיק 4000 (וואלה - בזק) -  החל משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ראשון האחרון בשעה 15:00 בצהריים. לפני כניסתו למשפט, מסר הצהרה שארכה כ- 15 דקות בה תקף את הפרקליטות, המשטרה והתקשורת. המשפט המדובר נערך בבית המשפט המחוזי בירושלים עם הקראת כתב האישום נגדו. השופטים ווידאו שראש הממשלה מבין את תוכנו של כתב האישום.  רה"מ צייץ אחרי הדיון: "מה שעומד היום למשפט זה הניסיון לסכל את רצון העם: להפיל אותנו, את המחנה הלאומי, באמצעות תיקים תפורים והזויים". היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב לדברים: ישראל היא מדינת חוק. אנו נמשיך לפעול ללא מורא, גם אל מול הניסיון המופרך לייחס לרשויות אכיפת החוק שיקולים לא ענייניים, ניסיון שאותו יש לדחות מכל וכל. נמשיך לפעול בהגינות ומתוך העיקרון שהכל שווים בפני החוק; זו מחויבותנו לאזרחי מדינת ישראל".

 

ברוכה השבה

לאחר 9 חודשי מאסר בכלא בפרו, שוחררה הצעירה הישראלית הודיה מונסונגו, בעלת צרכים מיוחדים שנעצרה בגלל קוקאין שאותר במזוודותיה. מונסונגו שוחררה למעצר בית אצל משפחה יהודית בלימה (בירת פרו). השלטונות בפרו עדיין לא קבעו תאריך לתחילת משפטה ובמשרד המשפטים המקומי עדיין בוחנים את בקשת החנינה להודיה. נשיא המדינה ראובן ריבלין הודה לממשל בפרו על ההיעתרות לבקשתו והביע תקווה שמדובר בצעד נוסף לעבר שחרורה המלא.

מחווה מרגשת

בזמן שקורבנות נגיף הקורונה בארצות הברית קרוב ל - 100,000 הרוגים (נכון ליום א'), מגזין הענק "ניו יורק טיימס" החליט להנציח 1,000 מהמתים (המהווים אחוז אחד בלבד מהמתים מהנגיף) בעמוד השער של העיתון. השער הודפס ללא תמונות, מאמרים או מודעות. עמוד כולו מלא בשמות של מתים. בכותרת נכתב: "ארה"ב מתקרבת ל-100,000 מתים, אובדן שלא ניתן לחשב".

© צילום מסך מאינסטגרם

יום שני, 25.5.2020

ברח ונפל

דימיטריס אספיוטיס - אנס סדרתי בן 47 שוחרר מהכלא ביוון,אחרי שש שנות מאסר בלבד ואנס שוב. כשברח מהמשטרה נפל מצוק ונפצע קשה. כעת הוא מאושפז בבית החולים באי קורפו ונמצא תחת השגחת השוטרים. האנס הסדרתי נתפס אחרי מצוד שנמשך שבועיים, שבו השתתפו יותר ממאה שוטרים. באותו הזמן האנס, שהיה חמוש, הסתתר באזור מבודד. 

יום שלישי, 26.5.2020

אזעקת שווא בעוטף עזה

לאחר כשלושה שבועות של שקט בדרום, נשמעה אזעקת צבע אדום בעוטף עזה בשעה בשעות הבוקר. לאחר כמה דקות צה"ל עדכן כי מדובר בהתרעת שווא. האזעקה נשמעה ביישובים סעד, כפר עזה, זמרת ושובה במועצה האזורית שדות נגב.

© צילום: Fotolia

מדינה "נקייה" מקורונה ראשונה באירופה

ראש ממשלת מונטנגרו, דושקו מרקוביץ', טען שארצו הפכה למדינה הראשונה באירופה ש"נקייה" מנגיף הקורונה. לאחר שבמשך 20 יום אף אזרח לא נדבק או אובחן בשטחה, מרקוביץ' הסיר את המסכה והכריז: "ניצחנו בקרב". המדינה הבלקנית הקטנה, שבה כ-630,000 תושבים בלבד, דיווחה בסך הכל על 324 חולי קורונה ותשעה מתים.

רגע היסטורי

קוסטה ריקה הפכה למדינה הראשונה במרכז אמריקה שמכירה בנישואים חד מיניים. בית המשפט העליון במדינה ביטל את האיסור על נישואים חד-מיניים אי שם באוגוסט 2018, אך העניק לפרלמנט 18 חודשים על מנת לחוקק סעיף שיתקן זאת. אם לא, הוא קבע, האיסור יבוטל אוטומטית. לאחר שהתיקון לא הצליח לעבור בפרלמנט, וניסיון של קבוצת מחוקקים שמתנגדים לנישואים חד-מיניים לדחות את המועד שקבע בית המשפט העליון נכשל, בחצות פקע האולטימטום של בית המשפט, ונישואים חד-מיניים הפכו רשמית לחוקיים בקוסטה ריקה.

