חיה ותן לחיות: החיות הלאומיות של המדינות השונות. adobestock

חיה ותן לחיות: החיות הלאומיות של המדינות השונות

מה אנחנו ללא החיות? בני האדם הם יצור זמני כאן בכדור הארץ ואילו בעלי החיים היו הרבה לפנינו ויישארו אחרינו. אמנם לא כולם, אך זה כבר נושא אחר לדבר עליו. אז בואו נכיר את החיות הלאומיות של מדינות ברחבי העולם

כל מדינה בעלת אקלים שונה, חי וצומח שונה, ופרטים שמבדילים את המדינה. מדינות רבות מעריכות את החיות שמתגוררות בשטחן, מקימות להן שמורות טבע ולא נותנות להן להיכחד. כאשר מטיילים בעולם בזמנים שהם לא זמני מגפת הקורונה, אנו רואים חיות שהן ייחודיות למדינה ועלינו להכיר אותן.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 

 

 

קנגורו אדום

כאשר חושבים על אוסטרליה, קנגורו זה בין הדברים הראשונים שיקפוץ לנו לראש. אז כן, הקנגורו האדום הוא החיה הלאומית של אוסטרליה.  הקנגורו האדום הוא זן גדול מאוד של קנגורו, בעל אוזניים ארוכות ומחודדות ואף מרובע. רגלי הקנגורו האדום פועלות בדומה לגומייה, גיד אכילס נמתח בעת הנחיתה ומשחרר את האנרגיה האצורה בו כדי לדחוף את בעל החיים מעלה וקדימה. כך מתאפשרת תנועת הניתור האופיינית. הזכרים מסוגלים לעבור מרחק של מעל 9 מטרים בניתור אחד.

הקנגורו האדום ניזון בעיקר מצמחייה ירוקה, במיוחד עשבים טריים, ומסוגל לספק את צרכיו אפילו כאשר מרבית הצמחים נראים חומים ויבשים. דבר זה מאפיין את יבשת אוסטרליה ובכך מקנה לקנגורו מקום מחייה הולם. הקנגורואים האדומים מתרבים כל השנה. לנקבות יכולת יוצאת דופן לדחות את לידת צאצאן עד אשר הצאצא הקודם עוזב את הכיס. הקנגורואים האדומים אינם נמצאים בסכנת הכחדה הודות ליכולת ההתרבות המהירה שלהם.

© AdobeStock

אריה

וואו, איזו חיה מדהימה. האריה נפוץ בעיקר ביבשת אפריקה, אך גם במזרח אסיה. הוא ניזון מאוכלי עשב שונים אותם הוא צד ומפגרי חיות. בתרבות האנושית נחשב האריה סמל לגבורה וכוח, ולכן הוצמד לו הכינוי "מלך החיות". זאת הסיבה מדוע האריה נחשב לחיה הלאומית של יותר מ-20 מדינות ביניהן- בריטניה, סרי לנקה, סינגפור, מרוקו, קניה, אתיופיה ורבות נוספות. תוחלת חייו בטבע היא בין 12 ל-18 שנים. לצערנו האריה במצב פגיע בטבע וכבר כמה מינים נכחדו, יש לשמור עליו כמה שיותר. האריה תופס חלק משמעותי בדת ובמיתולוגיה של עמים רבים, ואצל עמים עתיקים אף שימש כאל. דמות האריה מופיעה בבתי כנסת רבים על ארון הקודש ומופיע בסמלה של ירושלים. האריה מוזכר מספר פעמים בתנ"ך, בין השאר בסיפורו של שמשון הגיבור. הזכרתו של שמשון כגיבור על כי ניצח את האריה מראה שהאריה נחשב לגיבור.

© fotolia

דולפין

הדולפין היא החיה הלאומית של יוון. כ-50 מיני דולפינים חיים בעולם, רובם באוקיינוסים ומיעוטם במים מתוקים; לכולם שיניים קטנות וזהות שמספרן יכול להגיע ל-200. שמם של הדולפינים בא מהמילה היוונית הקדומה "δελφ?ς" ("דלפיס"), שמשמעותה "עם רחם",  "דג" עם רחם.

האויבים העיקריים של הדולפינים הם הכרישים, ולעיתים הם נושאים צלקות המתעדות מפגש עם כריש. אויב נוסף של הדולפינים הם הדייגים. בסמוך למספר מיני דולפינים שוחות להקות דגי טונה. עקב קרבה זו מוצאים דולפינים רבים את מותם כתוצאה מהסתבכות ברשתות דיג שנפרסות לציד הטונה. בשל אופיים הנוח, האינטליגנציה שלהם ויחסם הידידותי לבני האדם, מוצגים דולפינים רבים בשביה בדולפינריומים ומשתתפים בהופעות מול קהל.  ביוון חיים בעלי חיים ים תיכוניים ואירופיים, ובים של יוון יש גם שוניות אלמוגים וגם חופים פתוחים עם בעלי חיים ים -תיכוניים, דבר שמתאים לדולפין לחיות בחופי יוון.

© fotolia

קוי

הקוי, בעברית: "קרפיון רקום רקמת זהב", הוא זן מבוית של המין קרפיון מצוי. מוצאו של הקוי מסין אך רוב הזנים פותחו ביפן. לכן, הקוי הוא הדג הלאומי של יפן. זהו דג מאוד חזק ועמיד ומסוגל לשרוד בטמפרטורות נמוכות כמו שיש בארץ מוצאם בחורף.

KHV  היא מחלה שפגעה קשות בגידולי הקוי. המחלה פוגעת בזימי הדג ומביאה למוות מהיר. בבריכה שנגועה בנגיף ימותו תוך שבועיים כ-90% מהדגים. הדגים המגודלים בישראל עוברים חיסון כנגד המחלה. את החיסון פיתחה חברת קו-וקס הישראלית. מלבד מחלה זו הקוי הוא דג חסין מאוד.

© AdobeStock

דוכיפת

ואיך אפשר בלי החיה הלאומית של ישראל- הדוכיפת. אורכה של הדוכיפת כ-26–30 סנטימטר, מוטת כנפיה 42-46 סנטימטר. לדוכיפת צורה וצבעים בולטים: צבע גופה חום-צהבהב. כנפיה וזנבה מפוספסים בצבעי שחור לבן, ועל ראשה מתנשאת ציצית של נוצות ארוכות המזדקרות בזמן מעופה. להגנת הקן מטורפים מפרישה הנקבה נוזל מסריח מבלוטות הסמוכות לבסיס הזנב. להפרשה זו שריחה כמו של בשר רקוב יש תפקיד בהרחקת טורפים וטפילים.

הדוכיפת שכיחה באירופה, באסיה ובאפריקה. בישראל היא יציבה ומצויה בעיקר במישור החוף. היא ניזונה מחרקים, זחלים ותולעים. מכיוון שלשונה מנוונת היא אוכלת את טרפה על ידי זריקתו לאוויר ובליעתו בעת שהוא נופל אל תוך גרונה. מצבה בטבע הוא ללא חשש מהכחדה מכיוון שהדוכיפת יודעת להגן על עצמה ועל גוזליה. במסגרת חגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל, הכריז נשיא המדינה שמעון פרס, על הדוכיפת כציפור הלאומית של ישראל. ההכרזה התקיימה לאחר הליך בחירה ארוך, אשר זכה לכינוי "תחרות הציפור של המדינה" והשתתפו בו אנשים רבים.

© AdobeStock
תגובות