לא רגלי: כך תוציאו אנרגיה לכלבים שלכם . Fotolia

לא רגלי: כך תוציאו אנרגיה לכלבים שלכם

כלב שלא פורק את כל האנרגיה שלו הוא כלב מתוסכל. איך יודעים כמה הכלב צריך ואיך עושים זאת בצורה טובה ונכונה לכם ולחברכם על ארבע? כל ההסברים בכתבה הבאה

כלבים, כמו ילדים, צריכים לפרוק אנרגיה ולא, החיים איתם הופכים לא נוחים, אם לא בלתי נסבלים. יש כלבים שמסתפקים בטיול שכונתי או שניים ואחרים שצריכים לרוץ עשרים קילומטרים בכל יום. יש כלבים קטנים שלא מפסיקים לזוז לרגע, כשהם ערים כמובן, וכלבים ענקיים ששרועים על השטיח יום שלם, גם כשהם ערים וצריך לשכנע אותם שממש כדאי לקום ולטייל קצת. יש גזעים שזקוקים לפריקת אנרגיה אינסופית ואחרים שמעדיפים להיות פסלים נעים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© adobestock

אין ספק שפריקת אנרגיה היא פעילות גופנית שנועדה לכושר ולשחרור הגוף, אבל המטרה האחרת שלה, החשובה לא פחות, היא למען רווחתו הנפשית והמנטלית של הכלב. כלב שאינו מקבל את מידת פריקת האנרגיה המתאימה לו, הוא כלב מתוסכל שעלול לפעול בדרכים לא מקובלות כדי להשיג את הרוגע הנפשי שהוא מחפש. יש גזעים שפריקת האנרגיה הנכונה עבורם, אף יותר מפעילות גופנית, היא מנטלית, שנעזרת במשחקי חשיבה, משחקי קופסה ואילוף לפעולות מורכבות. כל מי שאילף את כלבו ברצינות ודאי הבחין עד כמה הכלב עייף אחרי מפגש אילוף ולא בגלל עייפות גופנית.

גיל הכלב חשוב מאד. לגורים עד גיל חמישה חודשים מומלץ לא לרוץ למרחק, אלא לשחק נמרצות בגינה או עם כלבים אחרים. לגורים עד גיל עשרה חודשים מומלץ לא לרוץ יותר מקילומטר אחד, תלוי בסוג הכלב, כמובן. ריצה למרחקים דורשת אימון מדורג. כלבים מבוגרים מאד צריכים פעילות גופנית מופחתת.

מה אינו נחשב לפריקת אנרגיה אצל רוב הכלבים?

הליכה איטית איתכם מסביב לבלוק עם הטלפון באוזן משולה לקריאת העיתון השכונתי על הספה. הכלב יריח את כל הכלבים שעברו ברחוב, יעשה פיפי על עמודים ועצים כדי לוודא שהכלבים שיצעדו ברחוב אחריו יידעו שגם הוא קיים, יעשה את צרכיו ויחזור הביתה. אין לפעילות הזו קשר כל שהוא לפעילות גופנית ופריקת אנרגיה. הכלב המתוסכל מקווה  שהפעם יתייחסו לצרכיו ויותר לו לפרוק אנרגיה כמו שצריך, מתאכזב שוב, עד הפעם הבאה. מזלנו הוא שרוב הכלבים נוטים לשכוח ולקוות בכל פעם מחדש.

© adobestock

הנה חמש דרכים שונות לפריקת אנרגיה אצל גזעים שונים של כלבים:

  1. הליכה
  2. הליכה מהירה למשך שעה, או ריצה למשך חצי שעה. כמעט כל הכלבים, גם הקטנים שביניהם, הולכים יותר מהר מאיתנו. הליכה איטית מצויינת לצרכים, אבל לא נועדה לפריקת אנרגיה. הליכה מהירה תתאים לכלבים עם אנרגיה נמוכה שאינם זקוקים לפעילות מרובה.