רצח גזעני בארצות הברית : "אני לא נושם"

"אני לא נושם" היו מילותיו האחרונות של ג'ורג' פלויד - אזרח אמריקאי אשר הופץ ברשת תיעוד שלו שרוע על הקרקע כששוטר לבן כורע ברך על צווארו במהלך מעצרו. האירוע התרחש בעיר מיניאפוליס שבמינסוטה. המעצר המתועד ומותו של פלויד קראו בזמן שפעילים למען זכויות השחורים בארה"ב מחו על הטיפול באירוע שבו נורה למוות הצעיר השחור אמאד ארברי. השוטרים הגיעו לעצור את פלויד לאחר שהוזעקו בעקבות דיווח על גבר המבצע עבירה כלשהי בבית עסק, ולפי המשטרה הם מצאו שם אדם העונה לתיאורו של החשוד. הוא ישב במכונית, ולפי השוטרים היה תחת חומרים מערפלים. דובר המשטרה ג'ון אלדר טוען כי אחרי שהחשוד יצא מהמכונית כפי שהורו לו השוטרים, הוא התנגד להם פיזית - אבל הם הצליחו לאזוק אותו בכל זאת.  לדבריו הם הזמינו אמבולנס כדי לסייע לפלויד, אבל עד שזה הגיע - הוא כבר מת. מספר שעות אחרי תחילת הסערה הודיע ראש העיר מיניאפוליס, ג'ייקוב פריי, כי ארבעת השוטרים שהיו מעורבים בתקרית פוטרו.

© צילום מסך מאינסטגרם

נתניהו: "תעשו חיים"

במסגרת מתווה החזרה לשגרה, הגיע הצד הבא בשחרור הגבלות הקורונה - פתיחת המסעדות. החל מיום רביעי הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו שייפתחו בריכות שחייה, אטרקציות תיירותיות והכפלה של מספר האנשים המותר בחללים סגורים. גם המסעדות, הברים ותחודש התחבורה הציבורית (נסיעת הרכבות לא נכללת).

יום רביעי, 27.5.2020

 ארה"ב VS רוסיה

צבא ארצות הברית האשים את רוסיה שוב פעם בהתקרבות "מסוכנת ולא מקצועית" של מטוסי קרב שלה למטוס אמריקני צבאי לאחר שיום קודם לכן (ג'),  מטוס מודיעין של חיל הים האמריקני טס במרחב האווירי הבינלאומי מעל הים התיכון. בתיעוד מהאירוע נראים מטוסים רוסיים חמושים טסים קרוב מאוד לכנפי מטוס המעקב האמריקני.

אותרה גופת הרקדן

גופתו של הרקדן איימן ספיה, תושב כפר יאסיף בן 29 שהציל את חברתו וטבע, אותרה  לאחר שנעדר מתחילת השבוע. ביום ראשון האחרון בשעות הצהריים ספיה בילה בחוף נווה ים בעתלית עם ידידה. השניים נסחפו, ספיה דחף את חברתו אל עבר החוף והציל אותה - אך לא הצליח לצאת מהמים וטבע. מסוק משטרתי שהשתתף בחיפושים זיהה גופה - והזעיק את הכוחות שמשו אותה מהמים. מהמשטרה נמסר כי ספיה, זוהה על-ידי בן משפחתו שהוזעק למקום.  

המחליף של משה בר סימן טוב - מנכ"ל בית החולים ברזילי

לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות היוצא, משה בר סימן טוב הודיע על פרישתו, הוכרז כי מנכ"ל בית החולים ברזילי, פרופסור חזי לוי (64) מומחה לכירוגיה וקצין הרפואה הראשי לשעבר. ממשרד הבריאות נמסר כי מינויו של לוי הוחלט בעקבות החלטתו של אדלשטיין למנות מנכ"ל מקצועי לתפקיד. אדלשטיין פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להביא את המינוי לאישור הממשלה בהקדם.