  3. משחק בגינה

  4. קחו את הכלב לגינה סגורה והשליכו כדור, פריסבי, בובה, חבל, כל מה שעושה לכם ולכלב טוב. פעילות כזו טובה מאד לכלבים שמוכנים להשתתף בכזו פעילות ואין טעם לעסוק בה אם הכלב מסתכל עליכם בבלבול וחושב: אתם זרקתם, אתם תביאו, מה אתם רוצים ממני.

  5. © Fotolia
  6. רוץ כלב, רוץ
  7. ריצה למרחקים ארוכים. הייעוד של גזעים כמו ויסלה, רידג׳בק, פוינטר וכלבי ציד למיניהם, הוא לרוץ אחרי הצייד או הציד למרחקים ארוכים. הליכה, או ריצה איטית, אינם מספקים להם את פריקת האנרגיה הרצויה. כלבים אלו רצים במהירות הגבוהה בהרבה ממהירותם של רוב בני האדם, אז מה עושים?

הרבה אנשים מתאמנים למרתונים. אם אתם לא, מיצאו מישהו שכן ושכנעו אותם שלרוץ עם כלב יהפוך אותם לאנשים טובים יותר. הפקידו את כלבכם בידיהם והמתינו בסבלנות לחיוך מאוזן לאוזן.

דרך נוספת היא רכיבה ממושכת באופניים עם הכלב. רכבו על האופניים כשהכלב רץ לצדכם במהירות המתאימה לו במשך הזמן המתאים לו. עשו הפסקה והוסיפו מספר דקות במהירות מופחתת. ישנם עזרים מיוחדים שנועדו לקשור את הרצועה לאופניים במקום להחזיקה ביד. רכיבה באופניים חשמליים דומה מאד.

  1. גינת הכלבים

  2. משחק ממושך עם כלבים בגינת כלבים מגודרת היטב חשוב מאד לכל הכלבים. הכלבים צריכים לשחק עם כלבים אחרים מסיבות שונות כמו הגדרת מיקומם במדרג הכלבי, לימודי התנהגות ועוד. לענייננו, משחק בגינת כלבים הוא אחד מפורקי האנרגיה הטובים ביותר, מנטלי וגופני כאחד. אני ממליץ לשלב ביקור בגינות כלבים לפחות פעמיים בשבוע, עם כל פעילות אחרת. אין ספק שביקור בגינת כלבים עדיף על הטיול היומי, אז אם אתם צריכים להחליט בין טיול לילי ארוך עם טלפון ביד לבין ביקור בגינת כלבים שאורך אותו זמן, בחרו בגינת הכלבים, אבל אל תהיו שאננים. שימו לב לכלבכם ודי עם הטלפון לכל הרוחות.

  3. © Fotolia
  4. זמן משחק

  5. גזעים כמו ג׳ק ראסל, בורדר קולי, אוסטרלי ונוספים, לא יסתפקו בפעילות גופנית וידרשו גם פעילות מנטלית. הם חדי מחשבה והרצון שלהם לפעול פעולות מורכבות נמצא גבוה בסדר העדיפויות שלהם. האם פגשתם בורדר קולי שמביא את הכדור כדי שתזרקו לו אותו? מאה פעמים? חמש מאות? הוא הבין שכנראה לא יבקשו ממנו להביא את זוג הנעליים החומות מהארון הורוד בחדר של אבא, אז הוא מסתפק במשחק המטופש של להביא כדור שוב ושוב. טוב יעשו בעליהם של כלבים אלו אם יתאזרו בסבלנות וילמדו את כלביהם לבצע פעולות מורכבות למדי. כלבים פקחים יכולים להסב עונג רב מחד ומאידך, יכולים להוציא אותנו מהדעת. 

כותב המאמר הוא עמוס יוגב, מאלף כלבים בכירוהבעלים של "אין כלבים רעים"

 

 

תגובות