 יום חמישי, 28.5.2020

קבינט הקורונה התכנס לראשונה

קבינט הקורונה התכנס לדיון ראשון השבוע ללא השרה מירי שנעדרה מהמפגש (ובכך מנעה מפגש עם גנץ אשר יצאה נגדו בראיון ל"ידיעות אחרונות"). חברי הקבינט בין היתר הביעו תמיכה גורפת במודל הסיוע למשק של 14 מיליארד שקל שיזם שר האוצר ישראל כץ, והוחלט להביא את תזכיר חוק הסיוע של השר לאישור הממשלה ביום ראשון ולהביאו להצבעה בכנסת ביום שני. בדיון עלה שבשלושת הימים הקודמים (ב' - ד') ניכרת מגמת עלייה קלה במספר הנדבקים, אך לא ברור אם מדובר במשהו נקודתי או במגמה. עוד נמסר כי הנדבקים החדשים די מפוזרים ברחבי הארץ אך יש יותר נדבקים בקרב הפליטים בדרום תל אביב. בנוסף, דובר גם על הצורך להיערך לאפשרות של גל שני של נגיף הקורונה במקרה התפרצות חוזרת.

התקציב לטיפול בגברים אלימים יוחזר

לאחר שנרצחו מתחילת שנת 2020 לא פחות מ -11 נשים, משרד האוצר הכריז כי ישיב באופן מיידי למשרד הרווחה את התקציב שיועד למאבק באלימות במשפחה ונלקח בחזרה לפני שנעשה בו שימוש. התכנית שעבורה מיועד התקציב המדובר תכלול הרחבת מענה במרכזי יום לטיפול בגברים אלימים, תוספת עובדים סוציאלים ותקציבים לרשויות המקומיות, הקמת דירות לגברים שסיימו טיפול כדי לספק להם מעבר "סטרילי" לחיים תקינים,  פיתוח מודל עבודה עם גברים בהתאם למקרי הצלחה מהארץ ומהעולם, פיתוח הכשרות לאנשי מקצוע בנושא, הרחבת מוקד החירום 118 ובניית תכניות ביישובים ערביים בתקווה שהרצח הבא יוכל להימנע. 

© shutterstock

יום שישי, 29.5.2020 

 טראמפ נגד טוויטר

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית חתם ביום חמישי האחרון על צו נשיאותי בעניין הרשתות החברתיות, שקורא תיגר על חסינותן המשפטית מפני תביעות בו אמר בין היתר שיגבש גם צעדי חקיקה. הצו נחתם בעיצומו של קרב שהוא מנהל נגד טוויטר, שסימנה מתחת לציוציו "קבלו את העובדות" והפנתה לעמוד שבו נכתב כי התוכן בציוציו "אינו מבוסס". הצו שעליו חתם טראמפ קורא לסוכנויות עצמאיות בממשל, נציבות התקשורת הפדרלי ונציבות המסחר הפדרלית, לבחון את האפשרות של הטלת מערכת חוקים ובקרה של המדינה על חברות מדיה חברתית.

© צילום: GettyImages

העימות בין סין לארה"ב עולה שלב

נראה שטראמפ לא מפסיק לפתוח חזיתות - יומיים לאחר שממשלו הודיע שאינו רואה עוד בהונג קונג כבעלת אוטונומיה מבייג'ינג הקומוניסטית, בעקבות קידום ואישור "חוק הביטחון הלאומי" שלדברי סין נועד למנוע "חתרנות" והתערבות זרה בעיר. ההודעה המדוברת לקונגרס עשויה לסלול את הדרך לביטול המעמד הכלכלי המיוחד שלו זוכה הונג קונג מאז החזרתה לשלטון סיני מידי בריטניה ביולי 1997 מצד ארה"ב, מעמד שסייע להונג קונג לקבע את היותה אחד המרכזים הכלכליים החשובים בעולם. ברחבי העולם חוששים מההשלכות שעשויות להיות למשבר כזה ביחסים בין שתי המעצמות הגדולות בעולם אשר נחשבים כמשפיעים במידה רבה על הסדר הגלובלי של המאה ה-21.

משרד הבריות בהצהרה: לא לפגוש את סבא וסבתא

לאחר הזינוק המטריד שנרשם במספר החולים בנגיף הקורונה ביום שישי, הודיע מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב בתדרוך מיוחד שכונס לאור המאורעות האחרונים על איסור מפגשים עם סבא וסבתא והימנעות עם מפגשים יחד עם אוכלוסיית הגיל השלישי וכי נשקלת האפשרות של השבתה מחודשת של חטיבות הבינים והתיכונים.

© AdobeStock

יום שבת, 30.5.2020

התקבלה ההחלטה לגבי קיום הלימודים

בדיון שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הזינוק החד במקרי ההדבקה הוחלט כי הלימודים בבתי הספר השונים ברחבי הארץ ימשיכו להתנהל כהרגלם פרט לבתי הספר בהם התגלתה תחלואה בנגיף.  מאוחר יותר הערב צפוי נתניהו לשאת דברים.

© adobestock

 

 

 

 

 

תגובות